Avatar billede rosendal2 Nybegynder
09. november 2004 - 15:53 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke DVD'er skal jeg bruge ?

Hej

Jeg har købt en DVD optager m. harddisk  -  men jeg ved ikke så meget om DVD medier  -R,  +R,  RAM,  RW og hvad de nu hedder -men hvilke skal man bruge ?  (jeg ved at RW kan bruges igen men det er også alt)
Avatar billede norbert Nybegynder
09. november 2004 - 16:06 #1
Det må stå i din brugsforvirring om det er plus eller minus-skiver.
Hvad er det for en maskine, du har? Hvad mærke?
Avatar billede tobiasj Nybegynder
09. november 2004 - 16:07 #2
Der er ikke den store forskel på -R og +R. Forskellen ligger i den måde dataen bliver skrevet og læst på. De er ca lige udbredt, men -R er dog for det meste billigere (men ikke dårligere efter min mening). Dette betyder at det er bedst at have en afspiller og brænder der understøtter begge formater. Undersøg hvad din optager understøtter, og hvis den understøtter -R kan jeg varmt anbefale "Ritek G05" fra www.nierle.dk. De skulle være nogle af de bedste medier, og jeg har selv haft framragende resultater med dem, indtil videre 0 fejlbrændinger efter omkring 40 skiver brændt :-) ihvertfald bedre end jeg kan sige for så mange andre medier.
- Og desuden er de faktisk ret billige :-)

PS. hold dig fra no-name DVD'er (altså ikke-mærkevare DVD'er) selv om de er endnu billigere kan man nemt få dårlige resultater med dem.

Håber at det hjælper dig lidt på vej :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
09. november 2004 - 16:10 #3
tobiasj: det nytter ikke noget, han f.eks. køber plus-skiver, hvis maskinen kun kan tage minusskiver - og omvendt. :-)Derfor er det vigtigt først at finde ud af, hvad det er for en maskine.
Avatar billede rosendal2 Nybegynder
09. november 2004 - 16:21 #4
Det er en Pioneer -  der står kompatible medier  DVD-R, DVD-RW,  forskellige cder mv  -  så dvs at jeg kun kan bruge DVD-R og DVD - RW  ikke ?
Avatar billede norbert Nybegynder
09. november 2004 - 16:27 #5
Ja, så er det minusskiver. Du kan bruge det udmærkede link, som tobias har lagt til dig. Om ritek g05 skulle være bedst, har jeg ingen mening om. Jeg kan ikke finde nogen oplysninger om det. Jeg selv bruger Verbatim-skiver, som har fået adskillige priser. Men de er også dyre i forhold til de billige skiver, som du skal holde dig fra, så der er jeg også enig med tobias. RW-skiver kan du bruge som videobånd, dvs. dem kan du optage og slette på, som var det et bånd. Almindelige R-skiver kan du ikke slette igen.
Du kan læse lidt om formaterne her:
www.gromit.dk
Avatar billede norbert Nybegynder
09. november 2004 - 16:28 #6
Avatar billede norbert Nybegynder
09. november 2004 - 16:31 #7
Óg her er lidt om, hvordan man ser, hvad kvalitet skiverne er i.
http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm
Avatar billede tobiasj Nybegynder
09. november 2004 - 16:47 #8
"tobiasj: det nytter ikke noget, han f.eks. køber plus-skiver, hvis maskinen kun kan tage minusskiver - og omvendt. :-)"

- Det har jeg skam heller ikke skrevet, hvis du læser mit indlæg skrev jeg tvertimod "Undersøg hvad din optager understøtter"

"Derfor er det vigtigt først at finde ud af, hvad det er for en maskine."

- Ja, det var det jeg skrev... :-)
Avatar billede rosendal2 Nybegynder
09. november 2004 - 16:49 #9
mange tak -  jeg er blevet meget klogere
Avatar billede norbert Nybegynder
09. november 2004 - 16:49 #10
Nå ja - OK, så var det bare en gentagelse af det, jeg skrev. Men du lagde det som svar, inden du fik spørgeren undersøgt om, hvad svaret egentlig var, det var mere det, jeg bed mærke i.
Avatar billede rosendal2 Nybegynder
09. november 2004 - 16:51 #11
til tobiasj  -  det var en fejl  -  jeg ville acceptere dit svar    -  kan det rettes ?
Avatar billede norbert Nybegynder
09. november 2004 - 16:53 #12
Så der var egentlig ikke noget galt i dit svar, det var bare for tidligt at lægge det som svar, inden du egentlig vidste, hvad du skulle svare på.
Hvis tobias lægger et svar til, kan han få point :-)
Avatar billede tobiasj Nybegynder
09. november 2004 - 17:29 #13
@ norbert
Ja, jeg kan godt se at jeg gentog noget af det du skrev først, men som du kan se er mit svar lidt længere, og da jeg begyndte på det havde du ikke skrevet endnu :-)

Ud over det skrev jeg bare det der lige faldt mig ind, og hvad jeg ville gøre i rosendal2's sted, og jeg forbeholder mig ret til at skrive ting også selvom andre har skrevet det før mig.

Men vi er jo generelt enige, så det er vel egentlig formålsløst at diskutere hvem der skrev hvad først.

@ rosendal2
jeg er bare glad for at kunne hjælpe, jeg er ikke ude efter point, kun hvis du synes jeg fortjener dem. Jeg lægger dette indlæg som svar hvis du mener at det er tilfældet.

Hav en god dag, og held og lykke med din DVD optager :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
09. november 2004 - 17:30 #14
Enige :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
09. november 2004 - 17:31 #15
Og selvfølgelig skal du også have point :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
09. november 2004 - 17:55 #16
Takker :-) Jeg vil lige gøre opmærksom på, at når du har brændt en DVD, enten om det er R eller RW, skal du huske at finalize den, ellers kan du ikke få den til at fungere på andre maskiner :-)  (Har selv en Pioneer 5100).
Held og lykke :-)