Avatar billede tobizaz Nybegynder
06. november 2004 - 20:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problem med cd-rom drev

jeg har problemer med mine to cd-rom drev på min computer....de bliver ikke vist i "denne computer" og vil ikke køre nogle af de cder jeg sætter i. har rodet lidt med enhedshåndtering og kan ikke få dem til at virke. Hjælp plz :/

cdrom drevene hedder henholdsvis:
HL-DT-ST DVD-ROM GDR8161B    og
LITE-ON LTR-482465

plz ved at der er en nem løsning på problemet men kender den ikke :/
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. november 2004 - 21:18 #1
Hvis du har haft åben indtil dit kabinet, så kan det være en god ide, at checke om ledninger til de CD drev sidder rigtigt.
Avatar billede tpidanmark Nybegynder
06. november 2004 - 21:29 #2
Gå systematisk til værks.
1) prøv at se, hvilken ATA din harddisk kører f.eks. 100 eller ATA 133.
2) prøv at forbinde HDD til IDEkabel 0) som den første disk.
3) hvis dit DVD drevs ATA er højere end din HDD får du et problem, som du kan undgå, ved at forbinde DVD til kabele nr.2 (IDE 2, (secondary IDE , disk nr. IDE 2 og 3)
så forcerer du hardwaren til at vælge en lavere ATA, fordi den afkendes efter HDD.

En anden mulighed er et placere dit DVD som primary slave, dvs. på samme kabel som dit HDD.
Men der er problemer med aT BLANDE dvd-DREV af forskellige mærker. De harmonerer bestemt ikke altid med hinanden. langtfra.

Altså 1 DVD ad gangen. Og hvis problemerne så opstår, efter du sætter DVD drev(2) til, så er der kompatibilitetsproblemer (som du ikke er den eneste der vil opleve). Megen kommunikation på nettet handler netop om disse fejltyper.

Håber det er til en smule hjælp. Seagate og Lite-on er begge væsentligt vanskeligere aty styre end MSI-drev. Jeg bruger nu kan MSI, efter at have prøvet begge dine mærker og konstateret, at de ikke kan klare hinanden.
Avatar billede peet-49 Novice
06. november 2004 - 23:05 #3
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. november 2004 - 15:17 #4
Hvis dit spørgsmål har fået en fornuftig afslutning, så luk det.