Avatar billede mik789 Nybegynder
06. november 2004 - 06:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Open Source økonomi

Har lige downloadet OpenOffice som virker forrygende (dog kun testet tekstprogrammet ind til nu). Jeg har også Mozilla Firefox som default browser. Og koder i PHP på mit web site. Og så er det jeg spekulerer over hvordan det egentlig hænger økonomisk sammen med open source konceptet.

Det er klart at det er en fordel for kvaliteten og udviklingen af programmerne (en masse testere, forslag og udvikling fra mange bidgragsydere osv.). Men hvordan hænger økonomien sammen? F.eks. for Mozilla eller for Sun (der laver OpenOffice)? Er det ren idealisme, eller løber det økonomisk rundt fordi det kaster andet af sig at lægge disse programmer ud i open source?

Så det her er ikke noget teknisk problem, men bare noget jeg godt vil have en diskussion om.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2004 - 09:23 #1
Sun tjener masser af penge!
Avatar billede mik789 Nybegynder
06. november 2004 - 09:26 #2
aqua> hvordan tjener de penge på det gratis OpenOffice?
Avatar billede tommyf Nybegynder
06. november 2004 - 12:14 #3
Uden at være meget inde i det, vil jeg da tro, at det har en hvis reklameværdi - som kan gavne deres navn, og salget af andrer produkter. Hvis de tjener penge direkte på OpenOffice er det vel på support og installation på f.eks virksomhedspc'ere.
Avatar billede mik789 Nybegynder
06. november 2004 - 16:00 #4
tommy> ja. det kom sig af at jeg læste denn blog: http://gemal.dk/blog/2004/09/03/miljministeriet_skifter_til_openoffice/ med yderligere links til artikel i Computerworld.
Avatar billede tommyf Nybegynder
06. november 2004 - 18:07 #5
Det kunne være meget interessant, at få alt offentlig skiftet over til open office - eller så meget som muligt. Efter min bedste overbevisning, er der ikke de storer forskelle for den almindelige kontorbruger.
Selv hvis man skulle omskole de offentlige ansatte til de nye programmer, burde dette vel kunne gøres for de samme penge, som normalt bliver brugt til licenser?
Selv hvis prisen for midlertidig arbejdstab og omskoling kun lige går i 0 med licenspengene, er det vel stadig en god deal? For så havner samtlige kroner i danske it-firmaers lommer (dem der skal installere og undervise i programmerne). De vil vel så igen blive brugt til at ansættelse af flere medarbejdere, og deraf en (lidt) mindre arbejdsløshed?
I stedet for at ryge ind på Bill Gates' 300 milliarder store bankkonto, og som et bidrag til den amerikanske økonomi...

eller er jeg way off?
Avatar billede AnyFellow Mester
07. november 2004 - 12:28 #6
tommyf...> For kommunerne er udgiften til licenser ingenting i forhold til prisen for integration med eksisterende produkter fra andre leverandører.

Uddannelse og licenser er lette at prissætte, hvorimod følgeomkostninger ofte er væsentlig sværere.

Tror nok det var Hansthold Kommune der på et tidspunkt skiftede til et Open Source produkt på office-siden, men i løbet af kort tid skiftede de tilbage igen.

Kommunedata har i dag ingen integration med OpenOffice, og derfor vil de første kommuner skulle dække alle omkostninger til etablering af snitflader, samt den problemstilling at KMD sikkert ikke vil understøtte brugen af disse, før de er testet i hoved og r** af dem selv, hvilket igen skal financieres af en eller anden.
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. november 2004 - 12:45 #7
kfisker> ok. men jeg tænkte også mere på økonomien for producenterne, altså Sun i dette tilfælde.
Avatar billede AnyFellow Mester
07. november 2004 - 15:23 #8
mik789...> Tror en del software nærmer sig et hardwaremæssigt prisniveau, hvor det ikke er selve softwaren der er den væsentlige indtægskilde, men nærmere konsulentbistand til installation, tilretning, fejlfinding, afholdese af kurser, certificering af undervisere osv.
Avatar billede mik789 Nybegynder
25. november 2004 - 08:42 #9
kfisker & tommyf>> lægger I et svar, så jeg kan lukke
Avatar billede AnyFellow Mester
28. november 2004 - 14:59 #10
Oki
Avatar billede mik789 Nybegynder
02. december 2004 - 08:37 #11
SÅ lukker vi