Avatar billede mrn_nielsen Nybegynder
02. november 2004 - 20:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Scroolbar for samlet frameset!

har en side som er delt delt op i 3 frames en topframe, en  frame under topframen og en mainframe, problemet er at få lavet en scrollbar som flytter alle frames på engang og ikke den enkelte hver for sig!!
Avatar billede bojohansen Nybegynder
02. november 2004 - 20:49 #1
Hvorfor ikke lavet en side, som holder det hele?
Avatar billede mrn_nielsen Nybegynder
02. november 2004 - 20:52 #2
fordi det der er i de øverste frames, skal være der hele tiden, det er kun mainframen der skal skifte.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
02. november 2004 - 20:59 #3
Hmmmmm, jeg ville sige at det ikke er muligt at lave.
Hver frame fungere individuelt, og får en individuelt en scroll bar hvis indholdet er større end den frame det er i.
Man kan ikke ligesom, smelte dem sammen som jeg forestiller mig at du vil.
Men hvem ved, måske der er en der har en smart ide??
Avatar billede mrn_nielsen Nybegynder
02. november 2004 - 21:02 #4
ok, du har sikkert ret! Du har i hvert fald forstået meningen med spørgsmålet, håber dog der er en løsning!
Avatar billede tobbersecondary Nybegynder
13. november 2004 - 21:24 #5
Jeg har selv kæmpet længe med en løsning til dette problem og har langt om længe fundet den:
1. I files-vinduet skal du starte med at trække og slippe din index-fil (som ligger udenfor din pages-mappe) i din page-mappe. Den skal nemlig ikke længere være index-fil.

2. Derefter opretter du en ny side og på denne indsætter du et nyt framesæt bestående af tre lodrette frames (kolonner). Den nemmeste måde at gøre det på, er at aktivere frame-kanter via menuen view>visual aids>frame borders.
Placér cursoren i kanten af din nye side og træk mod midten, mens du holder venstre museknap nede. På den måde skaber du nye frames på en side.
Inddel siden i tre lodrette frames.

3. Den midterste frame i dette frameset skal have samme bredde som dit oprindelige tredelte frameset. De to yderste frames skal fungere som margin-frames og skal derfor have en relativ bredde (*).

4. Gem dit nye frameset + frames. Du skal døbe framesettet "Index" og placere den udenfor din pages-mappe. Døb dine tre nye frames meningsfuldt og placér dem i din pages-mappe.
Omdøb nu din oprindelige index-fil, som du har flyttet til pages-mappen.

5. Du skal nu indlejre dit oprindelige frameset i det nye sådan her:
Du skal være på siden med det nye frameset.
Klik shift+F2 for at kalde frames-vinduet frem og markér den midterste frame (main frame).
I Property inspector værktøjsbaren nederst skal du trykke på mappeikonet til højre for Src-feltet og klikke dig vej til den oprindelige index-fil, som du lige har omdøbt.
Du har nu indlejret dit gamle frameset i dit nye. Dvs. at det gamle ligger indeni det nye.

6. Under punkt 3 angav du den midterste frame i den nye frameset til at have samme bredde som dit gamle frameset.
Det skal du nu ændre. Ved at gøre denne frame ca. 15 pixels bredere end dit oprindelige frameset (som nu er placeret i denne frame), kommer scroll-baren nemlig til syne, og fordi den ligger i den bagerste (main)frame, flytter den hele dit oprindelige frameset, som jo er indlejret heri.

Jeg håber at jeg har udtrykt mig klart nok.

Tobber
Avatar billede tobbersecondary Nybegynder
13. november 2004 - 21:29 #6
Glemte at aktivere "svar" i det første indlæg, Så hvis du accepterer det, må du gøre det via dette indlæg.

Tobber