Avatar billede felix_forex Nybegynder
01. november 2004 - 20:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Salg af komplet produkt og ophavsrettigheder

Hvis man har udviklet et solidt komplet produkt/løsning der:

er 100% klar til videresalg med undtagelse af support.
kan sælges for 25.000 - 30.000 kr/stk.
har rigtig godt/stort markedsgrundlag.
uden problemer kan videreudvikles.

men ikke selv har tiden/lysten til at starte et firma der skal sælge det, er der så nogen reel chance for at sælge ophavsrettigheder og det hele til et større firma, der så kan sælge det som deres produkt?

og hvad kan man i så fald tage for det?

og hvordan kontakter man bedst et sådan firma?

På forhånd tak!
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
01. november 2004 - 21:12 #1
Well, du er nok nød til at kunne dokumenterer, at produktet kan sælges til en veldifineret målgruppe til den pris du antager.

Personligt ville jeg derefter tage kontakt til en konkurrent der står produktmæssigt svagt på markedet, men som har økonomiske ressourcer til (evt.) at tilpasse dit produkt til deres.

Endelig vil jeg være parat til at accepterer at prisen kan afregnes i royalties som en procentdel af deres salgspris i en given periode.
Avatar billede felix_forex Nybegynder
01. november 2004 - 21:19 #2
Lad os sige at det ikke er noget problem at dokumentere at det kan sælges.
Hvor meget vil jeg kunne sælge det for? det er lidt det jeg leder efter.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
01. november 2004 - 21:29 #3
Det er umuligt at udtale sig om, men udbud og efterspørgsel er jo altid et par gode ledetråde. D.v.s. hvis tilsvarende produkter sælges for 30.000,- kr. eksl. moms, så er det nok ikke urealistisk at antage, at du kan opnå 20 - 60% af salgsprisen, hvor min personlige antagelse nok ligger på omkring 30% ...
Avatar billede felix_forex Nybegynder
01. november 2004 - 21:34 #4
Jeg vil sælge produktet + rettigheder for et engangsbeløb. Ikke nødvendigt med %'er
Avatar billede felix_forex Nybegynder
01. november 2004 - 21:35 #5
Men jeg har ikke rigtig nogen idé om hvor meget man kan tillade sig at tage for det.
250.000? 1.000.000?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
01. november 2004 - 21:42 #6
OK, men forbered dig hellere på, at det måske ikke vil lykkes og hav derfor flere løsningsmodeller i baglommen, hvis der viser sig en interesseret kunde.

En tommelfingerregel i dit tilfælde ligger nok omkring, at investeringen (købsprisen) bør kunne tjene sig selv hjem på 2 - 6 år for køber, når produktet har en levetid på faktor mindst tre.

D.v.s. hvis dit produkt har en levetid på 6 år (og det er vist langt i IT-verdenen), så kan du nok prissætte efter 2 års nettofortjeneste.
Avatar billede felix_forex Nybegynder
01. november 2004 - 21:51 #7
Ok, så lad os antage at produktet har en levetid på 8 år (hvilket jeg ikke tror er urealistisk), det sælger 25 stk om måneden, og jeg tager for 2 år. Det er:

25 stk/pr måned over 2 år:

  25*12*2*30000 = 18.000.000

Det er rimelig vildt, men 25 stk pr måned er også lidt overdrevet, tror jeg.
Men under alle omstændigheder skal jeg vel så ikke sælge det for under 2-3 mill?

Jeg giver dig ret i at det ville være svært, hvis ikke umuligt at finde en køber der er villig til at investere så mange penge på én gang.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
01. november 2004 - 21:58 #8
Tjoo, husk nu lige at fratrække omkostningerne ved at sælge produktet - d.v.s. brug nettofortjenesten, så er den pris nok halveret ...

Nej, det vil da ikke være umuligt, hvis potentialet er så stort som du hævder.

Jeg vil foreslå dig at tage kontakt til en advokat med speciale i produktsalg og brug tid og penge på at få lavet noget godt salgsmateriale sammen med han / hende. I vil helt sikkert også sammen kunne finde en troværdig pris, frem for at bruge mine gisninger baseret på absolut ingen viden om produktet, markedet, målgrupperne o.s.v.
Avatar billede felix_forex Nybegynder
01. november 2004 - 22:04 #9
tak for det :)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
01. november 2004 - 22:08 #10
Velbekomme og Held & Lykke :)