Avatar billede goof Nybegynder
01. november 2004 - 15:37 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kølere + støjsvag

Hej Eksperten
Jeg er den glade ejer af: Asus A8V deluxe bundkort, AMD 64 3500+ in a box, geforce 6800 GT Og mere.. Men det er disse ting der er vigtige. Jeg overvejer at købe noget mere støjsvagt. Til min CPU overvejer en Zalman CNPS7000B-CU, og til mit grafikkort Arctic Cooling - VGA Silencer nVidia 5. Hvad er jeres erfaringer med de 2 ting? og vil det nemt kunne køle ordentlig? Den Zalman er vel også ret støjsvag...?? Den skal helst ikke larme meget mere end 20 db. Kan se vægten er lidt høj, skal den støttes på en måde for at være sikker på den ikke evt. flække bundkortet? Er der et alternativ, jeg overclocker ikke!
Håber på et godt svar, så jeg bliver lidt klogere på forhånd tak :)
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2004 - 16:57 #1
jeg har selv Zalmanen du snakker om..
Den er godt nok tung som du siger, men så længe du ikke ligefrem smider rundt med din PC går det fint ;o)
Den køler forholdsvist effektivt med 1350 rpm som er dens "silent mode". Og den er altså MEGET støjsvag når den er nede på de 1350! kommer man op på en 1800 rpm kan man begynde at høre den. Men selv ved højeste omdrejninger, vil jeg mene den ikke larmer nær så meget som den In-A-Box køler jeg fi med til min P4.
Man trinløst regulere den med et lille bitte panel som du sætter uden på kabinettet.
Jeg kan sige jeg kun er glad for købet, og det bestemt er de få penge værd!

Jeg har ikke nogen erfaring med det andet du nævner, men jeg svarer gerne hvis der er mere du vil vide om Zalmane :-)

Mvh. GartZen
Avatar billede goof Nybegynder
01. november 2004 - 17:20 #2
Det vil sige, at når man køber Zalman CNPS7000B-CU, så følger panelet der styrer rpm med! Skal man så hele tiden huske at regulere rpm, efter hvad man bruger computeren til? Eller gør den det selv, hvis man skal bruge mere cpu kraft? Derefter kan man så selv skrue ned, når man ikke bruger cpu kraft?
Mvh. Goof
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2004 - 17:30 #3
jeg _mener_ godt at man kan få den til selv at regulere hastigheden, men så kan man ikke benytte panelet. Jeg kører ALTID på 1350 rpm, og min cpu temp ligger på 39 grader konstant.. faktisk uanset hvad jeg laver!
Varmeudviklingen i en AMD er jo som bekendt en del højre end i intels enheder, men de kan jo holde til det..
Og ja, panelet følger med.. det er sån en lille plastic-dims som sidder fast med noget klister på ydersiden, og den her en lille drejefætter på til reguleringen..
( sikke nogle fagudtryk jeg kan, hva? ;o) )
Du skal være opmærksom på at det er en rimelig stor sag. Så hvis din cpu sidder får tæt på strømforsyningen, kan du godt få problemer.. men jeg kender ikke dit bundkort. desværre...

"Panel" er forresten måske lidt for meget sagt.. Det er bare et lille et på ca 6*2 cm...
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. november 2004 - 17:43 #4
Og det vigtigste, husk en god kølepasta (helst med sølv). Dermed får du en god varmeledning til køleren, og kan sagtens nøjes med Silent Mode.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2004 - 17:52 #5
der følger kølepasta med til nævnte køler, som jeg syntes er helt udemærket..
Bare husk at der skal hverken for lidt eller for meget på!
Men det står alt sammen i bruganvisningen..
Avatar billede allanfo Praktikant
01. november 2004 - 17:57 #6
Hvordan med luftstrømmen i dit kabinet? Hvis du vil køre med en "langsom" CPU-køler, er det ret vigtigt at den luft, som den skal arbejde med er relativ frisk, og ikke allerede meget varm.

Jeg har selv haft brændt 3 harddiske af pga for meget varme, og nu har jeg byttet kabinet, og sat nogle pabst-blæsere i, så der suges kold luft ind foran og på siden, og pustes varm luft ud bagpå. Aldrig mere brændte diske!
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. november 2004 - 18:00 #7
Jo hurtigere du kan føre varme fra CPU til køleren, jo færre omdrejninger har blæseren behov for.
Avatar billede goof Nybegynder
01. november 2004 - 19:09 #8
Jeg har et ThermalTake - Xaser III Romeo, Black & Deluxe Noise Terminator 400 W Psu.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=8104221
Dertil medfølger 3 kabinet kølere. 1 sidder på sidepanelet, 2 sidder på bagsiden og den sidste sidder under HD plads.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. november 2004 - 19:51 #9
Sådan en børge har jeg også, men jeg kører Intel CPU. Om der på dit bundkort er plads til Zalman køler ved jeg ikke. Kan man ikke på deres hjemmeside se om der er plads ?
Avatar billede goof Nybegynder
02. november 2004 - 12:12 #10
tak for rådene.....
Avatar billede goof Nybegynder
02. november 2004 - 12:14 #11
hvordan giver man point..??
Avatar billede goof Nybegynder
02. november 2004 - 12:15 #12
har vist rodet lidt rundt....
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2004 - 16:45 #13
du er kommet til at give dig selv point.
for at overføre pointene til de af os, som du mener har hjulpet dig, bliver du nød til at oprette et nyt spm. kald det "point til .?..?."
Avatar billede vejmand Juniormester
03. november 2004 - 11:11 #14