Avatar billede engskov Nybegynder
27. oktober 2004 - 17:23 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

Valg af GFX-Kort! FX5700 eller N6600? Eller helt andre?

Hej alle...

Jeg er en skuffet ejer af et geforce 4 ti4200 128 mb... Det er palit daytona.. Det kører med 60 grader hele tiden, også selvom det bare står i windows. Det resultere i at meget lidt, så genstarter min pc, eller kommer der alvorlige graffikfejl. Så jeg har besluttet at købe et nyt. Jeg vil give max 1300 for et gfx-kort, og har derfor 2 ret gode kort i sigte, men hvad er bedst? Jeg kræver forskellige ting af kortet, det skal have 256 mb, skal have god køling, og være kvalitet-kort.. (gider ikke billigt pis mere..).. Så derfor har jeg kigget på disse 2 kort:

ASUS Extreme N6600 /TD : Info om kort her...

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=105041

og

ASUS V 9570/TD (fx5700) : Info om kort her...

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=70152

De er begge i et fint prisleje synes jeg.. til det jeg vil give, og hvad jeg får.. Jeg ved bare ikke hvilket det skal være.. og om der er andre kort som kan "battle" de her i pris og ydelse...??

Hvis i kunne hjælpe ville det være rigtig lækkert..

Skriv hvis i har nogle spørgsmål...! :)..

Mvh Jesper Engskov
Avatar billede digitalsoul Nybegynder
27. oktober 2004 - 17:35 #1
Umildbart ville jeg starte ud med at kigge benchmarks igennem på tomshardware.

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/index.html

Er den seneste.
Avatar billede c-holst Novice
27. oktober 2004 - 17:37 #2
her er en artikkel fra en test af grafikkort.
den skal tages med et gran salt, da den er resultatet af en test i en bestemt opsætning...
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/10/02/4311143
men der kan du se hvad de forskellige kort yder i denne sammenhæng.

flere artikler og tests her.
http://www.hardwaretidende.dk/hard/emne/4

af de to kort hopper jeg nok på 6600, men se hvad du ellers kan få for pengene
ved at sammenholde testen med priserne. sørg for at få de rigtige modeller på edbpriser
Avatar billede engskov Nybegynder
27. oktober 2004 - 17:44 #3
Okay..

Nu er de tests sådan set for RIGTIG gode kort.. hvor det kort jeg har i tankerne.. ligger klart i bunden:).. det er ikke så fedt.. hehe.. men, jeg søger skam bare kort i denne prisklasse.. og måske tests på dem.. og hvis folk har nogle positive sider, eller negative sider om de kort.. hvad der er det nyeste..?.. og sådan.. hvad i ville vælge???

Mvh Jesper
Avatar billede mushkin Nybegynder
27. oktober 2004 - 17:45 #4
Asus N6600 er til PCI-EXPRESS!
Derfor kan du ikke bruge den, da du skal bruge et Agp grafikort. Ergo skal du vælge FX 5700.
Avatar billede engskov Nybegynder
27. oktober 2004 - 17:46 #5
hvad vil det sige det er til pci express???
Avatar billede engskov Nybegynder
27. oktober 2004 - 17:50 #6
Er der så andre gode kort i det prisleje.. som er til agp???? max 1500
Avatar billede mushkin Nybegynder
27. oktober 2004 - 17:53 #7
Pci-express er en ny port til grafikkort, der med tiden vil erstatte agp.
Avatar billede digitalsoul Nybegynder
27. oktober 2004 - 17:53 #8
personligt ville jeg tage 6600, det er forholdsvis ny teknologi og den preformer bedre end atis x600 (Også det fx5700). Og de ligger i ca. det samme prisleje.
Avatar billede digitalsoul Nybegynder
27. oktober 2004 - 17:54 #10
Hov, jeg havde da lige misset at det var PCI-e :(
Avatar billede mushkin Nybegynder
27. oktober 2004 - 17:57 #12
6600 vil også komme til agp. Men det er endnu uvidst hvornår det sker.
Avatar billede c-holst Novice
27. oktober 2004 - 18:02 #13
så er der jo radeon 9800, men de sniger sig over dit prisleje.

fra forsiden af edbpriser kan du jo både vælge chipset og evt producent. faktisk mange fine funktioner på den side

men skal du for alvor slå kort som gf 5900xt og radeon 9800, skal du også op og runde de 2000 kroner

så leg videre med tanken, jeg lægger et svar ind, det kan du bruge som du vil.

beklager den med pci ekspress
Avatar billede engskov Nybegynder
27. oktober 2004 - 18:12 #14
ja, men jeg har et problem... 5900 er kun 128 mb.:S.. og det har jeg allerede (altså 128MB).. man vil gerne føle fremgang jo..

tror i at 6600 vil koste mere med agp?

Og har i andre kort at anbefale end 5900??
Avatar billede mushkin Nybegynder
27. oktober 2004 - 18:23 #15
Geforce 5900xt med 128Mb slår Geforce fx5700 med 256Mb. Gpu'en er hurtigere, nyere, bedre. Den ligger på mange områder på højde med Radeon 9800 Pro.
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/17/1487127
I denne test slår den 5700 Ultra stort. Ram-mængde betyder ikke det store i denne prisklasse. Bare du har 128Mb er det fint. Det er gpu'en og rammene der afgører hvor hurtigt kortet er.
Avatar billede c-holst Novice
27. oktober 2004 - 18:25 #16
andre siger jo, at det ikke betyder så meget med de ram på grafikkortet, men det må andre gerne be eller afkræfte.

ps. 100 kroner for det gamle kort + forsendelse. havde faktisk tænkt på at skifte til sådan et da jeg indtil nu har haltet lidt på gf 2 mx400
Avatar billede engskov Nybegynder
27. oktober 2004 - 18:27 #17
hvor kan man få 100 kr for det gamle kort??? Og var det 5900xt du havde overvejet???
Avatar billede engskov Nybegynder
27. oktober 2004 - 18:32 #18
desuden.. er vi så enige om at det bedste til prisen er 5900xt??.. Men der er ikke rigtig nogle kvalitetskort til den chip:(... hvad vil i anbefale...?? af mærke?
Avatar billede c-holst Novice
27. oktober 2004 - 18:42 #19
100 kr af mig personligt...altså en lille handel:-)mit pc budget rækker ikke til 1500 for en del
det har jeg ikke baggrund til at byde ind med. vælg selv mærke
Avatar billede engskov Nybegynder
27. oktober 2004 - 18:48 #20
skal jeg foirstå det som at du vil købe mit gfx kort??...

DU skriver jeg selv kan vælge mærke.. med 5900xt.. ja, men jeg vil gerne vide hvad der er bedst.. der er jo næsten kun sådan nogle billigmærker.. og jeg vil have et kvalitetskort...er der nogle af jer der har erfaringer med chaintech?.. det er det der ser bedst ud i mine øjne...
Avatar billede c-holst Novice
27. oktober 2004 - 18:50 #21
det er rigtigt forstået. jeg vil gerne købe dit gamle kort, men det kan vi snakke om senere, hvis du er interesseret
Avatar billede engskov Nybegynder
27. oktober 2004 - 18:55 #22
Okay.. det kan vi snakke om.. men tilbage til det jeg kom for...

Jeg er stadig på bar bund.. jeg har fået et nyt gfx kort ind i billedet... men det er sku lidt dyrt.. for jeg virklig så meget ekstra for 500 kr mere??? fx700 koster 1100 med forsendelse.. er det virklig så dårligt fx5700`?? hvis i kan hjælpe vil det være så fint..

ved stadig ikke hvad jeg skal.. og hvis folk anbefaler 5900xt.. hvilket mærke så?.. det har meget at sige.. har set lidt på det.. og det ser ud til at de har forskellige ramclock hastighed.. og mhz... såå..???

på forhånd tak.. jesper..
Avatar billede mushkin Nybegynder
27. oktober 2004 - 19:04 #23
Koret fra Point Of View er meget populært:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=71959
Køleløsningen er støjsvag, og kortet kan fåes i en special udgave med sort print hvilket ser federe ud. Kortet med det sorte print skulle efter sigende være en rigtig god overclocker.
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=340599&lokation=

Anmeldelse af kortet:
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=329
Avatar billede engskov Nybegynder
27. oktober 2004 - 19:11 #24
tak, det hjalp gevaldigt... jeg har en lille ting at sige.. :)

Jeg har et par venner der har piont of view... og de siger det er noget lort.. et billig kort... er det rigtigt?? hvor ligger de sådan ca.. er det god kvalitet.. eller emget ringe???..

og så en sidste ting.. er det værd at give 500 ekstra.. for at få dette kort.. end at købe asus fx5700???

tusind tak for hjælpen ellers... det hjalp mig lidt...
Avatar billede mushkin Nybegynder
27. oktober 2004 - 19:33 #25
Point of View har tidligere været kendt for at lave low-end komponenter. Men bla. deres Geforce 5900xt har været med til at ændre folks opfattelse af firmaet. Kortet har fået mange gode anmeldelser.

Og ja, jeg vil helst sikker mene du skal tage 5900xt. Du får meget ekstra ydelse for de penge.
Avatar billede engskov Nybegynder
27. oktober 2004 - 19:37 #26
okay.. tak for hjælpen.. så vil jeg vælge det kort.. tak for hjælpen...!...
Avatar billede engskov Nybegynder
27. oktober 2004 - 19:38 #27
til c-holst...

hvis du skulle købe mit gfx som jeg har nu.. kunne jeg godt tænke mig at få 150 + forsendelse for det... ??
Avatar billede c-holst Novice
27. oktober 2004 - 20:10 #28
det kalder vi en handel så
kan vi snakkes ved i morgen
Avatar billede engskov Nybegynder
27. oktober 2004 - 20:17 #29
ja.. har du en mail.. eller msn messenger??.. så kan vi lige snakke om hvordan det skal foregå....
Avatar billede c-holst Novice
27. oktober 2004 - 20:28 #30
carsten_holst@hotmail.com
Avatar billede mushkin Nybegynder
31. oktober 2004 - 16:23 #31
Geforce 6600 kommer til AGP sidst i November:
http://www.theinquirer.net/?article=19340
Avatar billede c-holst Novice
31. januar 2005 - 21:35 #32
hvordan går så, har du brug for mere hjælp, ellers synes jeg du skal lukke trådan
hvh
carsten