Avatar billede jacob_m Nybegynder
26. oktober 2004 - 17:44 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Program til tryk?

Hey...

Jeg vil til at udforske det trykte område lidt (aviser, trykte reklamer osv.)..

Har i forvejen Photoshop (ældre udgave), men denne er ik så god til at håndtere farver i print og tryk og sådan.

Så tænkte på hvilke programmer men prof. bruger til at lave annnoncer og andet til trykning.

Står over for en arbejdsopgave som skal trykkes i avisen nemlig?
Avatar billede madshammer Nybegynder
26. oktober 2004 - 17:56 #1
De fleste proffesionelle firmaer bruger, så vidt jeg er informeret, Quark Xpress, men jeg tror, uden at vide det med sikkerhed, at det er prisen der holder branchen fra at benytte Photoshop.

Angående det med farverne er det vel bare et spørgsmål om at holde sig opdateret, eller at indstille dem ordentligt, i programmet... Tror jeg... Jeg har ikke så meget med tryk at gøre.

-Mads
Avatar billede jacob_m Nybegynder
26. oktober 2004 - 18:04 #2
Hmm... Mit problem er at Photoshop (så vidt jeg har forstået) slår raster i ALT.. OG det kan man jo godt forstå da det jo er en billedebehandlingsprogram... Så teksten kommer ik til at fungere som tekst (ligesom i Acrobat Reader) men som grafik...

Og det ser latterligt ud på tryk med høj opløsning..
Avatar billede madshammer Nybegynder
26. oktober 2004 - 18:09 #3
Det har du ret i! Photoshop er ikke god til tryk af aviser, og blade, og den slags. Jeg har aldrig prøvet Quark Xpress, men jeg ved at Adobe Pagemaker er okay, den version jeg brugte var lidt ældre (for et par år siden), så jeg kunne forestille mig at nyere versioner er bedre, men uden dog at vide.

Du kan jeg prøve http://www.quark.com og se om det er noget.
Avatar billede food_life Nybegynder
26. oktober 2004 - 18:57 #4
indesign kunne være en mulighed!
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. oktober 2004 - 19:49 #5
DTP:
>Quark Xpress.
>Adobe InDesign (mange er begyndt at skifte over til InDesign da det er med i Adobes pakke - af de største kan nævnes Egmont Forlaget)

Billedbehandling:
>Photoshop

Illustrationer og ensides-publikationer:
>Adobe Illustrator.
>Macromedia Freehand.

"De fleste proffesionelle firmaer bruger, så vidt jeg er informeret, Quark Xpress, men jeg tror, uden at vide det med sikkerhed, at det er prisen der holder branchen fra at benytte Photoshop."

Ja det er rigigt at de fleste store bruger Quark, men du kan set ikke sammenligne det med Photoshop - Photoshop er ikke et DTP program! det er et billedbehandlingsprogram!
Og dessuden er Quark det dyreste du kan få af alle de programmer.
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. oktober 2004 - 19:57 #6
Altså hvis man laver et magasin kan man feks anvende de her programmer:

Photoshop
Her foregår billedbehandling af de fotografier som skal med i magasinet. Altså korrigere farver, kontraster osv. Man sætter den rigtige størrelse og opløsning. Og gemmer oftest som tiff.

Illustrator
Her laves vektor-illustrationer. Det kan feks være bladhoved (logo). Og andet avanceret vektorgrafik.

QuarkXpress
Her samles det hele. Tekst sættes ind og typograferes. Billeder sættes ind. Bladhoved og andre illustrationer sættes ind.

Hvis du bare skal lave en annoce kan den også godt laves i Illustrator og så gemmes som en eps.
Avatar billede fastpoint Nybegynder
26. oktober 2004 - 19:58 #7
Corel Draw er da også et godt grafik program
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. oktober 2004 - 20:01 #8
Ja det er der også en del der bruger - dog er det flertallet som bruger PS.

Jeg kan forresten anbefale bogen "Typografi & DTP" af Henrik Birkvig. http://www.grafisk-litteratur.dk
Avatar billede hcma Novice
26. oktober 2004 - 20:01 #9
DTP:  om det er QuarkXpress eller Adobe InDesignCS er nok en temperementsag. Indesign har vundet større og større indpas og har skubbet QuarkXpress ud mange steder.
Er ellers enig i ovenstående kommentarer.
Avatar billede sonnic Juniormester
28. oktober 2004 - 10:15 #10
Et lille tips fra det virkelige liv.
(Dette er næsten det samme som doggy82 beskriver)

1: Aviser, og de annoncer de anvender er sammensat af billeder fra Photoshop i 200 Dpi, i den aktuelle spaltestørrelse.
2: Tekst kan komme fra feks. Word eller et andet tekstprogram.
3: Illustrator Anvendes til grafik (eller Tekst).
4: Dette samles så i InDesign, i formatet EPS.
5: Derefter vidersendes filen til et større annonce ombrydningsprogram og trykkes.

Når avise modtager 4/f annoncer udefra, er billeder, tekst og baggrundsfarver samlet i en fil (RGB format og EPS).
Converteringen til CMYK foretages i Repro, her ilægger den trykprofil der passer til den maskine der skal trykke avisen.

Villy.
Avatar billede tpidanmark Nybegynder
06. november 2004 - 18:56 #11
Sagen er ganske enkel: I næsten samtlige programmer kan der vælges en printer.
Hvis du spørger avisen, hvilken printerfil de kan læse, så kan du printe til en fil (den bliver godt nok stor), men det virker. Mit trykkeri bruger f.eks. filformatet fra en Canon C3200. Så jeg gik på Canon hjemmeside, hentede printerdriveren, og printer til en fil. Det virker bare perfekt, og alle mine farver passer.
Inden den endelig udskrift/trykket laver jeg fotoprøvetryk på silkemat fotopapir fra http://tpi-danmark.dk til 1,98 pr. A4 ark. Det sender jeg med, og der har til dato ikke være koreektioner, uanset hvilke PageMaking/Picturing program jeg har brugt.
Det duer, er effektivet og billigt og sikkert,
Avatar billede jacob_m Nybegynder
09. november 2004 - 09:37 #12
Mange tak for de mange svar... Fik ikke lige fulgt op og svaret hurtigt.. Men nu har jeg fået fat i en prøveversion af InDesign, og det ser ud som om det er det rigtige.. Så skal jeg bare ud med nogle monenter :D.. Mange tak for hjælpen.. Nogle andre end Madshammer og doggy82 der vil ligge et svar?
Avatar billede sonnic Juniormester
10. november 2004 - 18:13 #13
:) og tak
Avatar billede hcma Novice
10. november 2004 - 18:34 #14
ikke noget til mig :o)