Avatar billede hr_kristoff Nybegynder
09. marts 2001 - 14:13 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Lokalprinter i XAL 2.71.1

Vi har investeret i en HP officeJet 710...
So far so good... Nu vil vi gerne have den til at køre som lokalprinter på en arbejdsplads. Men vi har problemer med at finde en driver der virker, og/eller få XAL til at finde/acceptere den driver som følger med printeren - Hvad gør vi ?
Avatar billede mariaf Juniormester
10. marts 2001 - 00:04 #1
Driveren har ikke noget med XAL at gøre men der i mod med dit operativsystem. Kører du f.eks. Win98, så skal du have en driver til Win98. Derefter skal printeren installeres som printer for XAL - følg manualen, den er ret god på det punkt.
12. marts 2001 - 00:03 #2
Det afhænger vel af, om XAL køres i DOS eller Windows versionen. Er det windows versionen, så har \"mariaf\" helt ret, men er det DOS afvikleren, så skal der nok noget andet til. I manualen kan du finde information om hvilke printerdrivere, som HP710 understøtter. Opret en printer som køre på en af de alternative printerdriver, hvis en af dem findes i XAL
Avatar billede dma Nybegynder
23. april 2001 - 17:00 #3
Jeg forstår ikke helt din afvisning af ovenstående - uden at du uddyber hvorfor, men anyway:

Er det Windows udgave, og du ønsker at udskrive med Windows \"Funktioner\" (dvs. proportionalskrift, TrueType fonte osv.) så har mariaf helt ret - det ligger ikke direkte i XAL. Er den lokale printer installeret i Windows og markeret som \"Benyt som Standardprinter\", skal du ved udskrift blot vælge \"Standard WINDOWS\" som printer i XAL.
Er den IKKE \"Benyt som standardprinter\", men en Windows printer, skal du oprette en \"genvej\" til den som brugerprinter under: (Jeg har ikke XAL her lige nu, så hold mig ikke 100% fast på at menupunkterne er benævnt korrekt):
Generelt/Tilpasning/Bruger Tilpasning/Printer/Tilføj

Vælg enten den brugers navn for hvem denne printer skal gælde, eller vælge \"Alle brugere\"

I Printernavn skriver du det du vil kalde den.
I Concorde printer vælger du \"Standard Windows\"
I Output-enhed klikker du på dropdown boksen og vælger den printer der er installeret i Windows.

Er det derimod en DOS-printer, gør du under samme menupunkt:

Giver den et passende navn i Printernavn
Under Concorder printer vælger du \"HP Laserjet III\" eller \"HP Laserjet IV\" (en af dem vil med 98% garanti passe til din printer).
I Output enhed vælger du \"LPT\"
I Portnummer skriver du det portnummer printeren er forbundet til (1 for LPT1, 2 for LPT2 osv.)

Og voila!
Avatar billede dma Nybegynder
23. april 2001 - 17:00 #4
Jeg forstår ikke helt din afvisning af ovenstående - uden at du uddyber hvorfor, men anyway:

Er det Windows udgave, og du ønsker at udskrive med Windows \"Funktioner\" (dvs. proportionalskrift, TrueType fonte osv.) så har mariaf helt ret - det ligger ikke direkte i XAL. Er den lokale printer installeret i Windows og markeret som \"Benyt som Standardprinter\", skal du ved udskrift blot vælge \"Standard WINDOWS\" som printer i XAL.
Er den IKKE \"Benyt som standardprinter\", men en Windows printer, skal du oprette en \"genvej\" til den som brugerprinter under: (Jeg har ikke XAL her lige nu, så hold mig ikke 100% fast på at menupunkterne er benævnt korrekt):
Generelt/Tilpasning/Bruger Tilpasning/Printer/Tilføj

Vælg enten den brugers navn for hvem denne printer skal gælde, eller vælge \"Alle brugere\"

I Printernavn skriver du det du vil kalde den.
I Concorde printer vælger du \"Standard Windows\"
I Output-enhed klikker du på dropdown boksen og vælger den printer der er installeret i Windows.

Er det derimod en DOS-printer, gør du under samme menupunkt:

Giver den et passende navn i Printernavn
Under Concorder printer vælger du \"HP Laserjet III\" eller \"HP Laserjet IV\" (en af dem vil med 98% garanti passe til din printer).
I Output enhed vælger du \"LPT\"
I Portnummer skriver du det portnummer printeren er forbundet til (1 for LPT1, 2 for LPT2 osv.)

Og voila!
Avatar billede hr_kristoff Nybegynder
02. maj 2001 - 15:41 #5
Det var til at forstå og... Det virkede !!
Tak skal du have !!