Avatar billede lacosanostra Nybegynder
25. oktober 2004 - 11:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Footer - altid i bunden af viewport eller content?

Jeg har et forholdsvist simpelt CSS layout bestående af en header, content og en footer. Header og footer har en fast højde.

Det jeg gerne vil have er at footer altid er i bunden. Dvs. hvis der intet content er, skal footer være i bunden af browser vinduet (viewport), og hvis der er meget content (så der kommer scollbars), så skal footer være i bunden af content.

Dette er et udsnit af mit CSS:

html,body
{
    height: 100%;
}

.header
{
    width: 100%;
    height:115px;
}

.content
{
    padding-left:30px;
    padding-right:30px;
    padding-top:15px;
    padding-bottom:15px;
}

.footer
{
    width: 100%;
    height:35px;

}

Any ideas?
Avatar billede morteeart Nybegynder
25. oktober 2004 - 11:15 #1
prøv at sætte din content til height: 100%;
Avatar billede lacosanostra Nybegynder
25. oktober 2004 - 11:20 #2
Hov ... jeg glemte lige og skrive at jeg har en container som er uden om header, content og footer og dens er således ud:

#container
{
    width: 760px;
    height:100%;
    background-color:#FFFFFF;
    border-right: 1px solid;
    border-left: 1px solid;
    border-color: #585858;
    text-align:left;
}
Avatar billede lacosanostra Nybegynder
25. oktober 2004 - 11:21 #3
morteeart > Har prøvet, det giver ikke det ønskede resultat. Det får bare content til og være 100% af højden, og dermed skubber den footer ud af viewport selvom der intet content er.
Avatar billede roenving Novice
25. oktober 2004 - 15:33 #4
Hvis du nu sætter position:relative; ind i #container, kan du:

.footer
{
    width: 100%;
    height:35px;
    position:absolute;
    bottom:0px;
    z-index:10;
}

-- og så kan du nemlig også sætte .content til 100% !-)
Avatar billede lacosanostra Nybegynder
25. oktober 2004 - 15:42 #5
roenving > Det giver samme resultat ... footer placere sig nu ovenpå mit content. :-(
Avatar billede roenving Novice
25. oktober 2004 - 15:51 #6
Ja, den vil flyde ovenpå content-blokken, det kan du løse ved f.eks. at sætte en par tomme linjeskift ind i bunden af dit indhold, som vil sikre, at der altid er luft til footeren ...
Avatar billede lacosanostra Nybegynder
25. oktober 2004 - 16:00 #7
Hmm ... jeg kan stadig ikke få den til at gøre som jeg vil.

Efter jeg har gjort det som du beskriver, og har sat content til at være height:100%, så er bliver content 100% i højden. Dvs. sidens total højde bliver 100% + 150px (højden på header og footer sammenlagt). :-(
Avatar billede roenving Novice
25. oktober 2004 - 16:14 #8
Det kan du løse med en lignende teknik, se f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/520876 og http://www.eksperten.dk/spm/497362 ...
Avatar billede lacosanostra Nybegynder
25. oktober 2004 - 16:56 #9
Har du mulighed for at vise et hurtig eksempel?

Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan rede rundt i det ... :s
Avatar billede lacosanostra Nybegynder
25. oktober 2004 - 18:04 #10
Nevermind - fik løst problemet. :)

hvis du smider et svar, får du point.
Avatar billede roenving Novice
25. oktober 2004 - 18:20 #11
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
26. oktober 2004 - 16:04 #12
-- og tak for point ;~}