Avatar billede bahando Nybegynder
24. oktober 2004 - 23:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Køb af ny stationær coomputer

Hejsa. skal ud og købe en ny pc for en kammerat der ved endnu mindre om PC'ere end mig. Hans max er 4500,- kr. og den skal primært bruges til at gå på nettet med og ikke som en spillemaskine. Det skal være en pakkeløsning - dvs. der skal være det hele med - skærm(minimum 17 tommer), tastatur mus osv og så skal den ha både en brænder og en dvd afspiller. Et andet must er at den skal ha minimum 512 mb ram. Har kigget lidt på edbpriser.dk og har fundet frem til det nedenstående tilbud. Der findes jo også en del amd computere derude til billige penge, men jeg har hørt en del dårlige ting om dem. Ville sætte stor pris på hvis der var nogle af jer eksperter der kunne guide dig mod det mest fornuftige køb...
MVH. Bahando.

MULTIMEDIA CELERON 2667
Indhold Beskrivelse
Processor Intel Celeron D 330 / 2660Mhz / FSB533
Bundkort    ASROCK GEPRO-M2 BUNDKORT (8X AGP)
Ram    512, DDR-SDRAM PC3200
Grafik    INTEL 64MB REAL 3D GRAFIKKORT INTEGRERET
Harddisk    80 GB 7200 RPM IDE 2 MB CACHE SILENT 3-ÅRS GARANT
Netkort    10/100 MBIT NETKORT (ADSL)
Lydkort    5 KANALS LYDKORT INTEGRERET
Diskdrev    1.44 MB - 3.5" DISKETTEDREV
Cddrev    52X32x52x CDRW CD-BRÆNDER
Dvddrev    16 X 48 DVD DREV
Keyboard    PRIMETECH WIN98 TASTATUR
Mus    PRIMETECH 3-KNAPS WHELL MOUSE / SCROLL
Kabinet    CODEGEN 6083-CA SORT/SØLV 300 WATT 2X USB I FRONT
Screen    17" CRT DIGITAL SKÆRM (3 ÅRS GARANTI)
Software    DRIVER SOFTWARE + BRÆNDER SOFTWARE
Garanti 2 ÅRS FULD GARANTI
Leveringstid 1-2 dage
Pris uden moms 3.512 kr.
Pris med moms 4.390 kr.
Opdateringsdato 16/9-2004
Avatar billede espersen Novice
24. oktober 2004 - 23:40 #1
AMD er helt ok - nogen er lidt religiøse omkring valget - men de har hver deres fordele !

Celeron er en skrabet Pentium - ok til kontor og mindre krav.

Overvej denne : http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=375344
der mangler blot en brænder. Køb et logitech tastatur og mus istedet !

Delene i den jeg foreslår er lidt bedre:
8 mb buffer på harddisken (giver extra performance)
barton2800+ yder bedre end den Celeron
DVD-drevet skulle være let at nulstille mht. regionskode via frontpanelet

Skærmen kunne være denne : http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=610402
Avatar billede debuur Nybegynder
25. oktober 2004 - 15:33 #2
jeg er enig med espersen omkring AMD og deres produkter - personligt har jeg haft 5 af deres prosessorer og har aldrig haft problemer med dem.
tilbudet fra shg syntes jeg er meget bedre end det du selv kommer med - men kan i finde penge til det så køb et billigt grafikkort med passiv køler, idet et onboard grafikkort tager fra 32-128mb af de 512 ram.
man kan sagtens finde et grafikkort til små 400 kr.
Avatar billede allanfo Praktikant
25. oktober 2004 - 15:35 #3
Dette grafikkort er helt genialt til prisen:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=75347
Avatar billede bahando Nybegynder
25. oktober 2004 - 15:36 #4
tak for kommentarerne.... jeg snakker det lige igennem med min kammerat.... medmindre der kommer et genialt forslag inden et par dage, så tror jeg at jeg ryger på espersens tilbud... tak for det. pointene er dine om et par dage går jeg ud fra.
Avatar billede espersen Novice
25. oktober 2004 - 16:02 #5
;o)
jeg er helt enig med debuur om at et billigt VGA er en fin idé (fx. det som allanfo foreslår) - men han kan evt. også nøjes med onboard indtil han vil have noget bedre/stærkere på dette område.

jeg har selv brugt et onboard af samme kaliber, som den der sidder på maskinen fra shg - der kunne det næsten ikke ses på test/benchmark-programmet 3dMark2001SE om man kørte med 64 eller 128 mb ram - så derfor kørte jeg kun med 64 mb. (og den kan godt klare fx. CounterStrike hvis du skulle ønske at banke ham i fx. det spil)
Avatar billede bahando Nybegynder
25. oktober 2004 - 21:15 #6
Skal lige høre... har været inde og kigge på shg's hjemmeside og eftersom jeg bor i København prøvede jeg så at finde det samme i København til de samme penge!
Hvad siger i til http://www.foeniks-computer.dk er de okay?
Fandt den her computer der:
http://www.foeniks-computer.dk/default.asp?ilanguage=dansk&special=657741
Den indeholder det jeg skal bruge og med fragt ender den ca. på 4500 hvis jeg køber et diskettedrev med til den. Synes at den computer som du fandt hos shq.dk endte med at ryge over de 4500 med fragt og tillæg til brænder + skærm osv....
Har dog et par spørgsmål:
- Er skærmen okay?
- Ville det betyde det helt store om jeg opgraderede til en AMD Athlon XP 2600+/333 for 299 kr.
- hvor meget betyder det med det silent kit som man kan opgradere med! - ville det bringe støjen væsentligt ned?
- Er grafikkortet helt elendigt eller kan man godt køre nogle spile med det?
- Sidst og ikke mindst er det her generelt et fejlkøb hvis slutprisen skal ende på 4500 kr og ikke en krone mere...inklusive fragt. Er shq's tilbud så meget bedre? Ville bare gerne kunne gå ned og smide den i hovedet på dem igen i Kbh hvis det ikke funker!
heh
Avatar billede espersen Novice
25. oktober 2004 - 22:40 #7
jeg kender ikke fønix - men maskinen ser ok ud - en ok konfiguration
Athlon er ok ; ellers ville jeg vælge Barton 2800+

Skærmen kender jeg ikke - men der er da garanti på den ;o)
Avatar billede bahando Nybegynder
30. oktober 2004 - 19:25 #8
Så er maskinen bestilt.... det blev den nævnte igennem Fønix, men hvis du gider at ligge et svar ind espersen så smider jeg 15 point i din retning.
MVH. bahando
TAK FOR HJÆLPEN alle sammen
Avatar billede espersen Novice
30. oktober 2004 - 22:47 #9
;o)  fin maskine !