Avatar billede butter47 Nybegynder
22. oktober 2004 - 18:10 Der er 14 kommentarer

jpeg filer

Hej
jeg kan ikke åbne mine jpeg fotos..
og når jeg sender dem til andre kan de heller ikke åbne dem ??
når jeg har scannet fotos ind og lagt dem i mapper og forsøger at åbne dem .. får jeg beskeden" understøttes ikke enten er det ikke en gyldig bit mappe eller..."
jeg fårstår ikke have der er galt,jeg har forsøgt at få dem åbnet med et andet  program - paint -- det kan jeg ikke
derimod bruger jeg bmp  - som jeg kna åbne og behandle eller sende . men modtagerne kan ikke åbne mine bmp fotos..
ingen ved hvad  der er alt
håber i kan hjælpe
med venlig hilsen
Butter47
Avatar billede hexya Nybegynder
22. oktober 2004 - 18:15 #1
Hvilket prg gemmer du dem med?
Hvilket prg forsøger du at åbne dem med?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
22. oktober 2004 - 18:16 #2
Det lyder som een af klassikerne.
Gå ind i din internet-browser, under Funktioner, vælg Internetindstillinger og under fanebladet Generelt, vælger du afsnittet Midlertidige internetfiler, her trykker du på Slet filer.

Jeg ved det lyder som en joke ...men prøv det !
Avatar billede hexya Nybegynder
22. oktober 2004 - 18:25 #3
med på en spændt lytter - og tja, det skulle ikke undre. "Joke" er jo MS's efternavn.
Ellers ville jeg have ment, at det fx kunne være en kompressions-variant som det ene prg ikke kunne klare. Fx om Tif er komprimeret eller ej er jo ikke ligegyldigt for om et prg kan åbne det.
Avatar billede butter47 Nybegynder
22. oktober 2004 - 19:50 #4
Hej
tak for hurtige svar . .
men
den med slet midlertidige internet filer har jeg prøvet - det gør jeg tit
men det hjælper ikke noget
jeg har også prøvet "åbn altid med dette program" men det er stadig det samme
Til hexya,s spørgsmål om hvilket program jeg bruger..
jeg scanner simpelthen mine billeder ind,og gemmer i en mappe eller dokumenter - det er alt -. jeg gemmer bem som BMP filer .. da det er det eneste type jeg kan arbejde med .. dem åbner jeg med paint.
men forsøger jeg at åbne JPG filer  - står der" paint kan ikke læse denne filtype" understøtter ikke - bla bla"
Jeg KAN åbne jpeg filer i imagine eller billeder.. men her  her kan jeg arbejde med dem for mig selv.  men det er jo ikke meningen..
jeg kan sagtens leve med BMP filer - men  problemet er jo at de fylder en hel del og mine  modtagere kan ofte ikke åbne dem..det har altid været glat . måske der mangler in  installation ??
tusind tak for svarene igen ..
men desværre..
Venligst
butter47
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. oktober 2004 - 20:58 #5
Generelt:
http://www.irfanview.com/
kan læse/convertere/gemme alle grafikformater.
Freeware !!!

http://www.eksperten.dk/artikler/180
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. oktober 2004 - 21:00 #6
Nu er det vel ikke noget så 'klasisk' som at du gemmer filen i navn.BMP format men kalder filen navn.JPG ?
Avatar billede milter Ekspert
22. oktober 2004 - 21:26 #7
Hvilken scanner bruger du?
Avatar billede hexya Nybegynder
23. oktober 2004 - 00:17 #8
Du har altså stadig ikke fortalt mig, hvilket prg du scanner dine pix ind med. Det program som din scanner bruger.
Avatar billede butter47 Nybegynder
23. oktober 2004 - 11:59 #9
Heji gen
programmet jeg bruger er adobe som jeg har fet med til min scanner HP scanjet 2200 c.
men det er ikke der der er noget glat.
nej jeg kalder dem ikke jpeg efter jeg har scannet dem til bmp ..
jeg har prøvet at  scanne nyte som jpeg .. dem kan jeg åbne i imagine , og arbejde med . her rejser der sig et følge sprøgsmål .. når jeg harl avet dem i den størrelse jeg ønsker, og gemmer som" - sender dem til min mappe - og åber dem igen. er de i kolossal overstørrelse .. de er så store  kb .. 4-500 at jegi kke kan send dem..
jeg har været i imgaine og markeret dem,zoom osv, men der har stadig overstørrelse  ?? lykkedes det endelig at få dem ned . bliver billedet beskrevet som "fragment" ???
Jeg kan åbne mine bmp fotos inde i mapper og sende dem til word pad . de har den størrelse jeg laver dem til,, men ikke jpeg filerne . .de fylder simpelthen for meget i mappen .. der må da være en måde jeg kan gøre det på som hos bmp filerne,, +?
tak for de mange venlige svar.
butter47
Avatar billede butter47 Nybegynder
23. oktober 2004 - 12:05 #10
nææ det er ikke nogen kompressions variant . det tænkte jeg også  men det er ikke der den er gal .. den er ikke så nem .. højst besynderligt..
Avatar billede milter Ekspert
23. oktober 2004 - 12:11 #11
Problemet ligger nok allerede i scanningen. Hvilken opløsning bruger du når du scanner? Der er flere ting her, du skal tage stilling til, først og fremmesr hvad du vil bruge det indscannede billede til.

Det er en lang historie og i stedet for at fortælle den her, lægger jeg et link herunder, som forklarer det hele på en overskuelig måde. Prøv at læse det grundigt, lav nogle forsøg og se, om ikke du kan få det resultat, som du gerne vil opnå.

Hvis du stadig har problemer efter det, så kom bare tilbage.

http://fotoportal.dk/artikler/oplosning.aspx
Avatar billede hexya Nybegynder
23. oktober 2004 - 12:36 #12
Ok, det er altså desværre stadig ikke nok, at du bare siger det er Adobe - de har 1001 programmer. Du skal gå ind i dit Adobe program typisk under menuen Hjælp står der et punkt, som hedder About (Om). Der kan du præcis læse hvilket program det drejer sig om og hvilken version vi taler om. Det vil jeg gerne vide.

Jeg har altså en lumsk mistanke om, at du overser nogle valg- eller indstillings-muligheder omkring de formater du gemmer i - om de så foregår i vinduerne, når du gemmer, eller i et generelt option/indstillingsvindue for, hvordan programmet generelt skal behandle data.
Avatar billede butter47 Nybegynder
24. oktober 2004 - 11:34 #13
Hej
Tak fro svar og gode tips
ja jeg er ikke ekspert - slet ikke .. men jeg har nu fudnet ud af at jeg kan bruge imagine til at åbne dem med  -- det går helt fint .. men jeg kan stadig ikke åbne både bmp filer og jpeg filer med det samme program - til bmp må jeg bruge paint og til jpeg bruger jeg imagine .. ?? det er vel ikke helt normalt ??
En bekendt mente at der manglern oget i programmet ..
jeg har indtil for nylig brugt A-shamppo til at "rense" pc for øverflødige filer osv. .uha den er vist for farlig at bruge ...
tror den kan have slettet noget
kan stadivæk ikke sende ved at klikke på e mail adress fra hemmesider . dem skal jeg skrive af og sende fra min mail  .. derfor tror jeg der manglern oget
tusind tak for linket også  og de mange svar..
venligst
Butter
Avatar billede majsmarken Nybegynder
25. oktober 2004 - 07:42 #14
Igen: Læs min komm. [22/10-2004 20:58:59] ?