Avatar billede jmc Nybegynder
21. oktober 2004 - 21:02 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

reproduktion af videofilm rettigheder?

Er der nogle som kan peje mig imod hvilke regler der findes omkring rettigheder til at reproducerer film i andre formater og evt. distribuere dem?
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. oktober 2004 - 21:06 #1
det er faktisk ret enkelt. Det må du i ubegrændsede mængder hvis du har copyrighten, eller en skriftlig tilladelse fra den person, firma eller organisation der har copyrighten. Alt andet er ulovligt og strafbart og vil føre til erstatnings krav fra den der har copyrighten
Avatar billede hiks Nybegynder
21. oktober 2004 - 21:07 #2
nemli ja - medmindre materiale er dødgammelt og ophavsretten er "udløbet"!

/hiks
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
21. oktober 2004 - 21:10 #3
Her skelnes der vist mellem råde- og brugsret. D.v.s. hvis du har brugsretten, så må du gøre med medierne lige præcis det der står i din licens. Hvis du har råderetten, så må du gøre lige hvad du vil.

Det normale er, at man alene køber brugsretten. D.v.s. en licens til at bruge mediet. Hvis man ønsker at erhverve sig råderetten også, så afhænger det meget af det pågældende medies værdi.

Eks.:
Du ønsker at købe 5 min. film af Møns Klint af en lokal videofotograf. Det vil nok koste dig et sted i nærheden af 2.000,- kr. Hvis du ønsker at erhverve råderetten også, så kan prisen sagtens være 20.000 - 30.000 kr. - altså en faktor 10, men som før sagt, så afhænger det utrolig meget af værkets markedspris.
Avatar billede jmc Nybegynder
21. oktober 2004 - 21:44 #4
Hvad med dem som sælger DVD film?
Betaler de 20.000 - 30.000 for en film af Møns Klint (eksempel)
for at kunne sælge 200 eller mere bagefter til markedsprisen?
Jeg savner noget mere overblik...
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
22. oktober 2004 - 05:59 #5
Nej, de betaler for retten til at videresælge det fulde værk, men ikke retten til at modificerer det og f.eks. slette 98% af indholdet og indsætte Himmelbjerget i resten.
Avatar billede jmc Nybegynder
22. oktober 2004 - 09:56 #6
Er der så nogle som ved om reduktion af størrelse height og width foruden kvaliteten er en modifikation eller hvordan man forholder sig med dette ønske?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
22. oktober 2004 - 18:16 #7
De rettigheder forhandler du dig frem til i købsøjeblikket. Hvis du ikke har en dialog med sælger, men f.eks. køber et værk fra en samling over nettet, så vil det (forhåbentlig) fremgå af sitet (licensaftalen), hvad du (ikke) må.

Det vil være lettere for os at hjælpe dig, hvis du kan pege på de ressourcer du ønsker at handle med. De har muligvis en hjemmeside / licensaftale vi sammen kan gennemgå.