Avatar billede arrow Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

ata over ide

Hey.

Jeg planlægger at købe denne 200 GB Seagate harddisk som jeg fandt på EDBpriser.dk! Ud af 14 brugeranmeldelser har 13 givet den topkarakter, sagt den er billig og støjsvag, så den lyder jo umiddelbart som et fedt køb.

Link til harddisk: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=65070

Problemet er at så vidt jeg husker kører min nuværende 80 GB harddisk (mærke ukendt) på IDE standarden, mens Seagaten kører på ATA-100.

Spørgsmålet lyder om en ATA disk kan køre på et IDE kabel. Jeg er naturligvis klar over at det muligvis har en effekt på ydeevnen, men dette betyder intet for mig. Skal bare vide om de to standarder passer sammen.

I skal være så velkomne til at svare her. I må også gerne skrive til min MSN eller min e-mail (begge er troels-a@post.tdcadsl.dk) hvis i har lyst.

Mvh. Arrow/Troels Andersen
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:58 #1
Ja, du vil kun få problemet at den falder til en lavere hastighed.
Og muligvis vil du få en advarsel fra mht et 80 leder kabel under opstarten men det er også alt.
Den vil virke perfekt alligevel.

Husk du skal op i minimum XP sp1 eller windows 2000 sp4 for at udnytte de fulde 200 gb af drevet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:59 #2
Prøver lige igen og denne gang med den manglende ord:

Ja, du vil kun få problemet, at den falder til en lavere hastighed.
Og muligvis vil du få en advarsel fra bios mht et 80 leder kabel under opstarten men det er også alt.
Den vil virke perfekt alligevel.

Husk du skal op i minimum XP sp1 eller windows 2000 sp4 for at udnytte de fulde 200 gb af drevet.
Avatar billede zenze Nybegynder
17. oktober 2004 - 00:15 #3
IDE er controlleren, der kører ATAPI eller IDE, ATA33, ATA66, ATA100 eller ATA133 harddiske.
Om du kan køre ATA100, som din nye harddisk sikkert er, afhænger af hvilken controller dit bundkort er udstyret med. Er det rigtig gammelt, så vil jeg anbefale dig at anskaffe en Promise FastTrack eller lign. De er til at få for en overkommelig pris - og så har du pludselig 8 muligheder for at koble drev til dit system.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. oktober 2004 - 15:00 #4
Takker for point :)
Avatar billede arrow Nybegynder
17. oktober 2004 - 16:49 #5
Var så lidt. Tak for hjælpen :)