Avatar billede mr.t.man Nybegynder
16. oktober 2004 - 17:35 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Dual Channel

Hej.

Først: Er det rigtigt forstået, at for at køre Dual channel, skal man ikke have nogle specielle "dual channel-ram".. Det kræver bare to ens ram-moduler... rigtigt forstået?

Jeg har fået nyt bundkort der kører dual channel og denne mulighed vil jeg gerne udnytte. Jeg har allerede et modul med 512 MB ram. Kan jeg så godt investere i to moduler der så skal køre dual channel, samtidig med, at man har det ekstra modul installeret?

Og har det nogen betydning hvilke sokler man benytter?

På forhånd tak!

/Thomas K.
Avatar billede mushkin Nybegynder
16. oktober 2004 - 17:39 #1
Ja det er rigtig forstået, at det bare kræver 2 ens ram-moduler. Gerne samme fabrikat og modelnr.

Når du allerede har et 512mb modul, kan du nøjes med at købe et nyt 512mb modul. Så kan du sætte de to til at køre dual-channel.
Så du skal finde ud af hvilket modul du har i allerede, og så købe en magen til.

Hvilke sokler du skal bruge kan du se i din manual. Det er nemlig ikke altid lige meget hvilke sokler der bruges.
Avatar billede bukkebruse Nybegynder
16. oktober 2004 - 17:49 #2
Først: For at opnå størst stabilitet anbefales det at benytte et "sæt" RAM-kort, fra samme serie og samme producent (kaldt dual-channel RAM). Så er du sikker på de er ens.

Dernæst - nej. Installerer du i 2 nye RAM-kort som dual-RAM kan du ikke samtidig bruge det tredje kort. Hvis du ikke vil Overclocke kan du se om du kan finde et RAM-kort mage til det du allerede har. Det kan også virke til dual-opsætning (gjorde det selv).

I manualen til bundkortet står der hvilke sokler, der skal bruges til dual hhv normal installation.
Avatar billede bukkebruse Nybegynder
16. oktober 2004 - 17:50 #3
For langsom igen :(
Avatar billede cerb Nybegynder
16. oktober 2004 - 18:50 #4
du skal så osse lige sikre dig, at dit bundkort kan kører dual :D
Avatar billede mushkin Nybegynder
16. oktober 2004 - 19:01 #5
cerb--> Det skriver han jo netop at det gør.
"...Jeg har fået nyt bundkort der kører dual channel og denne mulighed vil jeg gerne udnytte.."
Avatar billede cerb Nybegynder
16. oktober 2004 - 19:10 #6
så kan jeg lære at læse det hele kan jeg :D
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
17. oktober 2004 - 00:28 #7
bukkebruse >> hvis du vil have del i pointene så læg lige et svar :-)
Avatar billede bukkebruse Nybegynder
17. oktober 2004 - 09:56 #8
Jamen tak for det da. Nu må jeg bare lære at skrive hurtigere ;)
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
17. oktober 2004 - 11:05 #9
Tak til mushkin og bukkebruse!
Avatar billede mushkin Nybegynder
17. oktober 2004 - 19:36 #10
Selv tak.