Avatar billede mademan Nybegynder
15. oktober 2004 - 18:49 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Lave om til frames?

Hej...

Jeg har et lille problem. Har lavet en side ( http://www.donkeys.frac.dk/Index.html ) og vil gerne ha' delt den op i frames. Den er lavet som et billede og derefter delt op i mindre. Det jeg vil frem til er at den kun skal loade midtersiden og ikke menuen og alle de andre ting som ikke ændrer sig fra side til side. Så mit spørgsmål går ud på, hvordan gør jeg så det kun er midtersiden der loader ?

//Kasper Søgaard
Avatar billede miss-g Seniormester
16. oktober 2004 - 00:02 #1
Du kan gå den anden vej og lave en IFRAME i den celle hvor midterpartiet ligger.

I Dreamweaver gør du følgende:

1) Ny side - her laver du det som skal vises i din iframe.
F.eks. en tabel som er max. 480 px bred og i den sætter du det du vil vise på forsiden. Du må derfor skære dit billede op, så du har den del der skal vises i iframe for sig. Gem siden som f.eks. forside.htm

2) Så skal du lave din iframe på index.htm (første side):

Stå der hvor du vil have din iframe indsat.
Gå i menuen og vælg ´Insert´- ´tag´
Under html tabs (i den boks der kommer frem) - vælger du ´iframe´ (står længere nede på listen). Tryk insert.

En ny boks kommer frem:
Source: her vælger du den siden der skal vises i iframe (forside.htm)
Name: navnet på din iframe. Du kan bare kalde den iframe eller ramme...
Width: Bredden på din iframe. Cellen er 495 px bred, så du kan bare skrive 495 px her.
Height: Højden på din iframe. Den kan jo også passende være samme højde som din celle.
Margin width og heigt: vil du have luft rundt om ...
Alignment: Skal din iframe være i toppen af cellen - midt eller ...
Scrolling: Må der være scroll bar på? Auto - så sætter den scroll på, hvis nødvendigt.
Show borders: Fjern hakket ellers får din iframe en border/synlig ramme.

Tryk OK
Og cloose på det næste vindue fra før.

Thats it *S*
Avatar billede miss-g Seniormester
16. oktober 2004 - 00:04 #2
Når du så skal lave flere sider som skal vises i din iframe - skal de altid have en max bredde på 480 px. ellers kommer der også vandret scroll på, men hvis du vil have det, så gør du bare det.

De sider som skal vises i iframe skal laves ligesom forside.htm.
Dit link laver du som normalt - bortset fra at du skal skrive din iframes navn i target.

Hvis du f.eks. gav den navnet ´ramme´ så skal der stå ´ramme´ i target for at linket bliver åbnet i din iframe.
Avatar billede miss-g Seniormester
16. oktober 2004 - 00:17 #3
Hvis du meget gerne vil have det på den anden måde, så er det også nemt nok.

Nyt dokument:
På din palette som man bruger til at indsætte billeder osv. er der noget der hedder FRAMES. Her kan du se de forskellige frames som er færdiglavet og lige til at sætte ind. Du skal nok bruge den som har en lodret bjælke fra top til bund i venstre side, og en vandret bjælke i toppen.

Når du har valgt en frame kommer det lidt tricky:

Nu har du 3 html sider + din index.htm.

Klik ind i en frame - feks. den lodrette bjælke til venstre, gå i menuen og vælg: Save as.... og kald den f.eks. left.htm.

Klik i den øverste frame - gå i menuen og vælg: save as... og kald den f.eks. top.htm

Og så den store midter frame - gå i menuen og vælg: save as ...og kald den f.eks. main.htm

Nu har du gemt de 3 html frames.
--------------------------------------------
Så klikker du på en af de grå streger du ser, og alt bliver markeret. Læs også lige i toppen af programmet - der skal gerne stå ´FRAMESET´ - når framesettet er markeret går du igen i menuen og vælger: Save frameset as..... og den skal så hedde index.htm, da det er den som bliver åbnet i en browser.

Hvis du ikke kan vælge ´Save frameset as...´så har du IKKE fat i dit frameset, men i en frame. Klik på en grå streg for at markere dit frameset...
---------------------------------------------

Så har du gemt det hele, og det er det vigtigste, så man får gemt de rigtige filer og kaldt index for index osv.

Nu kan du så sætte dine tabeller, billeder osv. ind de forskellige steder. Logo og menu i venstre lodrette kasse osv.

Hver gang du retter i en af kasserne skal du gemme, og da vi nu har gemt og navngivet alle html filerne på forhånd, kan du bare bruge genvejen: CTRL + S, så du ikke kommer til at gemme som noget forkert.

Hvis bjælkerne skal være breddere eller højere kan du bare hive i de grå streger. Eller du kan markeret hele framesettet og skrive px bredde og højde i properties paletten.

Dine links skal så åbne i main. Dvs. target skal være i main, da det er den store kasse som vi kaldte main.

Så kan du selv vælge hvad du synes er lettest, og ellers spørger du bare igen *S*
Avatar billede mademan Nybegynder
18. oktober 2004 - 15:53 #4
Har fundet ud af hvordan man laver det i frames nu... Problemet er bare at så passer de billeder jeg har skåret ud ikke sammen.
Avatar billede miss-g Seniormester
18. oktober 2004 - 16:07 #5
Hvad mener du med at de ikke passer sammen?
Avatar billede miss-g Seniormester
18. oktober 2004 - 16:34 #6
Har selv lige leget med det i frames, og jeg vil nu foretrække en iframe - synes det er nemmere - kan da godt lave det for dig....
Avatar billede mademan Nybegynder
19. oktober 2004 - 18:32 #7
Du må meget meget gerne lave det for mig... Kan oprette nyt spg med yderligere points hvis det er ?

Det jeg mener med at billederne ikke passer sammen er, at det fx oppe i venstre hjørne er meget svært (umuligt?) at få gitteret til at passe. Altså gitteret ved menu boksen og gitteret ved logo. Håber det er til at forstå.
Avatar billede mademan Nybegynder
19. oktober 2004 - 18:33 #8
Det kan også bare være mig der entet ikke kan finde ud af det helt rigtigt eller ikke har forstået det 100% korrekt. :D
Avatar billede miss-g Seniormester
22. oktober 2004 - 15:28 #9
Hej igen - har lidt travlt så jeg svarer først nu....

Så har din side fået en iframe:
http://www.nicolin.dk/E/index.htm

Du kan hente alle filerne på linket.

Når du så laver link i din menu - skal du huske at target skal være MAIN.

Og hvis du kigger på forside.htm (i koden) - kan du se at denne er tilføjet
<body text="#000000" link="#000000" vlink="#000000" alink="#000000" style="background-color:transparent">

Der skal altså stå style="background-color:transparent" for at man kan se baggrundsbilledet i iframen.
Avatar billede miss-g Seniormester
22. oktober 2004 - 15:31 #10
Teksten ´Nyheder´ har jeg lavet om til et billede, ellers bliver skriften lavet om hvis dem som ser siden ikke har skifttypen Winnerhand...
Avatar billede mademan Nybegynder
23. oktober 2004 - 00:10 #11
1000 gange mange tak. :D

Har oprettet et spg til dig: http://www.eksperten.dk/spm/553507
Avatar billede miss-g Seniormester
23. oktober 2004 - 00:54 #12
Selv tak. Du må max give 200 point, så du må hellere snuppe den selv i det nye spørgsmål (læg et svar og accepter dig selv) *S*
Avatar billede mademan Nybegynder
23. oktober 2004 - 01:16 #13
Nu er det jo faktisk også 2 forskellige svar du har givet... Et hvor du forklarer hvordan man laver om til frames og et hvor det er lavet. Men ok. Din beslutning. ;-)