Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 21:39 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Links til at komme længere ned på en lang side.

Jeg er igang med at lave en hjemmeside. på en af undersiderne er der et link der linker til en af mine andre undersider og på den underside er der et langt stykke tekst, det jeg kunne tænke mig var at linket på den første underside ikke bare skal linke til den anden underside, men også linke ned til det sted i teksten der er aktuelt, er det muligt?
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 21:50 #1
ja det er det da ;)
du skal indsætte dette i din HTML kode, ved det tekstafsnit eller ligninde som du vil "linke" til: <a name="ET-ELLER-ANDET"></a>
dit din link på den første side skriver du så <a href="denandenside.html#ET-ELLER-ANDET">link</a>
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 21:51 #2
dit din == i dit
;o)
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 21:58 #3
til næste gang så er denne kategori altså om programmet HomeSite fra Macromedia.

Spørgsmål som dette hører til i "Programmering : (D)HTML"
Avatar billede knudgert Nybegynder
13. oktober 2004 - 22:02 #4
En mere moderne måde er at bruge id i stedet for name, så behøver man ikke ar lave et anker på siden, men kan gøre det på denne måde:

<h1 id="anker1">Overskrift 1</h1>
<h1 id="anker2">Overskrift 2</h1>

og link sådan, hvis det er på samme side
<a href="#anker1">Linktekst 1</a>
og, hvis det er på en anden side
<a href="anden_side.htm#anker2">Linktekst 2</a>

Ankeret kan selvfølgelig sættes på alle elementer, p, h1, h2, div osv.

name er et af de tags, som er på vej ud og ikke anbefales at bruge mere.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 22:20 #5
Til el barto Jeg tænkte også over det da jeg postede det her, men jeg kunne ikke finde en kategori der passede bedre, sikkert min fejl.

Til gartzen: tak det hjalp mig meget!
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 22:25 #6
hvorfor kan jeg ikke tildele dig points.. gartzen
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 22:28 #7
det kan du også nu ;)
jeg skulle lige lægge et svar først...
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 22:29 #8
knudgert -> hvad vil du så gøre hvis det er midt i et teksafsnit?
<p>
-- 500 linier --
her skal bogmærket være!
--- 420 linier ---
</p>
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 22:40 #9
så skulle du have fået dem.
Tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 22:43 #10
nej du har ikke fået det til at virke..
marker mit navn herunder, og klik på "accepter svar" så skulle det virke ;)
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 23:43 #11
ahh.. ok

Jeg er ikke helt garvet her inde sorry...

nu er det i orden
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 23:46 #12
ja. tak for point...

Det er helt i orden :-) de fleste skal have et par gange eller to for at finde ud af hvordan skidtet fungerer ;o)
Avatar billede knudgert Nybegynder
14. oktober 2004 - 07:16 #13
Så ville jeg bruge en <span id=....>...<span>, jeg skrev jo at det virker på alle elementer (og skriver man i xhtml, så er id obligatorisk og name er ikke tilladt).
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2004 - 13:56 #14
jeg faldt lige over det her:
http://www.w3schools.com/tags/tag_a.asp

Lige i det her tilfælde er name faktisk tilladt! (!!)
Så deettt.. ;o)