Avatar billede franzy Nybegynder
07. oktober 2004 - 13:56 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Software udvikler uddanelse

Ey!

Jeg er blevet færdig med HTX (med et nogenlunde snit :S) og skal nu videre i uddanelses forløbet (skal lige have det halve år i beredskabskorpset overstået først dog :/ ). Med en vidergående uddanelse på 5 år vil jeg blive 26 når jeg endelig er færdig! Det syntes jeg umiddelbart er lang tid, eller tager jeg fejl?

Jeg er helt vildt intreseret i at programmere, og kunne godt tænke mig at få en uddanelse og senere et job hvor jeg arbejder med software udvikling. Mit problem er bare at jeg ikke ved hvilken uddanelse jeg skal vælge. Derfor spørger jeg jer om jeres erfaringer.

Jeg har kigget lidt på uddanelse som Softwareingeniør på Aalborg universitet (http://auaw2.aua.auc.dk/studweb/vis.php?id=407). Er der nogen andre der er igang, tænker på eller har været på den uddanelse?

I er velkommen til at skrive om andre uddanelser også :)
Avatar billede dsj Nybegynder
07. oktober 2004 - 14:01 #1
Hvis du vil have en lidt kortere uddannelse en Softwareingeniør eller Datalog på universitetet, kunne du vælge Datamatikeruddannelsen. Den er rettet mod softwareudvikling, og langt de fleste datamatikere får også job indenfor softwareudvikling.
Avatar billede skwat Praktikant
07. oktober 2004 - 14:07 #2
rettelse, langt de fleste datamatikere der får job, får job indenfor softwareudvikling
Avatar billede simonvalter Praktikant
07. oktober 2004 - 14:10 #3
Har selv taget datamatiker men jeg er nu selv lidt skuffet over niveauet på uddannelsen. Heldigvis får jeg merit for ca 2 år på Softwareingeniør uddannelsen så der starter jeg til december.
3 eller 5 år er ikke lang tid hvis det er noget der interesserer dig men ok man tjener ikke så mange penge imens ;)
Avatar billede franzy Nybegynder
07. oktober 2004 - 14:27 #4
Jeg er også lidt bange for at komme ind på en uddanelse hvor alt er meget nemt og jeg ikke får udfordringer, samtidig med at den ikke tæller for så meget hos eventuelle arbejdsgivere.
Avatar billede dsj Nybegynder
07. oktober 2004 - 14:29 #5
skwat >> Så voldsom er arbejdsløsheden nu heller ikke blandt datamatikere, hvis man er aggreskiv i sin jobsøgning og er dygtig, er det ikke svært at finde arbejde.

De to fagforeninger Samdata og Prosa overdriver arbejdsløsheden blandt datamatikere en hel del, blandt andet fordi deres statistikker kun dækker medlemmer, og ikke dermed ikke alle nyuddannede datamatikere.
Avatar billede simonvalter Praktikant
07. oktober 2004 - 14:30 #6
Avatar billede dsj Nybegynder
07. oktober 2004 - 14:33 #7
"samtidig med at den ikke tæller for så meget hos eventuelle arbejdsgivere" er mest et dårligt ry der hersker blandt studerende. Tag et kig på hvad en søgning på "datamatiker" giver på jobindex.dk:

http://www.jobindex.dk/cgi/jobsearch.cgi?q=datamatiker
Avatar billede dsj Nybegynder
07. oktober 2004 - 14:35 #8
simonvalter >> som sagt tæller fagforeningerne kun medlemmer, hvilket gør deres statstikker upræcise. Hvis man spørger skolerne, har de nogle andre tal.
Avatar billede simonvalter Praktikant
07. oktober 2004 - 14:39 #9
jep det ved jeg min egen skole har selv sagt det ikke ser så slemt ud... men jeg ved heller ikke hvor meget jeg stoler på skolerne da de jo nærmest drives som et firma og man ser efterhånden lige så mange reklamer for multimedia/datamatiker som for coca cola
Avatar billede dsj Nybegynder
07. oktober 2004 - 14:45 #10
Det er helt klart, at skolerne er drevet af en pengepung, hvis størrelse bestemmes ud fra antallet af studerende, men jeg tror ikke at de direkte lyver i deres statistikker. I øjeblikket vælger ikke særlig mange datamatikeruddannelsen, hvilket kun gør det lettere at få job de næste år.

Samtidig er det heller ikke så længe siden, at nyhederne talte om nedgang i jobs for universitetsuddannede. I sidste ende er det nok et spørgsmål om smag: hvor lang tid du har lyst til at være under uddannelse. Datamatikeren giver 2 års merit på flere universiteter, så man har stadig muligheden for at gå videre, hvis man har lyst.
Avatar billede franzy Nybegynder
07. oktober 2004 - 14:51 #11
hmm, umiddelbart lyder den arbejdsløshed (10%) ikke så enormt vildt. Det er højere end det gennerelle billede over hele landet, men det er vel en branche der stadig er i udvikling og der kommer større efterspørgelse.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2004 - 20:37 #12
Der er heldigvis stadig mange steder, hvor uddanelsen er mindre vigtig og det man
kan er altafgørende.

De 4 mest relevante uddannelses typer er nok:
  - datalog (og andre rene IT kandidat uddannelser)
  - ingeniør uddanelser med højt indhold af IT
  - økonomi uddannelser med højt indhold af IT
  - datamatiker, data mekaniker og andre uddannelser af den længde

Helt generelt vil jeg mene at nytten over hele din arbejds karriere er i den
rækkefølge (øverst=mest, nederst=mindst).

Men der er et par vigtige pointer.

En mindre vigtig point er, at der er forskel på kort og langt sigt. Kortere
uddannelser er ofte mere praktiske og derfor mere nyttige lige her og nu. De
længere uddannelser er ofte mere teoretiske og giver en ballast som ikke
hjælper meget lige nu, men som man kan have nytte af i 40 år.

En meget vigtig pointe er at du skal kunne trives med studiet. Det nytter
ikke noget at studiet er godt, hvis du hader det, fordi så lærer du ikke
noget. Det skal være lysten der driver studiet.

Moralen af det sidste er at du skal ind og kigge nærmere på studierne. Hvilke
fag er der ? Hvilke krav er der til f.eks. matematik ? Hvilken undervisnings
form og hvilken eksamens form ? For at se om det passer til dig !
Avatar billede franzy Nybegynder
07. oktober 2004 - 20:44 #13
Det var en god kommentar arne_v - tak for det og dump lige et svar så du kan få lidt af kagen ;)

Den skal nok hjælpe mig. Andre må stadig gerne komme med nogle af deres erfaringer.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2004 - 20:45 #14
ok
Avatar billede dsj Nybegynder
07. oktober 2004 - 22:22 #15
Fin kommentar arne er kommet med. Selv blev jeg færdig med datamatikeruddannelsen så sent som sidst i november, sidste år, men havde fast arbejde fra marts måned sidste år. Stort set hele andet år lå jeg pænt over niveauet, så på den led er jeg enig med simonvalter i, at niveauet kunne være højere på nogle punkter - dog var vi kun 9 ud af 24 studerende, der gennemførte uddannelsen på de 2 år og 3 måneder, netop fordi mange ikke kunne følge med.

I løbet af første studieår arbejdede jeg frivilligt (gratis) på nogle projekter, som kunne udfordre mig, for at opbygge lidt dokumenteret erfaring trods alt. Dernæst søgte jeg ihærdigt efter nogle profitable projekter, og startede i løbet af andet studieår virksomhed, som gav et par småjobs. Dette gav sammenlagt erfaring nok til at lidt mere end "grøn datamatiker", og så var det ikke så svært at finde jobs.

For datamatikeruddannelsens vedkommende er min erfaring, at man får det ud af den, som man selv vil. For mig har uddannelsesforløbet været god, men andet år har jeg kun kunnet holde ud, fordi jeg fandt udfordringerne selv. Fordelen er så, at 2 års uddannelse ikke er meget for et vellønnet udvikler-job :-)

Ved siden af jobbet kan man også udemærket oparbejde et højere teoretisk såvel som praktisk niveau, hvis ikke man ønsker at blive på datamatiker-stadiet.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. oktober 2004 - 17:39 #16
franzy>

Tid at få afsluttet spørgsmålet ?
Avatar billede franzy Nybegynder
17. oktober 2004 - 17:41 #17
Det kan du have ret i :) (tænkte på det igår men det hjælper jo ikke kun at tænke på det ;)