Avatar billede kox Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

kapacitet på mem-card

hej
skal købe digikamera og er lidt i tvivl om hvor meget memory jeg har brug for.
har engang set en oversigt over hvor mange billeder der kan gemmes på et memorykort hvis alle tages i en bestem opløsning og kortet har en vis størrelse. men kan selvfølgelig ikke huske hvor jeg så den. er der nogen der kan hjælpe?
/kox
Avatar billede doek Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:39 #1
5 mpix cam med en nogenlunde farvedybde tager jpg billeder på ca. 500KB - dvs. ca. 200 billeder på 128MB kort, så 128 eller 256 skal nok kunne få dig gennem en familiefest eller måske ligefrem en kort ferie...
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2004 - 15:38 #2
køb ikke for småt jeg har 1gb sandisk ultra2 til et canon d10 og det giver ca 120 raw billeder

sandisk ultra2 er klart og anbefale til dit kamera
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
07. oktober 2004 - 15:41 #3
Det kommer an opløsningen og komprimeringen. Hvis du vil se hvad filerne fylder på lige nøjagtigt det kamera du har tænkt dig at købe, så kan du gå ind på www.steves-digicams.com -> review -> vælg kameraet -> gå ind på undersiden "features and controls" (kan vælges til venstre) -> find det skema hvor det står.

Men helt generelt vil 512 være passende (256 kan gå hvis man ikke bruger max opløsningen og kvalitet) men igen, det kommer selvfølgelig an på om det er 3 eller 8 megapixels.
Avatar billede kox Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:12 #4
jet > det kamera jeg vil have har ikke mulighed for at tage ukomprimerede billeder, hvilket ikke gør meget, har alligevel ikke brug for billeder af prof kvalitet, er bare en simpel amatør :o) ultra2, hmmm det kommer vel an på kameraet?

doek > havde tænkt på noget lidt mere konkret ala:

gizmo > det var sådan noget jeg havde tænkt mig. hvis man kigger her: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/t1_pg2.html er antallet for den enkelte opløsning i 'fine' tilstand og i parantes for standardkvalitet?

jeg tror nok det bliver det her: http://shopbasic.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&cat_id=56854&shop_id=3589&vare_id=348348
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:21 #5
kox: ja, lige præcis. Fine kvalitet fylder en del mere end standard. Jeg ved ikke hvordan det forholder sig på T1'eren, men på mit kamera kan jeg ikke se forskel på bedste kvalitet og mellemkvalitet, men det gør alligevel at jeg kan have 165 i stedet for 88 billeder.
Avatar billede kox Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:30 #6
gizmo får points og tak for at ramme det jeg søgte og endda henlede opmærksomheden på steves som jeg ikke kendte i forvejen.

i andre får bare tak ;O)
Avatar billede kox Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:48 #7
er der nogen funktionsmæssig begrundelse for at købe et originalt sony memory stick pro duo på 512Mb til 2393 kroner fremfor et sandisk til 899?
og linket: http://webshop.hsdata.dk/nytdesign.asp?kat=0