Avatar billede firehat Nybegynder
05. oktober 2004 - 18:34 Der er 122 kommentarer og
1 løsning

Fedora og Windows 2000

Hej,

Jeg har netop instaleret Fedora på en computer hvor der i forvejen var Windows 2000, det burde også stadig være der. Men kan ikke vælge det i bootmenuen. Hvordan tilføjer jeg win2k der?

Det er Fedora Core 2.

Ved ikke helt om det er her jeg skal oprette, men nu prøver jeg :)

/Firehat
Avatar billede firehat Nybegynder
05. oktober 2004 - 18:45 #1
et andet lille spørgesmål (sætter gerne point op): Kan jeg godt have både textbaseret og grafisk Fedora på en partion ?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
05. oktober 2004 - 19:01 #2
Det bekymrer mig lidt at det ikke allerede virker, men din /boot/grub/grub.conf bør slutte med:

title Windows 2000
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader +1

under forudsætning af at du booter w2k fra 1. partition på din master disk.
Du er vel ikke kommet til at slette windows?

Umiddelbart har du 6 tekstbaserede og en grafisk session. <alt> <ctrl> F1-F6 vælger tekst og  <alt> <ctrl> F7 vælger din X session (grafisk).
Avatar billede firehat Nybegynder
05. oktober 2004 - 19:30 #3
hmm...den sidste er:
title Other
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader +1

har nu tilføjet din, og er ved at prøve..
Avatar billede firehat Nybegynder
05. oktober 2004 - 19:32 #4
hmm..hvis jeg vælger Windows 2000 skriver den:
Booting 'Windows 2000'
rootnoverfy (hd0, 0)
Error 11: Unreconized device string

Press any key to continue...
Avatar billede redhat9user Nybegynder
05. oktober 2004 - 19:43 #5
Er din W2k formateret til fat eller ntfs? Du kunne jo lige prøve at boot'e Linux, logge ind som root, åbne et terminalvindue (højreklik på desktoppen og vælg open terminal

skriv så

fdisk /dev/hda

p

q

og se om den har fundet din windows partition. Ellers prøv med bdb, hdc og hdd
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2004 - 20:38 #6
Min /grub/menu.lst (suse) ser således ud, den booter 2 x suse og winxp
color white/blue black/light-gray
default 2
timeout 8
gfxmenu (hd0,3)/boot/message

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title SuSE 9.1
    kernel (hd0,3)/boot/vmlinuz root=/dev/hda4 vga=0x31a splash=silent desktop resume=/dev/hda2 showopts
    initrd (hd0,3)/boot/initrd

title SuSE 8.1
    kernel (hd0,2)/boot/vmlinuz root=/dev/hda3  vga=791
    initrd (hd0,2)/boot/initrd

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###
title Windows
    root (hd0,0)
    chainloader +1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: floppy###
title Diskette
    root (fd0)
    chainloader +1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Fejlsikret
    kernel (hd0,3)/boot/vmlinuz root=/dev/hda4 showopts ide=nodma apm=off acpi=off vga=normal noresume nosmp noapic maxcpus=0  3
    initrd (hd0,3)/boot/initrd
Avatar billede firehat Nybegynder
05. oktober 2004 - 21:00 #7
hmm...Wíndows er fomrateret som fat32, kan jeg da ikke bruge det?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
05. oktober 2004 - 21:14 #8
Joda. Kan du se din FAT32 partition med Linux fdisk?
Avatar billede firehat Nybegynder
05. oktober 2004 - 21:27 #9
hmm....hvor finder jeg fdisk?

Har netop instaleret linux, så ved ikke ret meget.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
05. oktober 2004 - 21:30 #10
ok, se 19:43:51
Avatar billede firehat Nybegynder
05. oktober 2004 - 21:31 #11
Her er hvad fdisk siger:

Enhed Boot      Start        End      Blocks  Id  System/dev/hda1  *          1      20321    10241406    c  W95 FAT32 (LBA)/dev/hda2          20321      79656    29904997+  f  W95 Ext'd (LBA)/dev/hda5          20321      59878    19936633+  c  W95 FAT32 (LBA)/dev/hda6          59878      60080      102217+  83  Linux/dev/hda7          60081      62160    1048288+  82  Linux swap/dev/hda8          62161      79655    8817448+  83  Linux
Avatar billede redhat9user Nybegynder
05. oktober 2004 - 21:51 #12
Ok, den gode nyhed er at Windows tilsyneladene er der endnu, men hvad du lige skal gøre nu, har jeg ikke middelbart et bud på.
Avatar billede firehat Nybegynder
05. oktober 2004 - 21:55 #13
hehe ok..kan det ikke være talene ved (hd0,0) ?
title Windows 2000
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader +1
Avatar billede firehat Nybegynder
05. oktober 2004 - 22:10 #14
hmm...nu har jeg prøvet fra 0,0 til 0,8..og ingen af dem virker..
Avatar billede redhat9user Nybegynder
05. oktober 2004 - 23:10 #15
Nej, det ser ud til at Windows boot'ede fra 1. partition på din master disk, det er netop hd0,0
Avatar billede redhat9user Nybegynder
05. oktober 2004 - 23:13 #16
> hmm..hvis jeg vælger Windows 2000 skriver den:
> Booting 'Windows 2000'
> rootnoverfy (hd0, 0)
> Error 11: Unreconized device string

> Press any key to continue...

den skriver vel det samme hvis du vælger Other, eller hvad?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
05. oktober 2004 - 23:18 #17
De systemtekster, du har indsat, har du tastet dem manuelt ind? Er du helt sikker på at der ike lige har sneget sig en ekstra "space" ind et sted? Eller et . er blevet til , ? eller...

Det lugter lidt af at du har tastet forkert i grub.conf.

Igen, hvad sker der hvis du vælger "other" ? Windows 2000 teksten er jo kun til information, den har ingen effekt.
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 17:45 #18
# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
#          root (hd0,5)
#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/hda8
#          initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,5)/grub/splash.xpm.gz
title Fedora Core (2.6.5-1.358)
    root (hd0,5)
    kernel /vmlinuz-2.6.5-1.358 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
    initrd /initrd-2.6.5-1.358.img
title Windows 2000
    rootnoverify (hd0, 0)
    chainloader +1

Dette er præcis hvad der står i grub.conf
Ja, det samme med Other..
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 17:45 #19
hvad er det der chainloader?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 18:39 #20
He he,

du har en space foran andet 0 i (hd0,0).

Det er jeg næsten sikker på at Grub ikke accepterer.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 18:50 #21
Her kan du læse om grub og dermed også om chainloader:

http://www.faqs.org/docs/Linux-HOWTO/Linux+Win9x+Grub-HOWTO.html

Kort fortalt giver chainloader grub besked på at kalde windows loaderen.

Generelt vil du med google kunne få svar på næsten ethvert linux spørgsmål. Problemet i starten er at finde ud af hvilken information, der er relevant for ens egen installation, men øvelse gør mester.

www.linuxbog.dk og sslug.dk er også gode adresser.

Jeg håber du får held med det, når man er over begyndervanskelighederne bliver linux et uundværligt værktøj, omend det ikke løser alt. Og så er det vidunderligt at virus pludselig er fulkommen uvedkommende.
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 19:13 #22
Det hjælper ikke at fjerne mellemrummet, desuden er det også ved Fedora..
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 19:33 #23
Ikke forstået, det er der da ikke ovenfor. Har du kopieret grub.conf herind, eller har du tastet den herind?
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 19:56 #24
Har kopieret.
root (hd0,5)
under fedora, der er der da også mellemrum?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 19:57 #25
Ok, nu har jeg lige prøvet på min egen. En ekstra space på det angivne sted giver præcis den samme fejlmeddelelse som du får.

Er du sikker på at du ser rigtigt? Eller snyder editoren dig?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 19:58 #26
Din /grub.conf skal se således ud

default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,5)/grub/splash.xpm.gz
title Fedora Core (2.6.5-1.358)
    root (hd0,5)
    kernel /vmlinuz-2.6.5-1.358 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
    initrd /initrd-2.6.5-1.358.img
title WINDOWS
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader +1

DU SKAL SAMTIDIG SE TIL AT DIN /grub/menu.lst SER SÅLEDES UD

default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,5)/grub/splash.xpm.gz
title Fedora Core (2.6.5-1.358)
    root (hd0,5)
    kernel /vmlinuz-2.6.5-1.358 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
    initrd /initrd-2.6.5-1.358.img
title WINDOWS
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader +1
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 20:01 #27
Har lige fundet dette eksempel på linuxbog:

default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,0)/grub/splash2.xpm.gz
title Dell
    root (hd0,0)
    kernel /bzImage.417 ro root=/dev/hda2
title Red Hat Linux (2.4.21-13)
    root (hd0,0)
    kernel /vmlinuz-2.4.21-13 ro root=/dev/hda2
    initrd /initrd-2.4.21-13.img
title Windows
    root        (hd0,1)
    makeactive
    chainloader +1

Nu er jeg ikke lige hjemme så jeg kan prøve, men er det ikke den der 'makeactive' jeg mangler?
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 20:07 #28
hmm...min /grub.conf ligger i /boot/grub/grub.conf eller lign..
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 20:14 #29
Din fejlmeddelelse indikerer at der er en syntaksfejl i grub.conf ikke at der mangler en kommando. Jeg tror ikke du har behov for at køre makeactive, og jeg kan ikke gennemskue om den er uskadelig, så jeg foreslår under alle omstændigheder at du fjerner syntaksfejlen først.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 20:17 #30
Hvad mener du lige med din sidste kommentar? Står der noget andet i linuxbog?

du kan finde den både i /etc/grub.con og /boot/grub/grub.conf . Den ene er et link til den anden, så det er det samme, du retter i.
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 20:39 #31
men så skal jeg stadig ændre /grub/menu.lst ?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 21:22 #32
hvorfor spørger du nu til menu.lst ? menu.lst er også blot et link til /boot/grub/grub.conf

Ret /boot/grub/grub.conf udelukkende for syntaksfejl (dvs fjer ekstra spaces), så tager vi den derfra.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 21:26 #33
Jeg er meget sikker på at det menu.lst du skal koncentrere dig om
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 21:33 #34
helgec> /etc/grub.conf og /boot/grub/grub.conf er links til /boot/grub/grub.conf

Uanset hvilken af de 3 man åbner er det /boot/grub/grub.conf man retter i, og det giver same resultat.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 21:35 #35
The boot menu page 7 of 9

To create a menu, all you need to do is create a simple text file in /boot/grub called menu.lst. If you put it in the right place, it'll be sitting alongside the stage1 and stage2 files on your root GRUB drive. Here's a sample menu.lst file that you can use as a basis for your own:

default 0
timeout 30
color white/blue blue/green

title=Boot Linux
root (hd0,4)
kernel /boot/bzImage root=/dev/hda5

title=Boot Linux using initrd
root (hd0,5)
kernel /boot/bzImage root=/dev/loop0 init=/initdisk.gz
initrd /initdisk.gz

title=Windows NT
root (hd0,3)
chainloader +1
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 21:42 #36
"redhat9user" jeg påstår ikke du er fejl på den men jeg har uden overdrivelse lavet de første 100 boot menuer i GRUB med op til 7 systemer på samme computer jeg har altid ordnet det hele i menu.lst og det virker
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 21:44 #37
Jeg siger jo også at det giver samme resultat, men lad os nu ikke forvirre en ny linuxbruger mere end nødvendigt.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 21:49 #38
Se der er jeg helt enig
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 21:54 #39
jeg skal rette syntakst fejl, men ved ikke hvilke..

Min grub.conf ser stadig sådan her ud:
# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
#          root (hd0,5)
#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/hda8
#          initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,5)/grub/splash.xpm.gz
title Fedora Core (2.6.5-1.358)
    root (hd0,5)
    kernel /vmlinuz-2.6.5-1.358 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
    initrd /initrd-2.6.5-1.358.img
title Windows 2000
    rootnoverify (hd0, 0)
    chainloader +1

..og der gør menu.lst også
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:01 #40
næst sidste linie

rootnoverify (hd0, 0)

skal rettes til

rootnoverify (hd0,0)

så får du ikke den fejlmeddelelse, du har nævnt længere oppe.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:02 #41
altså mellem hd0, og 0 er der en "space" karakter, der ikke må være der.
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:03 #42
hmm..

hvis jeg bruger:
root (hd0,0)

skriver den: Filesystem type is fat, partition type 0xc
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:04 #43
okay
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:06 #44
Hvad er forskellen på rootnoverify og bare root?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 22:07 #45
Prøv at genskrive grub til MBR det gøres således, du kan se hvordan http://www.eksperten.dk/spm/480685
http://www.eksperten.dk/spm/538068
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:08 #46
Hvis jeg bruger rootnoverify (hd0,0) skriver den:

Booting 'Windows'

rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1

og så en '_' (underscore) der blinker.. og den kommer ikke videre
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:13 #47
hmm..kan ikke rigtigt få noget ud af at læse de to sider..du må regne med at jeg instaleret det igår, og har ikke rørt der før..
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:17 #48
Ok, det er da et fremskridt. Nu kan du så lige prøve makeactive.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 22:18 #49
Jamen hør så her det er du nødt til at sætte dig ind i, sagen er den at du kan lave alle de ændringer du orker men hvis du ikke skriver dem ind i MBR så er de jo totalt virkningsløse, du kunne i realiteten li´så godt ligge et billede af din moster i /home så
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:19 #50
- min seneste kommentar hørte til 22:13:21 :o)
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:20 #51
det sker der ikke mere af..
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:20 #52
- undskyld, jeg mente naturligvis 22:03:27
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:21 #53
helgec > ok, men forstår ikke hvad MBR er, og har prøvet at læse de to sider.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:22 #54
helgec> hvad er det egentlig du foreslår?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:24 #55
hmm. vi gætter lidt på hvor din windows bootloader ligger, du kunne jo lige prøve med (hd0,1) i stedet.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:26 #56
MBR = Master Boot Record, der hvor GRUB ligger. Der skal da ikke gøres mere end at rette i grub.conf så vidt jeg ved (i modsætning til hvis man booter med lilo).
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 22:32 #57
Jamen hør nu lige her efter enhver ændring skal man da skrive ændringen til MBR
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:32 #58
Må indrømme at jeg er begyndt at blive lidt forviret.

Min /boot/grub/grub.conf ser sådan her ud:
# grub.conf generated by anaconda
#noverify
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
#          root (hd0,5)
#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/hda8
#          initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,5)/grub/splash.xpm.gz
title Fedora Core (2.6.5-1.358)
    root (hd0,5)
    kernel /vmlinuz-2.6.5-1.358 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
    initrd /initrd-2.6.5-1.358.img
title Windows
root (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

--------------------------------
direkte kopieret.

Hvis jeg åbner et terminalvindue og skriver

fdisk /dev/hda

p

for jeg følgende:
    Enhed Boot      Start        End      Blocks  Id  System
/dev/hda1  *          1      20321    10241406    c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/hda2          20321      79656    29904997+  f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5          20321      59878    19936633+  c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/hda6          59878      60080      102217+  83  Linux
/dev/hda7          60081      62160    1048288+  82  Linux swap
/dev/hda8          62161      79655    8817448+  83  Linux

Hvad er det i forslår jeg skal gøre så?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:35 #59
Prøv at flytte makeactive ned efter chainloader og tilføj

boot

så grub.conf slutter således:

rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1
makeactive
boot
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:38 #60
19:56:11> da ikke efter kommaet!
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 22:38 #61
I din konsol (du er logget ind som root) skriver du
grub -> klik enter ( når du kan se grub står i øverste venstre hjørne skriver du
root ( -> klik tabulator ( hvis du kun har en harddisk klik tabulator indtil der antagelig står (hd0,5 -> fuldend parantesen så der står root (hd0,5)
frefter skriver du
setup (hd0) -> klik enter
skriv quit -> klik enter
skriv reboot -> klik enter
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:38 #62
Så skriver den det samme..den skriver Booting 'Windows' og så de sidste linier..
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:40 #63
prøver dit helgec nu
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:42 #64
22:38:44 > når jeg skriver root og trykker tabulatur skriver den Possible commands are: ....... ikke noget med hd(0,5 ?
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:44 #65
fandt ud af det :), manglede en ( .. skal jeg trykke enter mellem root og setup ?
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:45 #66
intet er sket...
så der står root (hd0,5)
frefter skriver du      << trykkede enter her? skulle jeg det?
setup (hd0) -> klik enter
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 22:47 #67
Jeg ved ikke helt hvad du mener
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:48 #68
øhm, grub virker jo, så jeg forstår ikke helt hvad du har gang i helgec.
Avatar billede firehat Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:50 #69
hmm...min grub.conf fil ser stadig ud som efter 22:35:42 ..
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 22:51 #70
det skal forstås således at efter du har trykket tabulator så mange gange at , (kommaet) har placeret sig så får du alle partitionerne listet, en af disse partitioner indeholder din kernel den skal placeres efter , (kommaet) så afslutter du parantesen
Du har nu fortalt systemet hvor det kan finde en gyldig kernel så skriver du til MBR med kommandoen
setup (hd0)
Avatar billede redhat9user Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:54 #71
Helt ærligt! Du har nu geninstalleret den fungerende grub. Boot foretages i flere niveauer, den første er grub. Derefter kaldes de andre ud fra teksten i grub.conf.

Prøvlige at tilføje

boot

til sidst i grub.conf
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 07:34 #72
redhat9user> den har jeg som den allersidste linie
Avatar billede redhat9user Nybegynder
07. oktober 2004 - 07:53 #73
ok, jeg er også lidt i tvivl om den har nogen effekt når grub ikke køres som kommandolinie.

Jeg er lidt bange for at du har fået smadret din windows loader så du må køre en "repair" med din windows cd.
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 16:47 #74
Hmm...nu har jeg prøvet at reparere windows, hvilket gik fint. Men der ser ikke ud til at have hjulpet, stadig samme fejl.grub.conf ser sådan her ud:

# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
#          root (hd0,5)
#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/hda8
#          initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,5)/grub/splash.xpm.gz
title Fedora Core (2.6.5-1.358)
  root (hd0,5)
  kernel /vmlinuz-2.6.5-1.358 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
  initrd /initrd-2.6.5-1.358.img
title Windows
  rootnoverify (hd0,0)
  chainloader +1
  makeactive
  boot
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2004 - 16:58 #75
Jamen der er da noget der slet ikke stemmer, der angives at kernel ligger på /dev/hda8 og et andet sted hd0,5 (hda6) hvor mange partitioner har du overhovedet på den computer ??
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 17:15 #76
Har et c:\ hvor windows er på, og et d:\ til filer, og så dem linux har lavet..
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2004 - 17:28 #77
Ja jeg ser først nu at der var et output fra din "fdisk" jeg var ikke opmærksom på at du havde en udvidet partition i Windows.
Hvis jeg var dig ville jeg geninstallere RH du kan se en vejledning på http://www.eksperten.dk/spm/547686
La´vær med at lade RH oprette partitioner automatisk brug "disk druide" slet de Linux partitioner der er oprettet og opret en ny swap partition og en /(rodpartition)
så kører skidtet om en halv time
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 17:43 #78
hvordan laver jeg den der swap?
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 17:46 #79
fandt ud af det :) er ved at instalere det nu
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 17:59 #80
hmm...nu har jeg slettet alt, men så kan jeg vel instalere win bagefter ?
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 17:59 #81
har lavet plads til det
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2004 - 18:06 #82
Nej Nej Windows skal ligge på den 1. partition ellers starter vi bare med bøvl igen
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:09 #83
argh.......så skal instalere win først ?

nu prøver jeg altså lige
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:40 #84
hmm...nu er det windows der starter..
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:40 #85
kan man ikke lave bootmenuen i win ?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:44 #86
Du behøver i realiteten ikke installere windows først, men windows lægger begrænsninger på hvordan disken kan partitioneres. Windows kan kun forstå 2 fysiske partitioner og på 2. partiton kun logiske drev. Grub kan rette noget op på dette, men det nemmeste er at installere windows først.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:50 #87
Nej, man kan ikke lave bootmeuen i windows. Problemet lige nu er at windows installationen oveskriver MBR hvor GRUB lå. Hvis du vil undgå dette skal windows installeres under grub.

Jeg vil tro at du kan slippe godt fra at installere grub nu og konfigurere den manuelt.
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:52 #88
kan jeg så instalere grub fra windows?
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:52 #89
har ikke overskrevet hverken swap eller ext3 (som linux er på)
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:59 #90
Synes i har hjulpet meget og godt - så sætter lige pointsne op

tak indtil videre ;)
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2004 - 19:06 #91
La vær med at tænke så meget på point men gør da for pokker hvad vi siger til dig jeg skrev til dig "slet de Linux partitioner der er oprettet og opret en ny swap partition og en /(rodpartition)" og så går du gud dødme hen og sletter windows kan du da ikke fatte at det er Linux der er problemet det er der GRUB ligger det er den du skal ha til at virke
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 19:46 #92
Ja, men kunne ikke finde ud af hvad der var hvad, og win var under noget linux så kunne ikke finde ud af det..
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 19:47 #93
sletter linux nu, og instalere det igen, eller hvad?
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 19:48 #94
og så med disk druide..?
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 19:50 #95
helgec, i et andet spm ( http://www.eksperten.dk/spm/547686), skriver du: "Det er helt op til dig, men mig bekendt tager RH ikke hensyn til installerede systemer, det gør derimod SuSE som jeg kører med."

Kan jeg ikke også bruge SuSE ?
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2004 - 19:51 #96
Slap af 2 min. jeg kommer med lidt vejledning
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2004 - 19:54 #97
Har du windows liggende på c: eller har du stadig d: også ?
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 19:56 #98
Windows på cd, og ikke noget d.

Skulle gerne have: windows på c:
og en ext3 med linux
og en swap
Avatar billede redhat9user Nybegynder
07. oktober 2004 - 19:56 #99
Jeg modtager aldrig point, så heller ikke for min skyld.

Nej, du kan ikke installere grub fra linux, men du kan boote på din Fedora CD1 og ved boot: skrive linux rescue, så får du en tekstbaseret linux hvorfra du kan installere grub. Derefter skal grub så konfigureres manuelt - ikke umuligt, men ikke så simpelt at man plejer at starte der :o)

Eftersom du har en disk uden væsentlige data vil jeg klart anbefale at du installerer windows først og derefter lader Fedora gøre alt det svære. Jeg ved ikke om der er en joker med hensyn til FAT32 og W2k, men jeg har lige installeret W2k og derefter FC1 på en bærbar, og det kører helt glat igennen. Grub er den samme i FC1 og FC2, så der er ingen god grund til at det ikke skal virke for dig hvis du svarer rigtigt på spørgsmålene.

Hvis du vælger NTFS til W2k, så lav også en FAT partition til at udveksle data med Linux. Linux NTFS support er ikke optimal, da NTFS er et lukket format.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
07. oktober 2004 - 19:58 #100
19:50:34> tihi, den har jeg også lige svaret på, JO Fedora spørger også om den skal gå udenom eksisterende partitions.
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 20:00 #101
hmm..mit c: drev er fat32 lige nu..hvad er det i forslår jeg skal gøre?
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 20:04 #102
geninstalere fedora?
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2004 - 20:06 #103
OK, du vælger at bruge disk druide (og nu kan jeg snart ikke huske hvordan den ser ud)med musen markerer de enkelte  Linuxpartitioner (endelig ikke Windows) når partitionen er markeret klikker du på slet det gør du lige indtil der kun er Windowspartitionen tilbage hvis der er udviede partitioner, slet dem, kun Windows (hda1) skal figurere i den vandrette bjælke det øvrige skal figurere som "Free"
Næste trin! klik på ny i filsystem -> vælg swap - fast størrelse - 500 Mb -> OK
klik på ny -> filsystem ext3 - monteringspunkt / - OK -> næste
Avatar billede redhat9user Nybegynder
07. oktober 2004 - 20:08 #104
Jeg er mest til Fedora fordi der findes så mange programmer, der er portet til Fedora og fordi det er forholdsvis let at få hjælp.

Mit forslag er at du sletter din disk helt, installerer W2k med NTFS systempartition og en Fat32 partition til data, der er fælles med Fedora. På resten af disken lader du så Fedora installere sig.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2004 - 20:08 #105
Ja vi snakker om FEDORA
Avatar billede redhat9user Nybegynder
07. oktober 2004 - 20:10 #106
For mange kokke fordærver maden, jeg hopper af her. God fornøjelse.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2004 - 20:10 #107
Undskyld! jeg havde ikke set "redhat9user" var med på tråden her til sidst
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 20:11 #108
Nu er der kun /dev/hda3 tilbage, som der står er vfat
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 20:12 #109
prøver opretter de andre nu..
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2004 - 20:13 #110
Jamen hvad med /dev/hda1 ??
Avatar billede redhat9user Nybegynder
07. oktober 2004 - 20:14 #111
Iøvrigt stærkt at du ikke har givet op, det ville mange have gjort. Respekt for det.
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 20:18 #112
redhat9user > tak :) er ret opsat på at få det til at virke. Har jo fået rodet lidt rundt med det - og synes det virker ret fedt så vil gerne lære det.
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 20:22 #113
er ved at instalere fedora igen nu..

kan man foresten godt få programmer eller lign som gør at man kan bruge windows kompatible programmer/spil til at køre på linux?
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 20:40 #114
smukt :D Så virker det :D

1000 Tak for hjælpen til jer begge :)
Avatar billede firehat Nybegynder
07. oktober 2004 - 20:41 #115
ved ikke hvordan i vil have point..ligger du et svar redhat9user? så kan i dele dem
Avatar billede redhat9user Nybegynder
08. oktober 2004 - 00:36 #116
Herligt!

Som sagt, ingen point til mig tak. Snup selv dem, du ville have givet mig. Pointjagten giver så ofte anledning til fjendskab at jeg er stået helt af.

I princippet kan du køre mange windows programmer under Linux (brug eksempelvis wine), men hvorfor gøre det? Du har valgt den rette løsning: Windows til Windows programmer og Linux til Linux programmer. Lige bortset fra spil tror jeg du vil opdage at du efter en tid ikke har brug for ret mange windows programmer.

Jeg har selv en 400MHz PII til W2k og er fuldt tilfreds med den til ordbøger og andre småting. Langt de fleste applikationer findes der en Linux pendant til. Når man har vænnet sig til den foretrækker man oftest Linux applikationen - det er ihvertfald min oplevelse.

Jeg er ikke enig med Bill i mange ting, men han har for nylig annonceret at virtuelle maskiner vil blive en del af Windows i fremtiden. Det tror jeg for en gangs skyld er rigtigt set, omend jeg selv vil foretrække vmware og starte Windows op under Linux fremfor det modsatte. Fordelen frem for det, du har nu, er at du kan have Windows og Linux kørende samtidig på samme maskine.

Hvis du vil snuse til Windows programmer under Linux uden at installere kan du hente en Knopix CD (www.knopper.de) og prøve under den inden du beslutter dig. Knoppix kører fra CD uden installation og er under alle omstændigheder genial at have som rescue disk. Den indeholder blandt andet partimage, som er et bedre alternativ til ghost (backup af partitioner).

Du har mange positive oplevelser for dig. Måske kan Linux forekomme mere besværlig i starten, men prøv at starte forfra uden viden om windows og se hvad der sker. Under Linux vil du opleve at der ikke længere findes mystiske problemer (prøv dig frem - Bill har gemt løsningen krypteret i registreringsdatabasen), der findes kun problemer som du endnu ikke har fattet, men som du kan læse dig frem til løsningen på.

Og er du udvikler vil du opdage at du lige har åbnet låget til et skattekammer....

God fornøjelse!
Avatar billede swarms Nybegynder
08. oktober 2004 - 12:37 #117
Mange tak jeg er Firehats ven så jeg kan drage nytte af hvad han fandt ud af.

Igen mange tak.!
Avatar billede firehat Nybegynder
08. oktober 2004 - 14:46 #118
redhat9user > Glæder mig til at lære mere om det, har jo læst og hørt mange være glade for det. Kender du evt nogle programmer som du kan anbefalde til at programmere i? Gerne java, men ellers også c++.
Avatar billede firehat Nybegynder
08. oktober 2004 - 14:47 #119
(det = linux ;) )
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2004 - 18:14 #120
Jeg giver ikke afkald på point, hvis du mener jeg var til hjælp må du gerne overføre point til mig, hvis du ikke mener jeg hjalp jamen så er det jo bare ærgeligt jeg brugte din tid
Avatar billede redhat9user Nybegynder
08. oktober 2004 - 19:44 #121
Du har lige åbnet en sand gavepakke af gratis tools.

C/C++ er jo en vital del af Linux, så compileren har du allerede installeret. åben et terminalvindue og skriv

info gcc

Et værktøj til generering af grafisk brugerinterface kan du installere eller måske har du allerede installeret det. Hvis du bruger Gnome desktoppen kan du vælge softwareinstallatilon svarende til den du så under installationen. I gnome vælger du "system settings" > "add/remove applications". Her kan du finde en del udviklingsværktøjer, blandt andet "Glade interface designer" (til Gnome).

Java udviklingskittet kan du downloade fra Sun's hjemmeside både til Linux og Windows. Som teksteditor bruger jeg iøvrigt jedit (www.jedit.org), som er skrevet i Java og derfor kan køre på næsten hvadsomhelst. Den kan lave syntax highlighting i et hav af sprog.
Avatar billede firehat Nybegynder
08. oktober 2004 - 22:20 #122
Okay, vil prøve at downloade jedit :)

Synes både redhat9user og du helgec har været til hjælp, og da redhat9user ikke vil have dem for du dem bare, helgec :)
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2004 - 23:20 #123
Mange tak, sku´det være en anden gang