Avatar billede Rune Sommer Mester
03. oktober 2004 - 22:41 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

SP2 giver et "fejl-bip" når jeg starter op.

Jeg har fået installeret SP2 på en frisk WinXP installation. Har efterfølgende installeret lydkortet, og nu kan jeg høre at der kommer det der bip der betyder "fejl", når maskinen starter op.

Kan denne mulige fejl detekteres, og evt. også fjernes ??  Og gør den i det hele taget nogen skade, hvis den IKKE kan fjernes?
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
03. oktober 2004 - 22:48 #1
Hvornår i boot sekvensen sker det?
I BIOS?
I WinXP booten?
Efter Windows er startet?
Avatar billede Rune Sommer Mester
03. oktober 2004 - 23:03 #2
Det sker når windows næsten er færdig med at starte op. Windows-start-melodien bliver afspillet, og lyd-ikonet bliver placeret nederst i højre hjørne. Og SÅ kommer bippet.
Avatar billede Rune Sommer Mester
03. oktober 2004 - 23:07 #3
Det er lidt ligesom at windows prøver at starte et program op, der skal lægges ned i "system tray", men programmet virker ikke, eller der er en fejlkonfiguration ved pågældende program.
Men hvilket program laver den fejl på, og er det vigtigt ?!
Avatar billede nopsen Ekspert
03. oktober 2004 - 23:16 #4
du kan prøve at tjekke i enhedshåndteringen om der er nogen gulde udråbstegn ud for nogen af enhederne, du kan også kigge i loggen, højreklik på denne computer-administrer-logbog, kig under programmer og system og se om der er nogen røde elementer derinde, hvis du åbner dem kan du se om der står noget med fejl på noget.
du har vel installeret lyddriverne?
Avatar billede nopsen Ekspert
03. oktober 2004 - 23:16 #5
gulde = gule :)
Avatar billede Rune Sommer Mester
03. oktober 2004 - 23:30 #6
Ingen udråbstegn eller andet forkert i enhedshåndteringen...

:-)  Lyddriverne er installeret.

I logbogen for programmer står der under den eneste fejl der er:
Hændelsestype:    Fejl
Hændelseskilde:    Userenv
Hændelseskategori:    Ingen
Hændelses-id:    1090
Dato:        03-10-2004
Klokkeslæt:        23:19:16
Bruger:        NT AUTHORITY\SYSTEM
Computer:    THORUN
Beskrivelse:
Sessionsstatus for gældende politikindstilling kunne ikke logføres. Et forsøg på at oprette forbindelse til WMI mislykkedes. Logføring for gældende politikindstilling udføres ikke længere for denne politiks program.

og envidere på et andet forum om samme fejl:
Windows couldn't log the RSoP (Resultant Set of Policies) session status. An attempt to connect to WMI failed. No more RSoP logging will be done for this application of policy.

Den siger noget med fejl på usernv.dll
Avatar billede Rune Sommer Mester
03. oktober 2004 - 23:37 #7
http://www.eventid.net/display.asp?eventid=1090&eventno=1881&source=Userenv&phase=1

lidt assistance her, men jeg kan ikke få deaktiveret WMI...
Avatar billede Rune Sommer Mester
03. oktober 2004 - 23:38 #8
sammen med jeg har søgt under Management i Windows-hjælpen..
Avatar billede nopsen Ekspert
03. oktober 2004 - 23:43 #9
er det samme lyd der kommer når du skruer op og ned for lyden? på min bærbar kommer der et højt bip når jeg gør det, har endnu ikke fundet ud af hvor jeg slår det fra, men det kan være at din gør det når lyden er smækket op.
hvis alt andet ellers fungerer normalt, kan du prøve at slå windows-lydene fra under lydindstillinger i kontrolpanelet, det fjerner kun alle de irriterende klik-lyde når man trykker rundt i for eks stifinder og også musikken ved sluk og tænd, men ikke noget væsentligt.. måske det fjerner den lyd du har der, eller ved jeg ikke lige hvordan man gør desværre.
Avatar billede Rune Sommer Mester
03. oktober 2004 - 23:50 #10
Den lyd jeg får, er den lyd der inde i Egenskaber for Lyd og Lydenheder der hedder:
Kritisk Stop.

Den lyd du måske tænker på, når du skruer op og ned for lyden er måske:
StandardBip.
Avatar billede nopsen Ekspert
03. oktober 2004 - 23:58 #11
ja netop, men selvom den er deaktiveret bipper den alligevel, så det gør din nok også.. der var engang et spørgsmål herinde som omhandlede det samme, svaret var vist noget med at skå generic sounds fra eller lign, har bare ikke kunnet finde det igen.
Avatar billede Rune Sommer Mester
04. oktober 2004 - 00:05 #12
... Jeg er ikke interesseret i at ignorere lyden. Jeg er interesseret i at finde ud af hvad problemet er, og så få det fixet.
Avatar billede nopsen Ekspert
04. oktober 2004 - 00:08 #13
ja slf, det var også kun i tilfælde af at det var en standard lyd din bærbar kom med under lydopstarten :)
Avatar billede Rune Sommer Mester
04. oktober 2004 - 00:17 #14
LOL
Det er ik' en bærbar  :-)  og lyden er ret standard for kritiske stop. Men det sjove er jo at den kun kommer efter jeg har install. SP2.

MEN....

Ej - troede lige jeg havde fundet løsningen, men efter endnu en genstart kom det sq igen. Pik og patter.
Avatar billede nopsen Ekspert
04. oktober 2004 - 00:20 #15
ups ved ikke hvordan jeg havde fået det opfattet det som en bærbar :)
Avatar billede Rune Sommer Mester
04. oktober 2004 - 00:32 #16
Grrr. Kan sq ikke finde nogen løsning. Men har da næsten fundet ud af at det der sker, er at det er noget med en log. der bliver ført, men ikke kan gennemføres pga. et eller andet. Så det er vist nok ikke kritisk.
Avatar billede halifax Nybegynder
04. oktober 2004 - 01:51 #17
Du har måske læst denne MS artikel "About the RSoP WMI Method Provider" i forsøg på at finde årsagen til kritisk-stop lyden.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/policy/policy/about_the_rsop_wmi_method_provider.asp
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. oktober 2004 - 07:18 #18
Med
http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml
kik om der bliver opstartet programmer som ikke behøves at starte op lige nu...
(Opretter STARTUP icon i kontrolpanel)
Avatar billede gratis Nybegynder
04. oktober 2004 - 08:00 #19
for at stoppe WMI, skal du stoppe tjenesten "Windows Management Instrumentation Driver Extensions" | Start | Kør | skriv , services.msc , find servicen og stop den , hvis du kan få den stoppet, ka du så forsøge at bruge vejledningen fra din egen Kommentar: thorun 03/10-2004 23:37:15
hos mig ( win xp pro ) er startop typen for servicen sat til manuel.
Avatar billede Rune Sommer Mester
04. oktober 2004 - 17:13 #20
gratis:  Jeg kan godt deaktivere WMI inde i services.msc, men jeg kan stadig ikke få adgang til at enten fjerne filerne fra wbem mappen/repository mappen. Ps. Den står også på manuelt som default ved mig.

Majsmarken: godt program  :-)  Takker, men det løser heller ikke problemet.

halifax: Ja, jeg har læst artiklen ... ?

Jeg kan godt leve med at få et "kritisk stop" signal ved opstart, så længe jeg ved at det ikke er noget "kritisk" der går galt. Nu sidder jeg bare og undrer mig over hvorfor jeg tilsyneladende er den eneste i hele DK, der har fået dette her problem....
Avatar billede gratis Nybegynder
04. oktober 2004 - 17:30 #21
en mulighed ku være at boote til en promt for at se om du ka slette filerne den vej fra...
her er et startop program (freeware)der osse viser sytsem opstarterne, måske ka du se synderen via det...
"DiamondCS Autostart Viewer" http://www.diamondcs.com.au/index.php?page=products
Avatar billede halifax Nybegynder
05. oktober 2004 - 02:27 #22
Du er ikke den eneste. Jeg får også den lyd ved boot efter SP2. Læser derfor tråden her med interesse.  :)
Avatar billede novalis Nybegynder
28. oktober 2004 - 10:11 #23
jeg vil gerne melde mig i køen af ramte brugere af denne fejl.

Det betyder øjensynligt ingenting, men det er da bare r** irriterende at den genererer fejl på en helt nyinstalleret windows xp.
Avatar billede halifax Nybegynder
29. oktober 2004 - 01:02 #24
Efter en del søgning er jeg kommet frem til følgende bud:
Windows Sikkerhedscenter er nyt med SP2. Under boot indlæses filerne til dette før andre programmer og services Sådan bør det også være. Såfremt der skrives en fejl til en af WMI log-filerne høres dette beep, men der kommer ikke den sædvanlige popup om et minidump - da det jo sker under boot.

Se i WMI-log filerne under (der er flere af dem). Den vigste af dem er sikkert wmiprov.log. Når den når en størrelse på 64k påbegyndes en ny log fil.
c:\Windows\System32\Wbem\Logs - åbn logfilerne med Notesbog og se under datoen for den seneste boot - det seneste står i bunden af filerne.

Se efter "failed" eller "error plus en kode. De er mit bud på anledningen til bip-lyden.

Søg error+kode på nettet for nærmere info om den.
Der er masser af sites med disse WMI errors.

Tilfredsstilende svar? så sig til.  :)
Avatar billede Rune Sommer Mester
29. oktober 2004 - 12:23 #25
Det er så lang tid siden jeg har genstartet min computer, så jeg ikke husker bip-lyden længere. Men når jeg laver en ghost igen, (hvilket mit system trænger til efterhånden) så er jeg sikker på at bip-lyden vender stærkt tilbage. Så skal jeg nok give kredit, hvis det lykkes at fjerne den ved at finde fejlen i WMI-filen.

Men... Det ligner uhyggeligt meget hvad jeg også selv er kommet frem til. Altså at noget data bliver skrevet forkert i WMI-filen. Mener også jeg fandt ud af HVAD det var der lavede fejlen. Men jeg fandt ikke ud af at få det til at være anderledes.
Avatar billede novalis Nybegynder
29. oktober 2004 - 15:52 #26
Jeg er faldet over denne her:

http://www.svein.dk/Visartikler.asp?ART_id=159&S_Menu=1

"Hvis du oplever problemer i forbindelse med WMI servicen, som f.eks. hændelsesID 1090 kan du forsøge at gendanne filerne i WMI repositoriet. Det gøres på følgende vis:

Stop WMI servicen (Klik Start > Kør og skriv cmd. Skriv "net stop winmgmt" (uden anførselstegn) og tryk Enter).
Gå til mappen %Systemroot%\System32\Wbem\Repositorty (typisk C:\Windows\System32\Wbem\Repositorty).
Marker alle filer i mappen og vælg Slet.
Genstart computeren.

Alle filer der blev slettet vil automatisk blive genskabt når du genstarter din computer. WMI servicen vil også automatisk starte op når du genstarter computeren."

Jeg har selv prøvet, men det hjælper ikke. Jeg er også i tvivl om hvorvidt jeg skal slette alle mapper i Repository eller om det kun er .cfg filen? Jeg slettede kun filen, og der skete der altså ikke noget.

Nogen der har andre erfaringer?

/Søren
Avatar billede gratis Nybegynder
29. oktober 2004 - 15:58 #27
den havde spørger så selv fundet her: Kommentar: thorun 03/10-2004 23:37:15
http://www.eventid.net/display.asp?eventid=1090&eventno=1881&source=Userenv&phase=1
Avatar billede haverslev Novice
29. oktober 2004 - 16:42 #28
Hvad har du af antivirus/firewall program ?
Tyder nemlig på at det er det, som SP2 sikkerhedscenter ikke genkender!
Prøv nedenstående og se/hør om ikke din fejl holder op.

Klik på start > kontolpanel > sikkerhedscenter.
Har du en firewall installeret, klikker du på linien ”Windows firewall” nederst på siden,under feltet "Administrer sikkerhedsindstillinger for"

Her klikker du på: Slået fra. – klik OK

Nu er der kommet en ”brunlig” linie i Firewall og en knap med teksten: "Anbefalinger".

Klik på knappen Anbefalinger og sæt flueben i:
Jeg har en Firewall løsning, som jeg selv overvåger. – klik OK.

Firewall linien har nu skiftet farve og har følgende tekst:
"Ikke overvåget".

Hvis man også har sig eget antivirusprogram, gøres følgende:
Linien ”Virusbeskyttelse” er med en brunlig farve og med teksten: "Kontroller status".
Klik på knappen "Anbefalinger" og Sæt flueben i:
Jeg har et antivirusprogram, som jeg selv vil overvåge – klik OK.

Linien Virusbeskyttelse har nu skiftet farve og er med teksten:
”Ikke overvåget”

Luk hele boksen på X i øverste højre hjørne, og du har en pc, der ikke er i konflikt med dit eget firewall/antivirus program.
Avatar billede Rune Sommer Mester
30. oktober 2004 - 12:51 #29
LOL.
Hvad er det for en tåbelig besked?
Det har jo intet med at fjerne bip-lyden fra opstart...
Alt det med firewall HAR jeg check på.  Jeg er nørd for pokker!
Kom igen  :-)
Avatar billede gratis Nybegynder
30. oktober 2004 - 13:25 #30
det er sq utroligt... ikke en eneste fornuftig oplysning nogen steder :/ fik du kigget på/med "DiamondCS Autostart Viewer" http://www.diamondcs.com.au/index.php?page=products
du skriver at du fandt ud af hvad det er,men ikke kunne ændre det ? gir du et clue :)
Avatar billede gratis Nybegynder
30. oktober 2004 - 13:51 #31
sq det være de filer der ligger i "wbem mappen/repository mappen" der er skyld i det, og du ikke ka få lov til at slette dem, ku den nørdede måde at slette dem på være at hente "Knoppix" og slette dem via det... ftp://ftp.webtrek.com/pub/mirrors/knoppix/
går ud fra at du kører NTFS og således ikke ka boote på en 98 starts floppy..
Avatar billede halifax Nybegynder
30. oktober 2004 - 17:36 #32
Jeg er ikke nørd, men tilad mig at deltage og komme med et "lige ud af ærmet" indlæg.
Beep lyden er en følge af SP2 Sikkerhedscenter, WMI initalisering - eller hvad det nu korrekt hedder. Filer/driver hertil indlæses som noget af det første under boot - for at være "på plads" før indlæsning af andre startop filer.

Da bootprocessen endnu ikke er færdig kan XP ikke vise den sædvanlige popup, der kommer i forbindelse med en fejl, hvor der skrives et minidump. Derfor høres kun beep lyden for "en ell. anden kritisk-stop fejl.

Denne må man så søge ved at kikke i WMI logfilerne. Formoder det kan passe med den erfaring, du har gjort: "Mener også jeg fandt ud af HVAD det var der lavede fejlen. Men jeg fandt ikke ud af at få det til at være anderledes."

Der må være en "Error + kode" i en af dine logfiler, som så må fejlsøges på (Google) for at finde forklaringen.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. oktober 2004 - 19:53 #33
<gratis>: Nu ved jeg ikke helt hvad ["Knoppix"] er, men hvis det er noget med at slette filer som OS'en på en eller anden måde holder fast i så kan dette tool også bruges bedre:
http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#dr.delete
Avatar billede novalis Nybegynder
01. november 2004 - 00:09 #34
Majsmarken: Knoppix er en linux-distro der kan køres fra cd-rom bl.a.

Jeg har nu været inde i tjenester og deaktivere sikkerhedscenteret, men jeg får stadig den dut lyd under opstart og wmi-fejlen i loggen. Hvis det er sikkerhedscenret i SP2 der laver fejlen, hvordan kan det så være at det ikke hjælper at deaktivere tjenesten?

Så prøvede jeg at køre en sfc /scannow, men det gjorde bare at maskinen gik i blå skærm ved den næste opstart, efter en systemgendannelse, var jeg oppe og køre igen, men stadig med samme fejl. Æv.

Jeg har prøvet at søge på nettet efter fejlmeddelelsen, men det ser ud som om det kan være en mængde muligheder der falder ind under: wmi, userenv, 1090

I'm lost

/Søren

p.s - undskyld thorun hvis jeg stjæler lidt plads i din tråd ;o)
Avatar billede halifax Nybegynder
01. november 2004 - 14:00 #35
Nogen af jer der har kendskab til, eller har prøvet, "DOS" værktøjet c:\Windows\System32\Wbem\wmic

Prøv med wmic /? for at se alle mulighederne. Der er mange.
Avatar billede Rune Sommer Mester
13. april 2005 - 15:51 #36
Denne opstarts-biplys er igen en af de finurlige ting, jeg aldrig fandt en løsning på.
Svar var der egentligt nok af, men bip-lyden forsvandt aldrig alligevel.
Men efter et par re-install af WinXP, har jeg ikke oplevet fejlen siden. Hvorfor/hvorfor ikke, har jeg ingen anelse om.

Så jeg takker alle for indsatsen.

Jeg høster derfor alle pointsene selv, men hvis nogen (specielt Halifax) føler sig snydt, så sig til!