Avatar billede autobahn Nybegynder
29. september 2004 - 12:23 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Mandrake 10 på gammel pc

Jeg har en gammel pc på 850Mhz som jeg gerne vil installere
Mandrake linux på. Der står i installeringsteksten at den kun kan køre på i586-baserede systemer, men jeg tror min er i386-baseret. Er der nogen der først og fremmest kan sige hvad det vil sige at en computer er henholdsvis i386, i486 og i586-baseret? Derudover vil jeg høre om man evt. kan installere Mandrake på min computer alligevel eller hvilket linux styresystem jeg i modsatte fald kunne benytte mig af. Jeg er nemlig ved at være godt gammeldags træt af at være afhængig af Microsoft!!!
Avatar billede webcreator Nybegynder
29. september 2004 - 12:28 #1
Nej, din 850 Mhz er i586 kompatibel.
Stortset alle PC'ere i dag er baseret på denne standard. Din er nok nærmere i686 faktisk - men stadig kompatibel med Mandrake 10.
Avatar billede webcreator Nybegynder
29. september 2004 - 12:29 #2
iX86 er forresten computer arkitekturen - en længere forklaring. Men kort og godt dækker det altså over den inderste arkutektur :) Jeg er ikke ekspert på området - måske nogen kan give en bedre forklaring.
Avatar billede bredan1977 Nybegynder
29. september 2004 - 12:31 #3
Jeg har prøvet at installer Mandrake på en:
PIII 833 MhZ
256 MB RAM
Med et ASUS TUSL2 Bundkort....

Fint at du kunne tænke dig at prøve kræfter med Linux'en.... det er kun sjovt og spændende at bevæge sig ind på noget nyt!!

Jeg tror at ikke du får problemer med dit system, du skal bare hente den herfra:
ftp://gd.tuwien.ac.at/pub/linux/Mandrakelinux/devel/iso/10.1/i586/

Og skulle du få lyst til at kigge efter andre Distor kan du nemt finde andre her:
http://distrowatch.com

Prøv feks at kigge efter:
SLAX
DamnSmallLinux
GeexBox
Fedora
SUSE

Eller andre!!

Der findes TONVIS af ting og sager at gå igang med at efterforske!!
Avatar billede autobahn Nybegynder
29. september 2004 - 13:45 #4
tak for hjælpen...jeg prøver at installere det