Avatar billede janvogt Praktikant
28. september 2004 - 20:14 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Program til beskæring

Jeg har konstateret, at mit digitalkamera tager billeder i 4:5 format, hvilket betyder, at det bliver beskåret automtisk når man fremkalder til f.eks. 10*15 (2:3).

Nogle som kender et freeware program til beskæring af billeder fra 4:5 til 2:3 ?
Jeg forestiller mig, at man bare får en ramme, der har størrelsesforholdet 2:3, som man så bare kan trække i hjørnet og stadig bevare størrelsesforholdet, selv om man ændrer størrelse og udsnit.

Irfan View kan vist løse opgaven, men jeg bryder mig ikke om, at programmet ændrer navnet på alle filer.
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. september 2004 - 20:20 #1
Gimp fra www.gimp.org kan dette. Gimp er poen source photoshop til linux og windows
Avatar billede weblex Nybegynder
28. september 2004 - 20:46 #2
Her :o)

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Bruger det selv og det fungerer bare...!