Avatar billede hofer Nybegynder
05. marts 2001 - 12:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gode hjælpeprogrammer?

Der findes en syndflod af programmer, udover Flash, som kan lave SWF-filer. Hvis man kun skal lave mindre ting, er det måske en ide at bruge et eller flere af disse billigere programmer. Og i mange tilfælde kan det måske betale sig at lave effekter i et specialprogram, og så f.eks. sætte det hele sammen i Flash?

Er der nogen, som kender SWF-programmer, der er noget ved? Jeg har set navne som: Swish, Swift3D, Koolmoves, MorphInk, Insane Flash Animator, og på Flashkit er der grupper for flere endnu. Men jeg har ikke tid til at prøve det hele. Er de enkelte programmer gode, og hvad er de specielt bedre og/eller nemmere til en Flash selv?

30 points pr. mini-vurdering af et program, hvis du altså kender det ordentligt!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. marts 2001 - 12:50 #1
Vær opmærksom på at når du har brugt et af ovenstående programmer kan du ikke redigere i dem i Flash. Du får nemlig en swf fil ud af dem og den kan ikke editeres. Du kan dog godt bruge LoadMovie til at \"sætte\" forskellige swf´s sammen, men der er altså en væsentlig forskel.

Swish - Er glimrende til text effekter, men kan heller ikke meget andet.
Swish 3D - Tjo, hvis man ikke kan finde på andet.
Insane Flash Animator - Mere uoverskueligt end Flash selv.
Adobe GoLive - Tjo, hvis man absolut har meget imod Macromedia.

Kender ikke de andre...

Mit bedste råd er til hver en tid at sætte sig ind i Flash frem for at bruge hjælpeprogrammerne. De er gode til nogle ting, men er yderst begrænset i deres muligheder. Vil du Flash er der kun ét program nemlig Macromedias egen Flash 5.

http://www.fotx.net/nikolajdu
Avatar billede hofer Nybegynder
05. marts 2001 - 13:26 #2
Jeg ved godt, at jeg ikke kan redigere videre på filen i Flash, men hvis det muligt, f.eks. knytte f.eks. et link (til et URL eller  anden loadéd movie) til en movie, når først den er hentet ind i Flash, ville det jo være nyttigt.

Golive? Mener du ikke Livemotion?

Som week-end \"Flasher\" har jeg ikke store ambitioner om at lave en hel site, højt belagt med det hele i Flash, men kun at kunne bruge SWF i forbindelse med html (Golive, iøvrigt!). Så er det ikke så vigtigt, om programmet kan en fantastisk masse, men mere, at det kan lige det man har brug for på en nem måde.. Det udelukker selvfølgelig ikke Flash, som jeg gerne bruger, men det er fristende at finde lidt genveje...

Jeg venter lidt med at dele points ud...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. marts 2001 - 13:33 #3
Jo, jeg mener LiveMotion. Tanketorsk.

Jeg ved godt at jeg skrev at Insane Flash Animator er mere uoverskueligt end Flash selv, men der findes nogle trods alt nogle muligheder for at lave nemme animationer i det program. Måske er det den vej du skal gå?
Avatar billede egede Nybegynder
05. marts 2001 - 21:06 #4
Jeg vil foretrække at downloade den 30 dages demo af flash 5 (eller 4).
Avatar billede jecalc Nybegynder
05. marts 2001 - 23:36 #5
...du skriver\"det er ikke vigtigt, at programmet kan en fantastisk masse, MEN MERE, AT DET KAN LIGE DET MAN HAR BRUG FOR på en nem måde\" - der har du kodeordene, FOR hvad er det du har brug for? nikolaidu beskriver så glimrende Swish i begge udgaver ---men det er nok også sådan, at du kan arbejde SMÅT med Flash og du kan arbejde STORT og langhåret med Flash,---som du kan høre sover jeg med det under hovedpuden hver nat og kan ikke se, at der finde noget bedre. God idé hvis du prøver med en 30dages demo - i hvert fald af 4eren, som er lidt nemmere at gå til, indlæringsmæssigt, mener jeg. hygge/Anita
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. marts 2001 - 23:47 #6
Der er en kæmpe fordel ved at bruge Macromedia´s egen Flash 5. De har nemlig selv lavet hele molevitten. *S*

Jeg vil give Jecalc ret i at det nok mere handler om hvad du har brug for.

LiveMotion er temmeligt begrænset i sin udnyttelse af de scriptkommandoer der rent faktisk findes, men skal du ikke bruge dem - Så er du ligeså godt stillet der.

Swish er fantastisk nemt at lave text i - er det det eneste - så hold dig til det.

Det skal lige siges at der ikke længere kan downloades 30-dages versioner af Flash 4, men nu skal Hofer jo også prøve noget nyt og lækkert i 5´eren.

Anita - Personlig har jeg ikke Flash liggende under hovedpuden. Nej da, både æsken og CD´en ligger da imellem min kæreste og jeg - hver nat. *GGGG*
Avatar billede hofer Nybegynder
06. marts 2001 - 22:25 #7
Man må sige, at Flash har en loyal fanskare! Det blev vist til en rimelig vurdering af Swish, men ellers mest lovprisning af Flash, og det giver da også noget at tænke over.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. marts 2001 - 00:06 #8
hofer -

Jo, vi er nok fanatiske. Spørgs hvis du vil vide lidt mere om de andre.Så skal jeg forsøge at svare dig.