Avatar billede timmo Nybegynder
26. september 2004 - 18:33 Der er 12 kommentarer

Valg af digital kamera

Hey...

Jeg står og skal til at købe mit første digital kamera..

Efter lang tids søgen skulle jeg mene jeg har fået udvalget ned på to kameraer:

Canon Ixus 500 og Olympus MJU 410...

De har begge positive og negative sider efter hvad jeg har fundet ud af..

Er der nogen herinde som har erfaringer med et af kameraerne og evt kan anbefale et af dem? Eller evt har dårlige erfaringer med et af dem?

Håber nogle herude har nogen gode råd inden jeg køber mit kamera..
Avatar billede jthyge Mester
26. september 2004 - 18:49 #1
Jeg har i lidt over et år haft et olympus MJU 300, som næsten svare til 410, den eneste forskel er antallet af pixels, og lidt ekstra lir.

Jeg har været utrolig glad for kameraet, det er meget brugervenligt, og tager nogle rigtig gode billeder. Det er lille og kompakt, er "vejr-tæt" og  robust.

Det eneste ting jeg har været lidt træt af, er at det godt kan være ret svært at tage gode billeder med det når det er  mørkt. Så kan billederne godt blive meget slørede.

Hvis du vil se nogle af de billeder jeg har taget så kig her: www.jthyge.3del.dk

/jthyge
Avatar billede jthyge Mester
26. september 2004 - 18:51 #2
PS. Det skal lige sides at billederne under Livgarden, ikke er taget med det kamera! :-)
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
26. september 2004 - 19:10 #3
IXUS 500:
+ Bedre makro (5cm mod 20cm)
+ Større sensor (1/1.8 mod 1/2.5.. skulle det også gerne være når ixus 500 har en ekstra megapixel)
+ Hurtigere linse (2.8 mod 3.1 => mere lys kan slippe gennem => mindre lukketid => mindre slørede og uskarpe billede)
+ Bedre videofunktion
+ Compact flash (billigere og mere brugt, selvom xD bestemt ikke er dårlig, og strømbesparede)
+ Betydlig mindre rent fysisk

MJU 430:
+ WEATHERPROOF

så, jeg ville vælge Ixus 500 med mindre vejrbeskyttelsen er meget vigtig.
Avatar billede timmo Nybegynder
26. september 2004 - 19:31 #4
Ang. CF kortene har jeg bemærket at de er MEGET billigere end xD kortene. Men har også fået at vide at xD'ene skulle være meget hurtigere og bedre.. Er der nogen som kender noget til forskellene på CF og xD og måske selv har bemærket det hvis man har skiftet???
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
26. september 2004 - 19:47 #5
Nej... CF er generelt hurtigere og billigere. Du kan evt. kigge lidt på nogle tests:
http://www.hjreggel.net/cardspeed/speed-by-cards.html#cdet-fx16
http://www.hjreggel.net/cardspeed/
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
26. september 2004 - 19:50 #6
Men det afhænger meget at hvilke kort og mærker man bruger. Nogle xD kort er hurtigere end nogle CF kort og omvendt. Men jeg tror ikke rigtigt du kan mærke forskel i nogle retninger.
Avatar billede timmo Nybegynder
26. september 2004 - 21:11 #7
OK det virker lidt indviklet det der link med kort hastighed. Men overvejer lidt bare at købe det billige Kingston CF kort: http://www.eksperten.dk/priser/hardware/hardware-vis.asp?Kode=H002520

Er meget billigt, men kender ikke rigtig noget til det derudover... Noget som kan anbefales til et IXUS 500?
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
26. september 2004 - 21:15 #8
Timmo: Jeg har et selv 2x kingston 256mb SD til mit kamera, og det er jeg helt tilfreds med. Det er sikkert ikke blandt de hurtigste, men det er ærlig talt ikke noget jeg bekymrer mig om i det daglige.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
26. september 2004 - 21:17 #9
glemte lige at sige, at hvis det skal være hurtigt, så er Sandisks ultra kort et godt valg.
Avatar billede timmo Nybegynder
26. september 2004 - 21:19 #10
OK... Tja det skal vel bare være billigt - og så hurtigt. I den prioritet...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
26. september 2004 - 21:19 #11
Avatar billede timmo Nybegynder
26. september 2004 - 21:38 #12
OK. Det der ULTRA fåes både i ULTRA II CF og ULTRA CF. Men ULTRA CF er ca. dobbelt så dyrt som II'eren.. Nogen som ved hvad det skyldes og om de begge kan bruges til IXUS 500?