Avatar billede magle Nybegynder
23. september 2004 - 13:35 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

2 styresystemer på 2 harddiske ?

Hej.
Er det muligt at køre med 2 forskellige styresystemer
på mine 2 harddiske ?
Jeg har Partition Magic men det kan jeg så vidt jeg kan se ikke
bruge.
Det kan måske ikke lade sig gøre
Avatar billede dominodevil Nybegynder
23. september 2004 - 13:39 #1
Jada... MEN! Hvilke to havde du tænkt på?

Jeg har derhjemme 2 HD'er i hver skuffe... LINUX og WINDÅSE 2000...

Så har jeg sat begge til Primary, og så sætter jeg bare den skuffe i med det styresystem jeg vil have.!!!
Avatar billede peet-49 Novice
23. september 2004 - 13:39 #2
Det kan godt lade sig gøre, hvilke styresystemer drejer det sig om?
Avatar billede magle Nybegynder
23. september 2004 - 13:45 #3
Win 98 + Win Xp.
Hvad mener du med " og så sætter jeg bare den skuffe i med det styresystem jeg vil have "
Hvordan booter maskine op ?
Avatar billede dominodevil Nybegynder
23. september 2004 - 14:06 #4
Først smækker du HD 1 i... installer eks Windåse 98
Så smækker du HD 2 i og installer Windåse XP

Så sætter du begge til Master, og sætter biosen op til at skulle starte med Primær Master (hvilket sikkert er standard), og alt efter om du vil kører 98 eller Xp har du den skuffe i din PC!

Så kan du have en 3. hvor alle de filer ligger på, muisk, spil, bilelder osv
Avatar billede magle Nybegynder
23. september 2004 - 14:18 #5
Tak for jeres venlige interesse, men jeg er nok lidt "tung i rumpetten".
På min HD 1 har jeg Win 98.
På min HD 2 har jeg spil + alt det andet.
Det er på HD 2 at jeg vil have installeret Win Xp.
Jeg kan godt sætte begge HD til Master men når maskinen booter bliver det jo til
HD 1 hvor Win 98 er installeret
Avatar billede magle Nybegynder
27. september 2004 - 07:11 #6
Hej.
Da der tilsyneladende ikke er interesse for mit
spørgsmål vil jeg vente et par dage på evt. svar.
Hvis ikke der kommer svar vil jeg lukke spørgsmålet
Avatar billede cyberz Nybegynder
27. september 2004 - 07:17 #7
jam'n hvad tænker folk herinde på.. ??

windows xp har en udemærket boot menu, man har begge harddiske i på samme tid, først installere du windows 98 (som du måske allerede har gjort) og derefter installere du windows xp, som en ny installation og ikke en opgradering som den nok foreslår selv.

du skal holde godt øje med din win xp installation, og sørge for at den bliver installeret de rigtige steder, dvs D:/ Drevet...

det skulle / burde få den til at lave en boot menu når du starter computeren, hvor du typisk vil have 5-10 sek til at vælge hvilket operativsystem den skal starte op i.

jeg har brugt det, og kender flere der bruger det, så hvorfor lave fysiske problemer af at flytte om på sine harddiske, hvis man bare kan flytte en markering og trykke enter under opstarten...

håber det kan bruges til noget, og hvis ikke windows xp finder windows 98 (sandsynligheden for at den overser den er meget meget lille) så den ikke laver den der omtalte boot menu, findes det et eller andet sted under winxp opsætningen mener jeg, der er ihvertfald et sted man kan rette det hvis det allerede kører..

mvh. CyberZ
Avatar billede cyberz Nybegynder
27. september 2004 - 07:17 #8
og der findes forresten også flere andre boot programmer... så laver xp den ikke kan det installeres fra anden side af... agtigt.. prøv det andet først.
Avatar billede magle Nybegynder
27. september 2004 - 09:14 #9
Hej CyberZ.
Tak for dit venlige svar.
Det var virkelig noget jeg kan bruge.
Jeg har Win 98 installeret på HD nr.1.( C drevet. Står som Master )
Jeg vil have Win XP på min HD nr.2.( D drevet. Står som slave )
Skal jeg forberede D drevet på nogen måde.
Jeg har flyttet mine data fra D til C og formatteret D.
Vil Win XP installationen reagere på at den ikke installeret på C drevet.
Avatar billede peet-49 Novice
27. september 2004 - 09:26 #10
Du skal under indstallationen af xp, selv bestemme, hvor windowsmappen skal indstalleres.
Avatar billede cyberz Nybegynder
27. september 2004 - 09:55 #11
altså jeg har kørt med flere windows xp installationer, det er ligemeget hvilket drev den bliver installeret på, så brug du bare D drevet.

det er en go' ide som du har gjort der med at rense d drevet og formatere, så er den 100% klar til xp.

det er fint som du har drevene som master og slave, de andre vrøvlede om noget der ikke lige er relevant i denne løsning, så speculer ikke mere over det, bare kom igang, det kan stort set ikke gå galt, hvis bare du sørger for at xp bliver installeret som "NY INSTALLATION" eller noget i den stil, og du sikrer dig den bliver lagt på D drevet.

Held og lykke... selv om du nok ikke får brug for det :-P

Mvh CyberZ
Avatar billede magle Nybegynder
27. september 2004 - 10:31 #12
Hej CyberZ.
Mange tak for hjælpen.
Jeg har givet dig 60 points.
Hvis det er kikset med pointtildelingen
så skriv lige.
VH
Magle
Avatar billede cyberz Nybegynder
27. september 2004 - 12:47 #13
det er bare fint, håber det virker :-)

jeg takker for points :-)

hygge
Avatar billede cyberz Nybegynder
27. september 2004 - 12:48 #14
du gør mig glad hvis du giver mig karma også, hvis du kan finde frem til det ;-)
Avatar billede magle Nybegynder
27. september 2004 - 12:55 #15
Hej CyberZ.
Det skal jeg nok.
Jeg vil gerne give dig lidt mere end de 60 points.
Jeg ved blot ikke hvordan jeg gør.
Avatar billede cyberz Nybegynder
27. september 2004 - 13:23 #16
hehe det er i menu'en til venstre under funktioner mener jeg, det her er godt nok, men man siger jo ikke nejtak til points... med mindre man hedder Gratis... der er en underlig fætter på eksperten.dk som ikke vil have points.

men tror at du ellers bare kan oprette et pointspørgsmål som jeg besvarer med det samme. det tror jeg er metoden, da du jo har afsluttet dette spørgmål, og uddelt de points der var at uddele..

hygge :-)
Avatar billede magle Nybegynder
27. september 2004 - 18:50 #17
Hej CyberZ.
Det gik ikke så godt.
Jeg formatterede HD nr 2 ( D ).
Ellers har jeg ikke gjort noget ved HD D.
Satte Win Xp skiven i og valgte fuld installation.
Der var nu ikke nogen valgmuligheder.
Den installerede nogle filer til installationen.
Da det var slut skulle maskinen genstartes.
Efter genstart kom denne besked :
"SWIN_NTS bt\vga850.fon kunne ikke indlæses.
Installationen kan ikke fortsætte"
Bagefter så jeg at den havde lagt nogle filer  (ca 5 MB) på C drevet.
Jeg havde efter at jeg havde indtastet licensnummeret "bedt" om at filerne blev lagt på D og at jeg selv ville bestemme i hvilken mappe Win XP skulle installeres.
Da jeg efterfølgende genstartede maskine var det rigtigt som du sagde at der nu var 2 muligheder.
1. Win 98.
2. Win XP installation. ( Navnet formentlig fordi installationen ikke blev til noget ).
Vh
Magle
Ps.
Hvordan giver man Karma points ?
Du har da fortjent det
Avatar billede cyberz Nybegynder
27. september 2004 - 19:02 #18
hmm ævda.. det lyder ikke godt, det har jeg aldrig prøvet, det har virket hver gang for mig..

har den lavet noget skade på din win98 ?

ahh... hehe

prøv lige at boote op på winxp installation.. hehe

maskinen skal genstarte under installationen, men da det den helst vil er at starte i win98 og det ikke går da du jo er ved at installere winxp, så fortsætter du installationen ved at vælge windows xp installation tror jeg, det med at den ikke kunne indlæse den der SWIN_NTS bt\vga850.fon det lyder ikke godt, men mange filer kan som regl undværes, så prøv at se om du kan fortsætte installationen...

karma sætter man ved at klikke på den lille firkant/søjle der er til venstre for hvert svar eller kommentar. min er helt hvid da der ikke er mange der har givet mig karma, hvorimod du kan se at peet49 har noget blå i hans. da der er over 3 der har givet ham karma. ellers klik på mit nick, så skulle min profil komme, og der skulle du også kunne sætte karma.

mvh CyberZ
Avatar billede magle Nybegynder
27. september 2004 - 19:56 #19
hej CyberZ.
Efter at maskinen genstarter fortsætter den med installationen.
Eller rettere sagt den stopper på grund af fejlmeddelelsen
Jeg rebootede maskinen.
For sjov skyld valgte jeg Win Xp installationen.
Her kom så en meddelelse on en manglende hal.dll fil der skulle ligge i roden af C.
Der er ikke sket skade på min Win 98.
Jeg har været inde og give dig noget velfortjent Karma.
Jeg ved ikke hvornår man kan se det.
vh Magle
Jeg tror ikke at det har noget med Win 98 at gøre
Avatar billede cyberz Nybegynder
27. september 2004 - 20:12 #20
hmm jeg ved virkeligt ikke hvad der kan være gået galt under installationen, måske en ridse på cd'en..

er den *hrmm* orginal, eller.. for der har jeg hørt om at der kan mangle filer.

tak for karma, selv om jeg ikke kan se at der er sket noget.. tror ikke det er blevet registreret.. :-\

hygge mvh CyberZ
Avatar billede magle Nybegynder
27. september 2004 - 20:46 #21
Hej CyberZ.
Jeg har givet dig en masse velfortjent Karma.
Jeg har også sendt.Skal måske opdateres.
Jeg vil holde øje med det.
Den er ren som sneen.
Jeg kan ikke se hvordan jeg kan give dig flere points.
Hvilket spm. skal jeg oprette så du kan kende det.
Jeg kom til at tænke på hvilken partition det skal være på HD nr.2.
Hvis du kan nå at svare inden 10 min. ( jeg skal ikke jage med dig )
så kan jeg oprette et spørgsmål.
Ellers gør jeg det i morgen.
Jeg synes at jeg er "gået kold" efter en lang dag.
Avatar billede magle Nybegynder
27. september 2004 - 21:19 #22
Hej CyberZ.
Jeg kom til at tænke på om fejlkoden kan have noget at gøre med at installationsprogrammet prøver at "møve" sig ind på C drevet.
I starten af installationen kunne man skrive hvor de første filer skulle ligge.
Der skrev jeg D og en mappe.
Men de lå i en mappe i C.
Jeg har været inde og opdatere karmaen.
Slut for idag.
Avatar billede cyberz Nybegynder
27. september 2004 - 22:47 #23
hehe, det var pænt af dig...

det er noget underligt noget med den xp'er

jeg prøver at skrue ned for mine nørdede tendenser, har jeg haft hele min teenager alder, nu er det på tide at udvikle mine sociale træk ;-) hehe

så jeg var der ikke lige til at besvare dit spørgsmål, ved heller ikke lige hvad du mener, men det skal bare være en primær partition, og så gerne i NTFS, men det vil resulterre i at din win98 ikke kan læse filer på den disk, så hold det hellere i fat32.

nat nat - CyberZ
Avatar billede magle Nybegynder
28. september 2004 - 07:02 #24
Hej CyberZ.
Frisk igen.
Det jeg mente med HD 2 var ( eller skulle være ) hvilken type partition det skulle være.
Det har du fået fint med.
Det med karma forstår jeg ikke hvorfor du ikke har fået.
Hos mig selv kan jeg se at jeg i går gav dig karma.
( Meget god - kommentar : Cybertz er helt i top ).
Hvorfor har du så ikke fået det ???
Jeg opretter nu et spøgsmål vedrørende Win XP startdisketterne.
Hæng på så er der points.
Vh
Bent
Avatar billede magle Nybegynder
28. september 2004 - 07:20 #25
Hej CyberZ.
Det nye spørgsmål er oprettet under EPOC.
Startdisketter win xp
vh
Bent
Ps.
Kan du evt. finde ud af hvorfor du ikke har fået Karma
Avatar billede cyberz Nybegynder
28. september 2004 - 07:23 #26
jeg har fået karma nu kan jeg se... den opdaterede måske over natten..
Avatar billede magle Nybegynder
28. september 2004 - 08:24 #27
Hej CyberZ.
Fint nok.
Sjovt at jeg ikke kan se det.
Jeg har opdateret et par gange.
Jeg havde i.ø. tænkt på at gå til min forhandler med XP disken.
Der kan jo være en fejl.
Jeg gør lige spørgsmålet med Win Xp færdigt.
Vh
magle
ps
kan du hygge dig
Avatar billede magle Nybegynder
29. september 2004 - 07:43 #28
Hej CyberZ
Jeg fik byttet min skive.
Operationen lykkes.
vh
Magle
Avatar billede b0b0 Nybegynder
31. oktober 2008 - 20:06 #29
Nu kommer jeg måske lidt dum ind her - men!

Hvad hvis man vil køre Vista på den ene HD og XP Pro på den anden?
Hvordan skal jumper sidde?
Hvad hvis min PC boot'er fra XP-HD'en og går blå skærm og genstarter?
Og kan det overhovedet lade sig gøre?

Håber i lige vil hjælpe :)