Avatar billede joeb Nybegynder
17. september 2004 - 09:38 Der er 16 kommentarer

Hænger under boot efter varm CPU

Hej med jer,

Jeg satte en brænder i pc'en på et A7V8X bundkort med XP2800+ cpu. Bootede op og ville teste den. Var genkendt og virkede fint. Havde bare kommet til at løsne stik til cpu køler der derfor blev overophedet og Windows XP gik ned. Bootede op og kiggede i Hardware Monitor i Bios og så sort på hvidt den høje temperatur på CPU. Lod den stå og køle. Satte stik ordentligt i og tjekkede øvrige stik osv. inden næste boot forsøg. Startede op og nu kommer den kun til PCI Device listing .... og hænger så der.

I Bios er alle diske (1 hd + 2 drev) genkendt samt cpu. Der kommer ingen fejlkode bips eller andre fejlmeddelelser.

Hvad kan I foreslå?
Avatar billede pimpz Nybegynder
17. september 2004 - 09:39 #1
Restart dit bundkort.
Eller load default settings.
har du prøevet det ?
Avatar billede pimpz Nybegynder
17. september 2004 - 09:40 #2
ups stavefejl ..... mente prøvet
Avatar billede joeb Nybegynder
17. september 2004 - 09:41 #3
Har prøvet at loade default settings i bios uden held.
Avatar billede joeb Nybegynder
17. september 2004 - 09:42 #4
Hvad mener du med restart bundkort? Cleare Cmos? Har jeg i givet fald prøvet.
Avatar billede pimpz Nybegynder
17. september 2004 - 09:44 #5
Okay ... yes jeg mener clear cmos.
Prøv opstil et minimum opstilling.
Og så tilslut en ny del af gangen.
På den måde kan du finde den del, som ”spærre ben” for det videre forløb.!
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 09:46 #6
Restart bundkortet
eller load bios til default - var det et gennemtænkt indlæg pimpz??? :-)

Bruger selv denne måde ved hardware fejl.

Test med en ren installation af win og med alle driver installeret
Tjek køling af køling CPU
Skift derefter en komponent af gangen evt Ram>CPU>PSU og så MB tilsidst

Har du installeret drivers til bundkortet?
Var du på nettet da du formaterede og installerede styressytemet?
Har du tjekket for varme?

Eller hvis det er nemmere sådan:

Gem denne da den er en god fremgangsmåde næste gang:

1: Ram ud og i (tænd evt. uden ram for at sikre sig fejlbip kommer)
2: 1 ramblok hvis man har mere end en blok, stadig fejl byt dem rundt

Nu er rammene udelukket

3: Alle PCI kort ud så der kun er CPU, Ram og grafikkort

Nu er PCI kortene udelukket

4: Grafikkortet ud (har et gammelt PCI grafikkort liggende jeg smidder i istedet), ellers skulle der gerne komme fejl bip

Nu er grafikkort og AGP slotten udelukket

5: CPU af og på
6: Stadig fejl test CPU på et andet motherboard (det er så træls at teste en andens CPU i et board der har en fejl der rister CPU'en)

Nu er CPU'en udelukket

7: En anden PSU

Stadig hardwarefejl ja så er det kun mobo tilbage :)

PASTE....
Avatar billede joeb Nybegynder
17. september 2004 - 09:47 #7
Det vil jeg prøve senere idag og vende tilbage.

Hvad jeg nok her ønsker at høre er at cpu'en IKKE kan være futtet af (da den kan starte boot proces op i det mindste) ej heller at hd er ødelagt hvilket ville være katastrofalt.

Hvis der er andre erfaringer...kom frit frem *S*
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 09:48 #8
Lad os tage en ting af gangen
Avatar billede joeb Nybegynder
17. september 2004 - 16:09 #9
Så virker den igen.
Pillede alt unødvendigt fra som beskrevet ovenfor, men den ville stadig ikke boote. Prøvede at boote med XP cd'en og gik ind i recovery konsollen og testede harddisken. Kørte en chkdsk og der var fejl. Dernæst kørte jeg fixboot og således virker den nu igen.

Altså - da cpu'en blev for varm lukkede pc'en ned som ventet via bios indstillingerne. Dette crash havde åbenbart ødelagt boot sektoren.

Hvem vil have points?
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 16:58 #10
Den du mener hjalp dig :-)

Min hjælp er gratis så tag min andel tilbage eller giv den til den anden bruger

Godt vi løste det
Avatar billede pimpz Nybegynder
17. september 2004 - 18:47 #11
Jeg kan godt smide et svar :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
21. oktober 2004 - 08:55 #12
Er tiden ikke moden til lidt feedback her elle ren lukning af dette spørgsmål
Avatar billede joeb Nybegynder
30. oktober 2004 - 11:08 #13
Sorry... glemte indlægget men points skal jo fordeles. Har aldrig rigtigt fundet ud af hvordan man fordeler points når - trods gode forslag - alligevel fandt en anden løsning. Well... fordeler dem bare jævnt...
Avatar billede freehelp Praktikant
30. oktober 2004 - 11:46 #14
Hvorfor lukker du ikke så!
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 10:55 #15
Mon ikke det snart blev tid til at få kastet lidt feedback eller en afslutning herinde!??
Avatar billede freehelp Praktikant
01. januar 2005 - 18:19 #16
Mon ikke du snart kunne finde udaf at få smidt feedback her, eller få spørgsmålet lukket!?