Avatar billede quintrix Nybegynder
13. september 2004 - 21:52 Der er 19 kommentarer og
4 løsninger

Hvad er Dothan?

Jeg har kig på to forskellige bærbare computere, da jeg efterhånden har erfaret, at det er yderst vigtigt at få en med Penthium Mobile og gerne med Centrino har jeg udvalgt disse to:´

http://www.computercity.dk/Product/Product_pc.aspx?Identifier=DK31985&sName=Computer+-+Laptop

http://www.computercity.dk/Product/Product_pc.aspx?Identifier=DK32010&sName=Computer+-+Laptop

Jeg har dog været nødt til at gå op i pris, da jeg oprindelig kun ville ofre 8000 cirka.. Desuden har jeg været et smut forbi zepto.dk, men jeg kan ikke se at de kan lave samme computere som disse til samme pris.. Mit spørgsmål er så, om det vil sige noget, at der ikke står Dothan ved den ene.. Og hvad er Dothan? Desuden er en Penthium M ikke en del bedre end en Celeron M?
Avatar billede drot_bigear Nybegynder
13. september 2004 - 22:43 #1
Dothan er bare navnet på kernen, som en Centrino er bygget op omkring. Ligesom man kan købe en P4 Northwood, hvos Northwood er navnet på kernen.

Så vidt jeg har erfaret, så er de nyeste centrinoer udstyret med Dothan kernen (dem der har fået intells nye navne- 715, 720 osv), hvorimod De centrinoer med alm ghz mumre i navnene er udstyret med en Banias kerne.
Jeg er ikke den store mester i forskellene på disse 2, men Dothan er lavet med 90nm teknologi, så måske er Banias lavet med 130nm

Og Pentium M er altid at foretrække fremfor Celeron M
Avatar billede espersen Novice
13. september 2004 - 22:50 #2
ja drop Celeron M !!

og drop de 2 du har kig på ; de har shared ram på VGA, hvilket er en væsenlig flaskehals

Dothan er den nye udgave af Pentium M (den tidligere udgave hedder Banias)
Avatar billede espersen Novice
14. september 2004 - 10:08 #3
har du læst denne guide : http://www.eksperten.dk/artikler/365 ??

Jeg ville gå efter en Asus M6N eller M6Ne...  den fås fra ca. 11.000 kr.
M6N (M6800N) er med den "gamle" Intel Pentium M og VGA = Radeon9600
M6Ne (M6800Ne) er med den nye Intel Pentium M og VGA = Radeon9700

Den er med 15" eller 15,4" skærm vejer blot 2,7 kg og har et ret fedt design (ud over at det er rigtig fin kvalitet)

Den har noget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro (M6N eller Radeon9700 (M6Ne) + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som i mange andre)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt fortsat spil og større programmer!

M6800N og M6800Ne har 256 eller 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en

M6N : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)
M6N : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)
M6N : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65018 (1,6 ghz - ret ok)

VEGA Z7 : http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=VegaPROZ7 (denne skal du også tjekke lidt. Det er ca. samme maskine som Asus M6N og kan fåes lidt billigere flere steder.)

M6Ne : http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800Ne  (den helt nye med ny Pentium M-CPU !! + opgraderet VGA = Radeon9700)

Jeg er selv ret vild med Asus M6N som også netop er ved at blive opgraderet på VGA-siden ATI9700 - Den Asus findes i 1,4 + 1,5 + 1,6 + 1,7 Ghz ; se her specifikationerne fra Asus :
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000N%20Series&langs=01

256 mb ram koster ca. 435 kr. (et rimelig vigtigt parameter at kende priser på INDEN køb! - fx. Dell er ofte meget dyr at købe extra ram til!)
Avatar billede freehelp Praktikant
14. september 2004 - 11:45 #4
Snakker man fordele ved den nye platform med dothan kontra banias er det maksimale strømforbrug for Pentium M Dothan er 21 watt, og det er 3,5 watt mindre, end Banias bruger.

De tre nye Pentium M Dothan har frekvenser på 2,0, 1,8 og 1,7 gigahertz. Når den bærbare pc kører på batteriet, kan frekvensen sænkes til 600 MHz. På den måde kan der spares på batteriet p.g.a. power 4 gear :-)

Er igang med at lave et site omkring emnet bærbar - og håber folk vil nyde godt af dette
Avatar billede freehelp Praktikant
14. september 2004 - 11:46 #5
Yderlige har banias 77mill transistorer og dothan 144mill. Udover dette er der mere plads for elektronerne for at passere med den nye platform - og det er en af fordelene

Humlen i Centrino er det meget lave strømforbrug - mindre end én watt, faktisk, (hvilket er under det halve af hvad nuværende notebook-processorer sluger) og at den benytter multi-threading, så den håndterer mange flere operationer i én clockcycle, og derfor slet ikke behøver så høj en frekvens for at arbejde effektivt. Den nuværende tendens til at sammenholde processorers hastigheder ved at kigge på clockfrekvens alene, bliver derfor for alvor sat ud af spillet. Ifølge anmeldelser fra CNET, ZDNET, PCWorld og Anandtech, er en 1.6Ghz Centrino-løsning faktisk så stærk, at den i rå ydelse snildt knækker en desktop 2.4Ghz som en tør kvist i real-life tests.
Avatar billede freehelp Praktikant
14. september 2004 - 11:50 #6
PS. Ting jeg personligt ville kigge efter er en god support fra producenten.

Det er ofte der folk "skider" i nælderne :-)

Mærker som Asus/HP/Fujitsu siemens/Zepnote(som er Dansk) og Vega er producenter jeg altid foreslå folk at handle med.

En bærbar behøver ikke koste en formue for at få dine ønsker opfyldt - men synes personlig at når man alligelvel bruger 8-12000 kroner - kan man ligeså godt gøre så godt et køb som muligt :-)

Ligemeget hvad - så gør op med dig selv hvad du skal bruge maskinen til - og hvilke krav du har til den. Snakker du batteritid så skal du have centrino og ikke celeron M
Det med elbarto siger den ofte har bedre batteritid holder ikke vand.

Jeg stress tester alle de maskiner jeg får ind her - og ikke en celeron M overgår banias eller dothan.

Snakker vi kroner - vil jeg sige du skal over 9000 for at få bare lidt kvalitet. Under dette skal du gå på kompremis men flere ting.

Gør op med dig selv om ikke du kan nøjes med en "billigere" model hvis dine krav til den ikke er så store - ller om du skal kaste penge efter en kraftigere maskine.

Lad dig ikke "snyde" at maskiner som bl.a Shg note maskiner som eftersigende skulle være asus inspireret :-) JO ofte er det Asus indhold - men ikke altid er god kvalitet!

Det samme gælder Vega maskinen. Det er ibund og grund en Asus dog med en lidt anden indpakning - og kan ofte findes billigere :-)

Til sidst vil jeg sige til dig at du skal sørge for at få en god skærm. Når jeg tester maskiner har jeg diverse programmer til dette - men er ikke selv tilfreds med diverse programmer til dette. Jeg indstiller altid maskinen så den passer til mig. så stiller jeg mig i en god vinkel og kigger ind på skærmen fra siden. Kan man se hvad der står på skærmen vender jeg tommel op :-)

Alle bærbare har pixelfejl - men gælder jo om at finde en der ikke ligger i den tunge ende hvad angår pixelfejl :-)
Avatar billede espersen Novice
22. september 2004 - 21:24 #7
hvordan går det ? er problemet løst eller kan vi hjælpe med mere ?
Avatar billede espersen Novice
01. oktober 2004 - 19:15 #8
se hvordan du behandler svar her : http://www.ebruger.dk/faq/#behandling_af_svar
Avatar billede freehelp Praktikant
21. oktober 2004 - 08:45 #9
Mon ikke tiden er moden til feedback eller en nedlukning af dette spørgsmål??
Avatar billede freehelp Praktikant
14. november 2004 - 13:39 #10
Hvordan står sagen til her efterhånden?
Avatar billede espersen Novice
27. december 2004 - 23:16 #11
hvordan går det - mere du vil have uddybet ?
Avatar billede freehelp Praktikant
01. januar 2005 - 18:18 #12
Mon ikke du snart kunne finde udaf at få smidt feedback her, eller få spørgsmålet lukket!?
Avatar billede jaynick Nybegynder
19. april 2005 - 18:22 #13
Jeg står også i en situation hvor jeg skal købe ny bærbar.
I den forbindelse tænkte jeg om i gad svare mig på nogle spørgsmål, da i virker som de rette at spørge :)

Har jeg ret i, at Centrino tekonologien kun virker hvis maskinen tilpasses med Pentium M, og at Centrino Pentium M Dothan dermed er den mindst strømkrævende processor?
Hvor meget er L1 og L2 cachen på hos en Centrino Pentium M Dothan 1.8? - Og hvad ligger L1 og L2 cachen på hvis det blot drejer sig om en Centrino Pentium M?

Har lagt mærke til at de fleste bærbarharddiske har en rpm på 5400 - er det standarden, og kan man mærke forskel ift. rpm7200?

Jeg skal bruge den til hardcore gaming, samt skole. Altså vil jeg gerne have en bærbar med et suplimt grafikkort (9700pro minimum), samt en bærbar der har en god batteritid og som jeg kan tage noter på via word i 4-5 timer. Derudover vil jeg helst ikke af med mere en 10K.

Er det helt umuligt?

På forhånd mange tak:)
Avatar billede bak Seniormester
19. april 2005 - 18:34 #14
Avatar billede jaynick Nybegynder
20. april 2005 - 15:40 #15
bak: Lækkert tilbud du har disket op med der, tak for det!
Har dog et spørgsmål; hvad er batteritiden(STANDBYTIDEN - ikke drifstiden) ved et Li-lon batteri?
Avatar billede jaynick Nybegynder
23. april 2005 - 10:55 #16
En anden ting: Hvad er forskellen på Dothan og Sonoma?
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 10:57 #17
Chipsettet, DDR2 mulighed, Dual channel, større harddiske, ny net enhed 802.11g, højere FSB på 533MHz og flere ting

Har deltaget tidligere under freehelp

//Huset
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 10:58 #18
Avatar billede huset Praktikant
14. maj 2005 - 09:22 #19
Kunne du finde tid til at smide lidt feedback, så vi kunne finde ud af vores support til dine problemer er løst???
Avatar billede espersen Novice
14. maj 2005 - 11:26 #20
det er skræmmende som quintrix ignorerer alle kommentarer om hans åbne tråde......
Avatar billede huset Praktikant
14. maj 2005 - 11:27 #21
Yep, og vil anmelde brugeren nu
Avatar billede huset Praktikant
11. september 2005 - 07:32 #22
Mon det er på¨tide du finder ud af at få givet feedback eller lukket tråden!
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 08:42 #23
Kunne man efterhånden forvente feedback fra dig opretter, eller på anden måde du gad bruge tid på at lukke spørgsmålet igen?

http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar