Avatar billede filia Juniormester
13. september 2004 - 18:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Jeg kan ikke åbne .NEF

En fotograf har sendt mig en masse .nef billeder til videre bearbejdning, men dem kan jeg ikke åbne i Photoshop. Fotografen kan godt selv åbne dem i Photoshop, så jeg antager, at softwaren er fulgt med kameraets software.
Jeg skal muligvis downloade Nikon Editor, men når jeg leder efter den, er der også noget, der hedder Nikon View - og i det hele taget føler jeg mig ikke helt sikker på, hvad det er, jeg skal have fat på og hvorfra.
Nef´erne skal åbnes og konverteres til tiff - det er alt, men hvordan/med hvad/hvorfra?
Help!
kh. filia
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. september 2004 - 18:26 #1
Hvilken udagve har du af Photoshop, det er kun CS'eren der har indbygget RAW-åbning.
Avatar billede filia Juniormester
13. september 2004 - 18:29 #2
V. 7.0 - så det lyder jo som forklaringen. Men hvad skal jeg så have fat i?
filia
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. september 2004 - 18:35 #3
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. september 2004 - 18:37 #4
ups...kræver lige lidt snak med din fotograf ...kræver serienummer!

ellers er der jo prøveudgaven af Photoshop CS

...eller hvad med at lade fotografen selv lave billederne om fra RAW til TIFF !
Avatar billede filia Juniormester
13. september 2004 - 18:57 #5
Vil det sige, at Capture 4 er registreret software, der hører til kameraet?
Så kan fotografen vel sende mig den med mail inkl. serienummer? Evt. hele softwaren? Hm, lidt kompliceret. Ville bare være rart at klare det med det samme, da det drejer sig om 3 Gb på dvd, som ellers skal sendes igen med posten.
Hvad med den der Nikon Editor, kan den ikke bruges - eller noget lignende freeware? Jeg synes ikke lige jeg vil til at installere en ny Photoshop (kan jeg forresten gøre det uden at afinstallere v. 7.0?)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. september 2004 - 19:50 #6
Rettighedsmæssigt tror jeg ikke I begge to må installere et stykke software under samme serienummer, det må i snakke med DFA (den danske Nikon-agentur) om.

Du kan godt installere en Photoshop CS på din maskine uden at det ødelægger din vers. 7, bare du selvfølgelig ikke installere dem oven i hinanden!

...jeg har hørt rygter om at PaintShopPro også skulle kunne klare RAW-formattet, ellers er der jo Bible og andre programmer, men alle betalingsprogrammer.

Prøv at kigge på www.dpreiew.com - de har et forum om Nikon digital-kameraer.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. september 2004 - 19:51 #7
ups ...stavede forkert.... her er den rigtige: http://www.dpreview.com/
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. september 2004 - 20:04 #8
Avatar billede filia Juniormester
13. september 2004 - 20:59 #9
fint, fint! Den Bibble er lige, hvad jeg manglede!!
Og klogere er jeg også blevet. Så læg lige et svar, hvis du vil have pointene.
Jeg syntes ikke, jeg så noget om de 14 dage, er du sikker på, at det lige er 14 dage? Men 14 dage er også Ok lige nu og her.
Lige en ting: Eneste 'problem' med Bibble: Den viser ikke dvd´ens filer som ikoner, så jeg skal åbne hver og et for at se, hvad det er, og det tager et pænt stykke tid pr. stk. med fotos på mellem 10 - 30 Mb.
Ved du, om der er et kunstgreb, der kan formå en miniaturevisning - eller evt. simpelthen konvertere alt .nef-indholdet til tiff på en gang???

Men!- Mange tak!!!!
:-)))
filia
Avatar billede filia Juniormester
13. september 2004 - 21:06 #10
.....thumbnails - ja, skulle bare lige lukke øjnene op! Og det med de 14 dage står der jo også.
Så - alt OK!!!!
Men du skal da lige have points, - ?

:-))))))))))))))
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. september 2004 - 21:49 #11
OK ....godt vi fandt en løsning !