Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. september 2004 - 13:58 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Digital kamera med på ferien

jeg skal ud og rejse i 1 måned, og tager mit digtial kamera med.
jeg har godt nok et 1Gb CF kort (plads til ca 450billeder), men jeg vil gerne være sikker på at jeg nu også har billederne når jeg kommer hjem (der kan jo ske meget på 1 måned) så derfor har jeg tænkt på nogle ting:

- undlader at slette billederne fra CF kortet (andet end hvis kortet er fyldt helt op)
- overvejede at tage min iPOD med incl media læser og overføre dem til den, men synes det er for meget at slæbe med i en rygsæk
- Tag på netcafé, går ud fra at de har mulighed for at hentede billederne ud af CF kortet og brænde dem ned på et par CD'er (en til rygsækken og en som bliver sendt hjem)
Nogen der ved om de fleste netcafér tillader at installere et lille program til at hente billederne ud fra CF kortet med? (jeg bruger et specielt program til at få al information med ud af billedet)
- Uploade dem til min hjemmeside (har 1.5Gb plads) men dette vil kræve at jeg skal logge på hjemmesiden via FTP (vil lægge billederne i en zip fil, istedet for at uploade dem en af gangen), og jeg ved ikke hvad en netcafé har af muligheder (jeg vil ikke efterlade nogle info så som password og bruger)
- Uploade dem til min hjemmeside via et galleri, jeg bruger Coppermine Photo Gallery men det et har jeg tænk mig at det skal bruges til familie og vennner så de kan se hvor Vi er henne (noget ala online dagbog) plus det er jo ikke sikkert at vi ønsker familien skal se alle billederne ;o)

Jeg ved godt at man kan købe disse imagetanks (en kort læser med indbygget HDD), men disse koster ca 1800kr for en 20Gb version, men problemet med en imagetank er jo at den kan blive stjålet også mister man alle ens billeder, derfor er jeg mest til en CD og en online løsning.

hvad gør folk der er på en længre ferie og har digital kamera med?

Er der andet jeg bør tænke på ved at tage digtal kamera med på rejsen? (har ekstra batteri med)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. september 2004 - 14:01 #1
Det lyder måske som at jeg overdriver det med at gemme billederne, men jeg vil heller sikre mig mod det værste og der ikke sker noget, end det modsatte ;o)
Avatar billede draco999 Nybegynder
08. september 2004 - 14:07 #2
hvad med bare at købe et extra kort. så du har to det er 800 billeder, jeg tror ikke du får lov til at Instalere Noget som helst du kan bare se de danske Net cafer der bruger de et spicelt program så du Kun kan søge på nette og evt spille så det skal du slet ikke regne med det smartes ville være at have et extra eller 2 korte med hvis du altså har råd til det for de koster jo lidt.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. september 2004 - 14:09 #3
drac999 => endnu et 1Gb kort koster 1600kr, plus problemet er det samme som med en imagetank.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. september 2004 - 14:09 #4
manglede et o i draco ;o)
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. september 2004 - 14:10 #5
iPOD giver samme problem som med imagetank :)
Avatar billede draco999 Nybegynder
08. september 2004 - 14:13 #6
rkhdk<--- ja det er lige det de koster ´spisen af en jet jager, jeg ved ikke lige hvad man ellers kan gøre pga, jeg er 90% sikker åp du ikke får lov til at instalere noget som helts på deres Komutere men der er selvfølgelig en lille change du kan gøre det men så ville alle jo have den mulighed og det kan jeg ikke forestille mig
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. september 2004 - 14:14 #7
eagleeye => derfor står der "overvejdede" ;o)
og en iPOD er temmelig mere atraktiv for tyve..
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. september 2004 - 14:15 #8
Hvis man kan maile billeder fra en web-cafe kan du oprette en eller to Gmail kontoer så kan du sende dem der til.

At sende en CD hjem i med posten kræver en ordenlig indbakning alt efter hvor du skal hen i verden.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. september 2004 - 14:15 #9
Det var da alligevel.. kom et d for meget i overvejede
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. september 2004 - 14:17 #10
eagleeye => jeg har 1.5Gb på min hjemmeside, plus Gmail er Beta så jeg ville ikke stoler på dem
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. september 2004 - 14:19 #11
hmm, kan slet ikke stave idag :(
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. september 2004 - 14:20 #12
Du kan lave en upload side som er beskyttet med password og så gemme filerne i en folder som dit gallery ikke kan se. Når der password er du relativ sikker på andre ikke upload noget.

Men jeg tror også som draco999 det største problme er at få dem fra kamera til til computeren, måske der nogle web-cafer der har diverse kort læsere.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. september 2004 - 14:21 #13
Jeg har ingen i om hvad netcafér har, da jeg aldrig har været på en.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. september 2004 - 14:41 #14
tror jeg vil prøve at finde ud af noget med et simpelt upload script
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. september 2004 - 15:07 #15
Men jeg skal ikke regne med at de på en netcafé har mulighed for at uploade billederne?
Det er lidt svært at sige hvor præcis jeg skal hen, men generelt hele europa (jeg ved med 99% sikkerhed at jeg skal til Spanien, grækenland og italien)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. september 2004 - 15:50 #16
Nogen der har en ide om fotoforhandlere uden for DK, har de samme muligheder for at overføre billeder fra CF til CD (man kan jo få sine billeder på CD hvis man kommer med et CF kort)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. september 2004 - 17:30 #17
Ikke nogen der ved om fotohandlere uden for DK tilbyder at brænde billederne ned på CD som i DK?

eller andre erfaringer med at have digital kamera med på ferien?
Avatar billede eagleeye Praktikant
13. september 2004 - 16:51 #18
Her et svar :)
Har du fundet på en løsning, et kort ekstra eller satser på en foto forretning kan brænde CD'er.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
13. september 2004 - 16:56 #19
Jeg må tage chancen og håbe på at kunne få dem brændt hos en fotohander :(