Avatar billede bas Forsker
06. september 2004 - 19:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Simpel kontaktformular

Hej

Jeg skal lave en simpel kontaktformular.
Jeg har fundet nedenstående på
http://www.webcafe.dk/artikler/php/mail/mail.html#simpel

En fil med formularen (her skal jeg have felterne navn, e-mail, emne og besked, men dem sætter jeg vel bare på ?

<form action="simpeltEksempel.php" method="post">
  <input type="text" name="epost" size="30">
  <input type="submit" value="Send simpel hilsen">
</form>

Og en php fil med:

<?php

$epost = $_REQUEST["epost"];

mail("$epost",
    "En WC-hilsen",
    "Hejsa\nEn test af et script på WebCafé.dk");

echo "Mail er sendt til $epost";
echo "<p>Tilbage til <a href=\"./\">artiklen</a>";

?>

Hvor / hvordan skal jeg skrive den e-mail adresse, som det skal sendes til ?
Jeg får noget med "unexpected T_string in line 4

På forhånd tak.

- Martin
Avatar billede lonet Nybegynder
06. september 2004 - 19:32 #1
Hej Martin
I det nedenstående eksempel udskifter du name="epost" med name="dinmailadresse"

<form action="simpeltEksempel.php" method="post">
  <input type="text" name="epost" size="30">
  <input type="submit" value="Send simpel hilsen">
</form>

Så skulle det gerne virke
Mvh
Lone
Avatar billede bas Forsker
06. september 2004 - 19:52 #2
Jeg var lige forvirret et øjeblik.
Der skal jo bare stå "epost" i formularen, da det er indholdet
af feltet der sendes til simpeltEksempel.php.

Men det jeg gerne vil er at have en formular med felterne
navn, e-mail, Emne og besked.

Meningen er at brugeren skal kunne sende en hilsen
fra hjemmesiden til ejerne af hjemmesiden -
altså en alm kontaktformular.

I ovenstående eksempel virker det vel lidt modsat - at
ejerne kan sende en hilsen til brugerne.

Hvordan får jeg det vendt om ?

- Martin
Avatar billede lonet Nybegynder
06. september 2004 - 19:53 #3
Hej igen Martin
Der sov jeg da vist lige lidt. Jeg tror, at du er ude efter en lidt mere omfattende kontaktformular.

Du får lige et eksempel på den, jeg bruger på min hjemmeside

En side (f.eks. KONTAKT.htm)

<FORM method="post" action="http://www.ditdomæne.dk/cgi-bin/FormMail.pl"> - hvad tilbyder din web-udbyder??? Find deres cgi-bin
<input type="hidden" name="recipient" value="din@mailadresse.dk">
<input type="hidden" name="subject" value="Jeg vil gerne kontaktes af jer">
<input type="hidden" name="redirect" value="http://www.ditdomæne.dk/kontakt/tak.php">

<table align="center" border="0">
<tr>
    <td><P>Navn:</P></td>
    <td><input type="text" name="navn" size="40"></td>
</tr>
<tr>
    <td><P>Firma:</P></td>
    <td><input type="text" name="firma" size="40"></td>
</tr>
<tr>
    <td><P>Telefonnummer:</P></td>
    <td><input type="text" name="tlfnummer" size="40"></td>
</tr>
<tr>
    <td><P>Email:</P></td>
    <td><input type="text" name="email" size="40"></td>
</tr>
<tr valign="top">
    <td><P>Opgavens art:</P></td>
    <td><TEXTAREA NAME="opgave" cols="35" rows="8"></TEXTAREA></td>
</tr>
</table>
<P><input type="submit" value="Send">
<input type="reset" value="Slet alt!"></P>
</FORM>

Så skal du evt. bruge en takkeformular, som du gemmer som tak.php (Det er den, der dukker op, når brugeren har trykket SEND. Jeg skal gerne sende dig den også, hvis du ønsker det. Der er der mulighed for at liste op, hvad brugeren har indtastet, så de får en slags bekræftelse.

Spørg endeligt igen. Så skal jeg forsøge at læse ordentligt fra starten

Flere hilsner Lone
Avatar billede bas Forsker
06. september 2004 - 19:57 #4
Mange tak.

Der skal bare være felterne Navn, e-mail,
Emne og Besked.
Gider du at poste den der tak.php

Jeg sov også selv lidt :-)
Avatar billede bas Forsker
06. september 2004 - 19:59 #5
Så vidt jeg kan se hedder det følgende hos www.b-one.dk:
<FORM method="post" action="http://www.juniband.dk/cgi-bin/FormMail.pl">

Men jeg får noget med "Bad recipient".
Avatar billede lonet Nybegynder
06. september 2004 - 20:10 #6
Du har helt ret. Jeg har også b-one. Har du checket, at du har skrevet rigtig mailadresse?? Det er sikkert der problemet ligger....

Kan du vente til i morgen med tak-formularen?? Jeg er blevet kaldt bort fra skærmen. Jeg poster den i morgen tidligt...
Avatar billede bas Forsker
06. september 2004 - 20:42 #7
Ja det er fint nok.

- Martin
Avatar billede lonet Nybegynder
07. september 2004 - 09:52 #8
Hej Martin
Jeg kom lige til at kigge lidt nærmere på det. Den side, som kommer frem efter indsendelse af oplysningerne, indeholder ikke det indtastede. Der står bare, at jeg har modtaget din mail, og vil vende tilbage til dig. Det er en ren htm/php side.

Jeg har ganske vist også en side, som viser de indsendte oplysninger, men jeg kan ikke lige nu få den til at virke via siden på b-one. Jeg kigger lidt mere på den og vender så tilbage til dig.

Jeg ved ikke, om du i mellemtiden kan leve med, at brugeren blot får en almindelig takkeside op med en besked fra dig. I så fald, kan du jo bare lave den.
Mvh Lone
Avatar billede bas Forsker
07. september 2004 - 17:27 #9
Hej Lone

Jeg har i mellemtiden fundet et php-script, som ser ud til at
kunne klare det jeg har brug for.
Jeg vender lige tilbage.

- Martin