Avatar billede j_wolf Nybegynder
02. september 2004 - 17:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fejl under clean installation af WinXP Pro Eng.

Jeg har en nyformateret harddisk med NTFS. Prøver at installere WinXP Pro Eng. på den. Booter fra CD'en, installationen starter fint, jeg accepterer de generelle betingelser på F8, men herefter får jeg at vide at den enten ikke kan læse CD'en eller at jeg skal indsætte en rigtig CD med WinXP Home/Pro el. Win2k i CDrom drevet.. Jeg har lige brugt denne CD til at installere WinXP på en anden computer og det gik problemfrit! Jeg har endda en ekstra WinXP Pro Eng. CD som jeg har prøvet at fodre den med, men lige lidt hjælper det. Den bliver ved med at klage over læsefejl. Hvad pokker kan der være galt??! Jeg har prøvet at boote på både det normale CDrom drev og på min brænder, men installationen går død når jeg har accepteret betingelserne. Hjælp?! Jeg kan simpelthen ikke regne ud hvor fejlen ligger, for jeg kan fint bruge installations CD'en på andre computere.
Avatar billede gratis Nybegynder
02. september 2004 - 17:41 #1
gå i BIOS og load "FailSafe" eller "Setup Defaults" fail safe er at foretrække hvis du har det, prøv at se om det hjælper.
Avatar billede gratis Nybegynder
02. september 2004 - 17:43 #2
du kommer ind i BIOS ved at trykke på delete tasten lige når pc'en starter op,her er der andre taste kombinationer hvis dette ikke dur, http://www.kamputec.com/bios/setupkey.htm
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. september 2004 - 17:50 #3
Prøv lige noget andet ram i den computer. Utroligt mange installationsfejl skyldes fejlbehæftet ram.
Alternativt kan du prøve at installeremed kun en en af ramklodserne i, hvis du har flere i. Laver den stadig fejl så prøv med den anden.
Avatar billede j_wolf Nybegynder
02. september 2004 - 18:42 #4
Jeg har kun én ram blok i.. og den fungerer fint tror jeg da? Det har den da gjort i jeg ved ikke hvor lang tid. Hvis der pludselig skulle være kommet fejl på rammene er det så ikke underligt at den brokker sig over at den ikke kan læse Windows CD rom'en? Det mest mærkelige er at den faktisk brokker sig inden den næsten får en chance for at spinne op igen. Fejlen kommer med det samme. Hvis jeg trykker "retry" prøver den igen, ca. 5 sek. og giver samme fejlmelding.
Avatar billede j_wolf Nybegynder
02. september 2004 - 18:45 #5
Det hjalp iøvrigt ikke at bruge "Setup Defaults".. mit motherboard er fra '99 og har ikke "FailSafe".
Avatar billede tubber Juniormester
02. september 2004 - 23:30 #6
Det kan også være en HD install vil hjælpe dig......

Har skrevet en artikel, men det kræver lidt edbkendskab har jeg ladet mig fortælle så er ved at skrive den om, men du kan jo kigge på den......

http://www.eksperten.dk/artikler/326
Avatar billede off-line Nybegynder
03. september 2004 - 00:18 #7
Har du flere partitioner på disken? Jeg har været ude for, at windows ikke kunne
finde en Windows partition at installere på, skøndt de alle var oprettet med et
Windows program. Jeg nedlagde så alle partitioner, og lod windows oprette en ny på
6GB,som den formaterede med NTFS, hvorefter installationen, også Win XP pro eng.
kørte helt uden problemer.
Avatar billede j_wolf Nybegynder
03. september 2004 - 17:03 #8
Tak for hjælpen gutter.. Jeg fandt ud af at det var fordi min WinXP Pro Eng er en UPDGRADE version. Dvs. den billigere version som man kan købe hvis man har købt en tidligere Windows version. Jeg smed en gammel Win2k CD i drevet og derefter fortsatte den WinXP installationen. Hm, underligt at den ikke bemærkede at det var en upgrade version sidste gang jeg brugte CD'en.. Der behøvede jeg ikke en ældre version af Windows som bevis på at jeg havde købt det før. Weird.. Nå, nevermind.. problemet er løst :)