Avatar billede scardk Nybegynder
31. august 2004 - 02:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tildeing af IP-Adresser ?

Hvem pokker er det nu der tildeler IP-adresser til internet udbydere og firmaer som har brug for mange af dem ?? Det er da ikke DK-Hostmaster vel ??
Avatar billede bredker Nybegynder
31. august 2004 - 04:11 #1
du får en ip til nettet fra din udbyder (feks tdc)
har du en router kan du selv oprette op til et par hundrede ip nummer interne og så kommer de alle på via den ene eksterne ip til nettet
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
31. august 2004 - 07:15 #2
Det er Ripe
Avatar billede thomashove Nybegynder
31. august 2004 - 09:42 #3
Globalt set er verden blevet delt op i regioner hvor forskellige organisationer administrerer de enkelte verdensdele. Nedenfor er listet de enkelte:

APNIC    : Asia Pacific Network Information Centre. http://www.apnic.net.
LACNIC  : Latin American and Caribbean IP address Regional Registry http://www.lacnic.net
AFRINIC  : African Network Information Center http://www.afrinic.net
ARIN    : American Registry for Internet Numbers http://www.arin.net
RIPE NCC : RIPE Network Coordination Centre http://www.ripe.net

om RIPE kan yderligere beskrives:

The RIPE NCC performs activities primarily for the benefit of the membership in Europe, the Middle East, northern Africa, and parts of Asia; mainly activities that its members need to organize as a group, even though they may compete in other areas.

The services provided ensure the fair distribution of global Internet resources in the RIPE NCC service region required for the stable and reliable operation of the Internet. This includes the allocation of Internet (IP) address space, interdomain routing identifiers (currently BGP autonomous system numbers), and the management of reverse domain name space (currently in-addr.arpa, ip6.arpa and ip6.int).

The RIPE NCC also provides services for the benefit of the Internet community at large including the development and maintenance of the RIPE Database, administrative support for the RIPE community, and the development and coordination of new projects.

The RIPE NCC currently supports 3150 Local Internet Registries (LIRs) who collectively form the RIPE NCC membership. Membership is open to anyone using the RIPE NCC services, primarily made up of Internet Service Providers (ISPs).
Avatar billede thomashove Nybegynder
31. august 2004 - 09:45 #4
dvs. at DK har fået tildelt en såkaldt IP-range som så igen er blevet delt op mellem de enkelte ISP'ere. ISP'erene (som f.eks. TDC) kan så selv administrere hvilke kunder der får hvilke numre.
Avatar billede scardk Nybegynder
31. august 2004 - 12:16 #5
Hmm, æv... Så skal man ikke regne med at kunne få fat i IP-adresser udenom udbyderne altså ?? Var på RIPE's side og så at man godt kunne tilmelde sig der, men det koster vist kassen !? Too bad, ingen reverse DNS til mig så :-/
Avatar billede simonvalter Praktikant
31. august 2004 - 16:14 #6
hvis du vil have rdns og har tdc kan du bare skrive til hostmaster@tele.dk med din ip+hostname og sig du vil have rdns.

du kan stadig også godt få/købe flere ip's af din isp, normalt skal man dog begrunde hvorfor man skal have dem.. en grund kunne være at man vil sælge bnc's med vhost.. så skal du selvfølgelig have en erhvervsforbindelse men det kan lade sig gøre.
Avatar billede jnhansen Nybegynder
26. januar 2005 - 14:17 #7
Naturligvis kan du da få IPs uden om din udbyder. Det er såkaldte PI assigned IPs fra RIPE. PI står for Provider Independant.

Jeg har så sent som for en måneds tid siden skaffet PI assigned IPs til et firma.

//Johnny
Avatar billede jnhansen Nybegynder
21. februar 2005 - 12:56 #8
Og det koster dig iøvrigt heller intet.