Avatar billede jarret Nybegynder
29. august 2004 - 20:18 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Er frames forældet?

Jeg bruger tit frames når jeg bygger et site op. Er det holbart? I henhold til at skulle udvikle hjemmesider professionelt.

Hvis ikke hvilken tilgang kan tiilrådes?
Avatar billede knudgert Nybegynder
29. august 2004 - 20:21 #1
Ja, frames er forældede.
Til at inkludere indhold med på en side bruger man i dag noget serverside som php, asp eller ssi.

Det største problem med frames er at søgemaskinerne finder dine undersider i framesættet og dermed bliver de jo vist ude af framesættet og man mister f.eks. menuen´, som ligger på en anden side i framesættet.
Avatar billede jarret Nybegynder
29. august 2004 - 20:32 #2
vil du så tilråde at byggeop i tabeller?
Avatar billede knudgert Nybegynder
29. august 2004 - 21:03 #3
Avatar billede cob Nybegynder
29. august 2004 - 22:15 #4
Frames har været forældet i MANGE år.... - brug dog endeligt tabeller, Div ol... og css (brugen af tabeller udelukker ligesom ikke css...) - brug hvad som helst - bare ikke frames...!!!
Avatar billede amews_aj Nybegynder
29. august 2004 - 22:18 #5
Når i snakker om opbygning, jeg kan ikke se hvis man skulle opbygge lidt på samme måde som www.n.dk/frameset.htm , kan man med css og div og tabeller opbygge det på samme måde?
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2004 - 10:01 #6
Nej. Det er en udbredt misforståelse at frames er forældet. Frames er nyttige i en del tilfælde, men man skal nøje overveje hvorfor man bruger dem.

Hvis det blot er fordi du vil have en fast menu vil jeg anbefale SSI eller anden include mekanisme (som knudgert anbefaler).

Husk også at overveje fordele imod ulemper, og gør op med dig selv om du vil bruge dem. Ulemperne er klare, mens fordelene er mere slørede.

Om ikke andet så se om det du skal lave ikke kan klares med iframes, f.eks. hvis det handler om at opdatere et vindue med et fast interval. Eller at vente til XML-RPC er implementeret i andre browsere end IE og Mozialla :D
Avatar billede jarret Nybegynder
30. august 2004 - 10:45 #7
Er der nogen der har en henvisning til et eksempel på eller beskrivelse af et fast element på et site uden brug af frames.

Kender slet ikke SSI, er det et sprog lig asp og php?
Avatar billede jarret Nybegynder
30. august 2004 - 10:55 #8
Hvordan er en side som html.dk bygget op? når jeg klikker på et menupunkt, loader den så en helt ny side? Eller spurgt på en anden måde - når html.dk ligger en ny artikel op er det så et dokument med menuer søgefunktioner osv.?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
30. august 2004 - 13:13 #9
JEg ved ikke om i har overset det eller i bare ikke har vidst det, men hvis i har overset det, så poster jeg lige igen!

Kommentar: pc-help

Når i snakker om opbygning, jeg kan ikke se hvis man skulle opbygge lidt på samme måde som www.n.dk/frameset.htm , kan man med css og div og tabeller opbygge det på samme måde?
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2004 - 22:28 #10
Selve opbygningen kan du godt lave, men du får problemer med at opdatere løbende uden en eller anden form for frame. Medmindre siden skal blinke hver gang den opdaterer.
Avatar billede jarret Nybegynder
31. august 2004 - 13:24 #11
Hvad med at lave navigations menu i en java script fil og så kalde den fra de forskellige dokumenter
Avatar billede amews_aj Nybegynder
31. august 2004 - 18:52 #12
Nej tak jarret >> Jeg kender endnu ikke meget til java, og vil ikke gå ignag med det nu, men tak for forslaget!

el_barto >> Ok, indtil jeg kan nogle andre programieringstyper, så må jeg nok bruger frames!

Tak for det :)
Avatar billede jarret Nybegynder
31. august 2004 - 23:19 #13
det var et generelt spørgsmål. Læs mine andre spørgsmål
Avatar billede jarret Nybegynder
30. oktober 2004 - 18:50 #14
g