Avatar billede off-line Nybegynder
27. august 2004 - 23:11 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Rename and destroy

Både på Windows XP og 2000 har jeg fået en mærkelig og alvorlig
fejl. Når jeg prøver på at forandre navnet på en exe-fil, eller
tekstfil, kommer denne besked: If you change a file name extension, the file may become unusable.Og sådan går det også.
En tekstfil kan ikke mere åbnes og exefiler er "døde".
XP og 2000 ligger på samme disk, men på forskellige partitioner.
Jeg brugte XP til nettet, og jeg fik først ovenstående fejl på
2000, efter at jeg i dag også gik på nettet med den.
Hilsen gotfred
Avatar billede nopsen Ekspert
27. august 2004 - 23:16 #1
den meddelse er en standard avarsel om at hvis du for eksempel ændrer en .exe til en txt vil den ikke længere virke. du må kun ændre selve filnavnet og ikke fil-endelsen.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. august 2004 - 23:38 #2
Hej nopsen! Måske har jeg ikke været tydelig nok, Jeg giver et eksempel:
Et tekstdokument. Jeg danner det, og det hedder new text document. Men det kan de
jo ikke hedde allesammen, så jeg retter til f.eks. "Information" så kommer den
omtalte meddelelse. Jeg lader den alligevel rename. Filen skifter så navn, men samtidig også ikon, og bliver ubrugelig. Jeg har gjort det et utal af gange før,
igennem flere år, helt uden problemer. gotfred
Avatar billede nopsen Ekspert
27. august 2004 - 23:40 #3
ok det skal den slf ikke.. jeg vender tilbage hvis jeg finder noget om der.
Avatar billede nopsen Ekspert
27. august 2004 - 23:42 #4
hvis det først er kommet efter du er gået på nettet, kan det skyldes virus.. har du opdateret og scannet dit system igennem? kører du også med alle sikkerhedsopdateringer osv?
Avatar billede off-line Nybegynder
27. august 2004 - 23:58 #5
Ja jeg har kørt med Norton, men er lige gået over til Avast, fordi Norton sløver
mit ststem. Desuden har jeg Ad-Adware,Pest Patrol og Browser hijac blaster.
I går hentede jeg XP opdateringer 27MB fra Microsoft, med det resultat, at Opera
gik ned, hver gang jeg kom ind på b.a Politiken. Jeg ominstallerede 2 gange med
samme resultat. Mozilla kørte bedre, men gik alligevel ned flere gange. Kun IE
fungerede normalt. Det er derfor jeg nu går på nettet med 2000.
Avatar billede hcma Novice
28. august 2004 - 00:10 #6
husker du at skrive filformatet ?
Avatar billede hcma Novice
28. august 2004 - 00:10 #7
altså:  Information.txt
Avatar billede off-line Nybegynder
28. august 2004 - 00:23 #8
Hej catbody! Jeg forstår ikke dit spørgsmål. Når man højreklikker med musen og
opretter et ny tekst dokument, kan man jo kalde det hvad man vil.
Problemet er, at tekst dokumentet overhovedet ikke kan omdøbes, uden at det bliver
utilgængelig.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. august 2004 - 01:58 #9
Hej Folkens! Jeg har lige fået virus scannet over Nettet, både hos BitDefender
og Panda. Ingen af dem fandt virus, så det er næppe det.
Håber en eller anden kommer på noget, efter en god nats søvn.
Avatar billede hcma Novice
28. august 2004 - 09:53 #10
Har selv af og til problemet med manglende betegnelse af filformatet og der gange kan jeg ved også at tilføje filformatet få det op at køre igen.
Men prøv flg.:
Start -> Kør -> skriv  sfc /scannow  (husk mellemrum efter sfc )
Du skal have din WinXP-cd klar til brug.
(scanner og reparerer/erstatter ødelagte eller manglende systemfiler. Du mister intet ved det)
Avatar billede crashdummy Nybegynder
28. august 2004 - 19:51 #11
gotfred...
Kan du se filtypen? Altså hvis en fil hedder text.txt - kan du se dette?
Hvis du ikke kan se filtyper, vil en omdøbning af en fil der hedder text.txt ende med en fil der hedder text, og så duer den ikke.
åben denne computer - funktioner - mappeindstillinger - fanebladet vis - fjern vingen i "Skjul filtypenavne for kendte filtyper"

Nu skulle du kunne omdøbe en fil og stadigvæk kunne bruge den (husk at lade filtypenavnetvære ;))
Avatar billede off-line Nybegynder
28. august 2004 - 23:47 #12
Så er jeg på igen, med en anden harddisk, og foreløbig har jeg ikke problemet mere.
Så jeg får se. Men problemet skyldes vist en syg disk, for jeg kunne heller ikke
formatere den. Men I skal have mange tak for jeres forsøg på at hjælpe. gotfred
Avatar billede hcma Novice
29. august 2004 - 09:05 #13
gotfred >>  læg selv et svar og accepter det så derefter, så spørgsmålet lukkes.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. august 2004 - 14:56 #14
OK!
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. august 2004 - 17:02 #15
Husk at acceptere eget svar :)