Avatar billede rasmus_jc Nybegynder
26. august 2004 - 08:00 Der er 12 kommentarer

Problemer med on-board lyd!

Ja, jeg installerede så igår mit nye Abit NF7-S med mine nye PC3200 Geil RAM samt en ny AMD Barton 2500+ og efter at ha geninstalleret WinXP virkede det hele i den skønneste orden. Undtagen lyden.
Jeg har de nyeste nForce bundkort drivere installeret, og har prøvet at sætte mine stereo højtalere i samtlige stik, udover det grønne som det burde være. Har tjekket at der ikke er noget der står på mute, og alt det der. En IRQ konflikt ser det heller ikke ud til at være.
Er der nogen der lan hjælpe mig med hvad heg skal gøre?
Avatar billede cerb Nybegynder
26. august 2004 - 08:05 #1
Er onboard lydkort slået til i bios ? :D
Avatar billede locturian Nybegynder
26. august 2004 - 08:36 #2
Ok, her er lige lidt IT support, som jeg ville have givet dig havde du ringet til mit firma...

1. Er alle kabler sat rigtigt i?
2. Har du testet med andre højtalere/ørebøffer?
3. Har du, som cerb foreslår, slået onboard lyd til, i BIOS?
4. Er Windows sat til at bruge stereo højtalere? (Man kan sætte om det skal være høretelefoner, stereor, surround mm.)
5. Find evt. drivere direkte til dit lydkort chipsæt på Abits hjemmeside / installer dem der fulgte med hvis de nye ikke virker

Det er vist lige det eneste du kan gøre - hvis det ikke virker, må du ringe til din forhandler og brokke dig :)
Avatar billede bwyan Nybegynder
26. august 2004 - 08:54 #3
hvis ingen af overstående virker, prøv så eventuelt at bios-opdatere...
men du kan jo selvfølgelig også godt have modtaget et defekt bundkort, og onboard lyd og netkort at det med at stryge af, ret nemt...
Avatar billede bwyan Nybegynder
26. august 2004 - 08:55 #4
*har det med at stryge af, rent nemt...
Avatar billede rasmus_jc Nybegynder
26. august 2004 - 11:46 #5
1. Det skulle jeg mene. Har tjekket mange gange.
2. Ja, har tjekket med både mit stereoanlæg og mine hørebøffer
3. Der må jeg være jer svar skyldig. Jeg skal prøve at tjekke når jeg kommer hjem. Nogle hints til hvor og hvordan?
4. Ja, jeg ændrede indstilligerne når jeg skiftede, eller også gjorde den det selv. Kan ikke huske.
5. HAR installeret de nyeste nForce drivere, og heri følger lydkort drivere.

Jeg skal måske lige sige, at da jeg monterede skidtet, monterede jeg også et frontpanel med audio indgange. Det ville jo få dem bagpå til at slå fra da man fjernede to jumpere, men da intet i starten virkede, afmonterede jeg frontpanel audio indgangene,  og satte jumperne på plads igen. Har siden prøvet dem igen, men de virkede heller ikke.

Vis intet af det virker, prøver jeg at afinstallere XP. Opdatere BIOS, og så installere XP fra ny. Lyder det ikke som en ide? Tak for responsen.
Avatar billede locturian Nybegynder
26. august 2004 - 11:49 #6
Lad være med at opdatere "flashe" din bios - Det kan i værste tilfælde betyde at du mister garrantien !

Rod lidt med de jumpere, kan godt lyde sansynligt at det er der det går galt ! Inde i din bios, skulle der gerne være et sted hvor du kan disable onboard lyd
Avatar billede cerb Nybegynder
26. august 2004 - 11:52 #7
han mister da ikke garantien ved at flashe sin bios med en nyere version som abit selv lægger ud på deres hjemmeside, og lige frem forslår man opdatere sin bios
Avatar billede locturian Nybegynder
26. august 2004 - 11:54 #8
Det kan du tro han gør...
Avatar billede cerb Nybegynder
26. august 2004 - 12:02 #9
ej det gør han sq ikke, bios opdateringerne er jo med til at sikre at ens bundkort kører ordenligt, nægter at tro man mister garantien ved flash, når de endda har værktøjer der kan gøre det inde fra windows
Avatar billede locturian Nybegynder
26. august 2004 - 12:07 #10
En bios benytter noget der hedder Firmware, der er "skrive beskyttet" software. Hvis du ændre ved denne, har du ændret ved hvordan hardwaren blev leveret og garrantien er derfor ugyldig. Det kan selvfølgelig godt være du er "heldig" at kunne få det byttet, men virksomheden er i sin gode ret til at sige nej.

Jeg kan også finde software hos Western Digital til at low-level formatere min harddisk, tror du så også jeg kan få byttet min harddisk bagefter?
Avatar billede rasmus_jc Nybegynder
26. august 2004 - 15:47 #11
Tjekkede i BIOS. Det var Enabled. Pis. Jeg ved snart ikke. Hvad kan jeg ha gjort galt med de jumpere? De sidder på de rigtigt pladser, og jeg kan ikke tro at de ikke må byttes om. Eller hva'? Kan de vende den forkerte vej?
Avatar billede rasmus_jc Nybegynder
26. august 2004 - 15:53 #12
Med hensyn til BIOS opdatering og garanti, så har jeg installeret en passiv Zalman køler på chipsettet. Har jeg ikke alligevel mistet garantien pga. den?