Avatar billede -sloth- Nybegynder
22. august 2004 - 18:58 Der er 29 kommentarer

Computer fryser hele tiden?

Hej eksperter

Jeg har købt mig en ældre computer, som jeg gerne vil lege lidt med, men den har en lille svaghed, da den fryser når den starter op... Enten gør den det når den er på vej ind i Xp eller også gør dne det helt fra starten af hvor der bare er sort skærm og en lille marker der blinker i venstre hjørne af skærmen...

Kan i hjælpe mig lidt?

På forhånd mange tak!
Avatar billede bredker Nybegynder
22. august 2004 - 19:13 #1
du siger en ældre maskine , hvor stor er den , xp kræver en del mere end andre styresystemer
kan også være cpublæseren der ikke køre som den skal
Avatar billede -sloth- Nybegynder
22. august 2004 - 19:15 #2
det er vidst en 350 mHz med 128 ram... Den har kørt XP hele tiden, så den burde godt kunne klare det..
Avatar billede bredker Nybegynder
22. august 2004 - 19:18 #3
så skal du nok se på om din blæser sider rigtigt og køre som den skal
du har vel brugt kølepasta , hvis den har været ude
Avatar billede -sloth- Nybegynder
22. august 2004 - 19:19 #4
Jeg har ikke haft den skilt ad.... Men tjekker lige... den kan godt starte op i fejlsikret tilstand har jeg konstateret..
Avatar billede bredker Nybegynder
22. august 2004 - 19:25 #5
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Avatar billede bredker Nybegynder
22. august 2004 - 19:25 #6
hvis den kan starte i fejlsikker , så prøv overstående
Avatar billede -sloth- Nybegynder
22. august 2004 - 19:36 #7
Jeg har gen installeret XP i går, så jeg kan ikke forstå hvis jeg skal gøre overstående... Nogle gange når den slet ikke at skrve npget som helst, da der kommer sort skærm lige med det samme,... Jeg tjekker lige den køler!
Avatar billede -sloth- Nybegynder
22. august 2004 - 19:57 #8
Nu har jeg fyldt vores støvsuger emd støv fra CPU-køleren, men det hjalp desværre ikke... Den kører ellers fint, altså køleren..
Avatar billede bredker Nybegynder
22. august 2004 - 19:58 #9
ok , ser lige om jeg kan finde en der ved mere om xp
Avatar billede -sloth- Nybegynder
22. august 2004 - 19:58 #10
Jeg har støvsuget CPU-køleren nu, og der sad rigtig meget støv, men det hjalp desværre ikke
Avatar billede fromsej Praktikant
22. august 2004 - 20:02 #11
Har du på noget tidspunkt efter geninstallationen kunne starte helt op i XP?

Det er godt nok at presse maskinen, hvis den ikke er større, at køre XP på den.
Avatar billede -sloth- Nybegynder
22. august 2004 - 20:05 #12
Nej, men pludselig kunne den hellere ikke gøre det med den gamle installation..... Selvom det er en langsom maskine, så brude den vel kunen starte det op alligevel...bare efter lang tid..
Avatar billede fromsej Praktikant
22. august 2004 - 20:06 #13
Formaterede du harddisken før du geninstallerede?
Avatar billede -sloth- Nybegynder
22. august 2004 - 20:12 #14
Ja, det gjorde jeg.... Jeg ville prøve at installere igen nu har, men så kunne den faktisk kun være på vej ind til installationen....altså der hvor skærmen er blå og den skriver en masse for neden af skærmen, og så gik den i sort...nåede aldrig ind til der hvor man kan begyndet at installere.... Fik du fat i det, for det blev lidt indviklet...
Avatar billede fromsej Praktikant
22. august 2004 - 20:14 #15
Ja, for mig lyder det som en hardwarefejl, sikkert dine ram.
Har du mulighed for at installere et andet styresystem, XP er frygteligt kunstigt med Ramfejl.
Avatar billede -sloth- Nybegynder
22. august 2004 - 20:16 #16
Jeg tror jeg har mulighed for det.... ellers må jeg ud og låne.... 2k eller 98?
Avatar billede fromsej Praktikant
22. august 2004 - 20:20 #17
Til den maskine ville jeg sige 98, husk ikke låne men købe, det andet er ulovligt.
Avatar billede -sloth- Nybegynder
22. august 2004 - 20:24 #18
Ja, undskyld... Har 98 til at ligge fra en computer vi købte for nogle år siden...
Der sidder to ramblokke i computeren, jeg ahr prøvet at sæte den til at køre med en af dem, hvis der nu skulle være noget i vejen med den ene, men det gør ingen forskel, om jeg kører med den ene eller den anden..
Avatar billede bredker Nybegynder
22. august 2004 - 20:26 #19
hvis den laver samme nummer med win98 , så kan det kun være hardwarefejl
Avatar billede -sloth- Nybegynder
24. august 2004 - 21:04 #20
Nu har jeg tjekket med 98 og fejlen er stadig den samme.... Er der noget jeg kan gøre, tror du?
Avatar billede fromsej Praktikant
24. august 2004 - 21:30 #21
Du kan starte med at tjekke alle stik og kort om de sidder rigtigt, prøv derefter at køre uden lydkort hvis det andet ikke ændrede noget.
Her er testprogrammer til din hardware:
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT  dft til harddisk
http://hcidesign.com/memtest/download.html  ram, test en sokkel ad gangen
http://www.7byte.com/index.php?page=hotcpu  cputest

Jeg får lige en af hajerne til at koble sig på tråden, det kan være han har andre bud.
Avatar billede serverservice Praktikant
24. august 2004 - 21:40 #22
Ok takker fromsej.

Jeg vil også starte med de ting som fromsej skriver - for  det lyder som en hardwarfejl da den også opstår i dos mode.
1. Harddisk du kan tage en advanced test med dft og den skal være sucessfull- ellers har den fejl- hvilken hardisk har du - mærke?
2. ramtest. kør ½ time med memtest (men stop hvis den siger errors forinden)
Så forsætter vi med de andre ting hvis fejlen ikke er fundet
Avatar billede -sloth- Nybegynder
25. august 2004 - 22:44 #23
Disse links som fromsej har sendt, går jeg ud fra er links til programmer der skal køre i windows og derved teste computeren derinde fra, ik? Hvis dette er tilfældet, så kan jeg ikke rigtig bruge dem, for chance for at komme ind i windows og endda uden den fryser der inde, de ligger i sandsynligheden 1 - 1.000.000......
Sorry, det er ikke for at være til besvær....
Avatar billede serverservice Praktikant
26. august 2004 - 08:46 #24
Nej de 2 første er test fra diskette - harddisk/ram. Du skal bare køre de tests og vende tilbage med resultat- for harddisk skal du køre en advanced test.-ok?
hvilken harddisk har du
den sidste kører i windows.
Avatar billede -sloth- Nybegynder
26. august 2004 - 20:23 #25
Jeg tester den lige med de programmer... Undskyld, men jeg har ikke så meget forstand på det, så jeg gør alt hvad der står i min magt.... jeg tjekker lige hvilken harddisk jeg har
Avatar billede bredker Nybegynder
26. august 2004 - 20:25 #26
det er ikke noget at undskylde , vi har jo alle måtte lære det på et tidspunkt
det vigtigste er at du prøver de forslag der kommer
Avatar billede serverservice Praktikant
26. august 2004 - 20:27 #27
helt ok - du kan evt. bruge everest til at finde info om dit hardware.
http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5     Everest
Avatar billede -sloth- Nybegynder
26. august 2004 - 21:15 #28
Jeg kan simpelthen ikke få den til at boote op på den diskette jeg har lavet... Den skriver bare: "Non-System disk or disk error......"
Avatar billede -sloth- Nybegynder
26. august 2004 - 21:16 #29
det er forresten en maxtor HD