Avatar billede nebelong Nybegynder
20. august 2004 - 20:28 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Har købt ny pc; installation af drivere?

Hej, har lige fået en pc fra Dell... Jeg ville ikke have det windows der lå på fordi jeg hellere ville have pro så jeg kørte den ned og formatterede den osv! Nu skal jeg så ha installeret alle drivere igen men jeg kan ikke få adgang til nettet fordi jeg mangler driver og jeg ved slet ikk hvad fanden jeg skal gøre?! Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede nopsen Ekspert
20. august 2004 - 20:34 #1
kan du så ikke bare installere de drivere der er på den medfølgende driver-cd du har fået til maskinen?
Avatar billede nopsen Ekspert
20. august 2004 - 20:42 #2
du skal lige huske at lukke nogen af dine gamle spørgsmål, der sidder nogen og efterlyser feedback fra dig i flere af dem.
Avatar billede nebelong Nybegynder
20. august 2004 - 20:48 #3
Hvordan gør jeg det??? Når jeg sætter cd'en i så kommer der nærmest et program op og så skal jeg udpakke nogle programmer til hver enkelt hardware... Har lukket det fleste nu! ;)
Avatar billede espersen Novice
20. august 2004 - 20:55 #4
Sådan gør jeg ved WinXP-installation (eller repair):
Rækkefølge (uden internet forbindelse pga. risici for virus, trojanere m.v.!!!)

0. Backup af data, dokumenter, foretukne, mails osv.
1. WinXP-installation
2. Chipsæt drivere installeres (relevant for meget nye bundkort fx. nForce2) (ved ny install)
3. SP1a installeres
4. Update pakker installeres  (Kritiske + sasser update m.fl.)
5. Aktiver WinXP firewall (eller installér en anden software ditto)
6. Tager ghost/backup af konfigurationen (med Norton Ghost)
7. Nu kan man gå på nettet og lave en WindowsUpdate
8. Tager endelig ghost/backup af konfigurationen som gemmes på d-drevet
9. Installere Antivirusprogrammer osv.

De vigtigste updates er (dermed sagt at du ikke må gå på nettet førend disse er installeret straks efter repair'en)
1. Sp1a
2. Samlingen med kritiske updates
3. SasserUpdaten
Avatar billede espersen Novice
20. august 2004 - 20:55 #5
Avatar billede espersen Novice
20. august 2004 - 20:55 #6
- her er de ;

Microsoft WinXP1a : (vælg dit sprog og download filen på ca. 125 mb til d-drevet)
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/updates/sp1/network.mspx

Update-pakke (samling af kritiske updates til XP; vælg dit sprog og download filen på ca. 10 mb til d-drevet) : http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2&displaylang=da

Sasser-update (opdatering der hindrer Sasser-viruset ved at lukke huller i Windows)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=3549EA9E-DA3F-43B9-A4F1-AF243B6168F3
Avatar billede nebelong Nybegynder
20. august 2004 - 21:02 #7
Espersen: Hmm, jeg mener at jeg ikke kan installere driverne til de forskellige ting såsom skærm osv. Jeg kan heller ikk oprette forbindelse til nettet! Hvordan gør man egentlig dette: Chipsæt drivere installeres???
Avatar billede nebelong Nybegynder
20. august 2004 - 21:05 #8
Og tak for guiden forresten! ;)
Avatar billede espersen Novice
20. august 2004 - 22:02 #9
Chipsæt drivere indeholder ofte drivere til Netkort !
- der må være nogle drivere der passer til det bundkort ;
Chipsæt, lydkort, netkort osv.
Avatar billede nebelong Nybegynder
20. august 2004 - 23:31 #10
Nej seriøst! Der er intet der kan bruges OVERHOVEDET!!! Jeg har siddet og baksede med en computer som burde være klar til brug i flere timer nu... Aner ikk hvad jeg skal gøre! :(
Avatar billede nebelong Nybegynder
21. august 2004 - 00:09 #11
Er der slet ikk nogen derude som har haft samme problem??!!!!
Avatar billede nebelong Nybegynder
21. august 2004 - 00:14 #12
Det kan sq da ikk passe det her!!! :(
Avatar billede espersen Novice
21. august 2004 - 08:49 #13
Du må da kunne hente drivere osv. på Dell.dk ?
Avatar billede nebelong Nybegynder
21. august 2004 - 13:32 #14
E: Jeg kan ikke installere driver til netkortet og så derfor kan jeg heller ikk komme på nettet med pc'en... Og den nægter kategorisk at få installeret noget som helst! :(
Avatar billede espersen Novice
21. august 2004 - 13:39 #15
så skal du bruge en anden PC til at hente det du mangler,,,,,,
Avatar billede nebelong Nybegynder
21. august 2004 - 13:45 #16
Hvordan fungere det? Altså hente og så brænde ned eller? Jeg aner jo ikke hvilke drivers jeg skal bruge for jeg kan ikke se hvilket hardware der er på pc'en...
Avatar billede espersen Novice
21. august 2004 - 17:11 #17
På Dell.dk bør du kunne hente de drivere der passer til netop din model af bærbar (eller har du fået en CD med drivere osv. udleveret sammen med maskinen?)
Avatar billede nebelong Nybegynder
22. august 2004 - 12:52 #18
Jeg har fundet ud af det nu... Problemet var at jeg havde fået en cd med alle driver med, men havde ikke installeret den rigtigt! :( Men det har jeg nu! Tak for hjælpen til dem der forsøgte, Espersen du får point! Og undskyld for mit sprog engang imellem hvor det spidsede til... ;)
Avatar billede espersen Novice
22. august 2004 - 13:02 #19
no problemo ; PC'ere gør en frustreret af og til  ;o)
Avatar billede espersen Novice
22. august 2004 - 13:31 #20
husk !! det er ikke ufarligt at gå på nettet uden en opdateret WinXP - så aktivér firewall'en