Avatar billede goof Nybegynder
18. august 2004 - 11:49 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Computerkøb

Hej
Jeg står i 7 sind lige nu, jeg ønsker at opgradere min computer -det er jo selvfølgelig fedt nok. Men AGP eller PCI-E??? Jeg har læst om PCI-E, og det lyder lovende. Bundkortet jeg ønsker er K8T890, som ikke er kommet endnu. Men har også læst dette svar til en ligende situation:
PCI express will not give you performance and buying a "when release" PCI express and AGP slot is not a good solution, the problem is the motherboard have a normal pci express slot  (it's ok to use it ) but the agp slot is not connected to an agp bus but a pci bus which will cut the performance by half at least. Go for an agp motherboard since the price is good and there no difference vs pci express. Remember that no card even take the bandwitch of an agp4x speed.
Hmm....
I bund og grund, kunne jeg godt tænke mig at få et råd om jeg burde vente med at købe, eller købe et AGP graffikkort nu.
Måske et lidt kryptisk spørgsmål - men hvad mener I om et køb nu?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. august 2004 - 12:25 #1
Køb AGP kortet nu.
Grunden er den at da der er meget lidt forskel på på performance hvis man plugger det samme kort i enten et AGP *4 eller et AGP *8 bundkort, får du ikke et hurtigere grafikkort ved at få en endnu hurtigere forbindelse i et pci-express16 kort. Båndbredden er ikke flaskehalsen.

Og så får du også glæde af dit nye grafikkort allerede nu.
Avatar billede goof Nybegynder
19. august 2004 - 15:06 #2
hmm...okay. Det lyder som en plan. Jeg tror jeg gør det at jeg venter på bundkortet K8T890, som snart udkommer, og dertil køber et AGP grafikkort. Så kan man jo senere engang købe et PCI-E, hvis man vil det.
Tak for rådet..
- Martin
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. august 2004 - 15:58 #3
Velbekomme, jeg smider et svar hvis du kunne bruge det til noget :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
31. august 2004 - 00:31 #4
Fik du svar nok ?
Avatar billede goof Nybegynder
31. august 2004 - 22:59 #5
Jaa.. Jeg har bestemt mig for at købe det bundkort, som jeg nævnte K8T890. Der går nu nok et par måneder inden det udkommer. Men jeg finder det klogest at lige vente, så jeg får et bundkort hvor PCI-Ekspres og AGP kan bruges. Derefter skal jeg lige overveje om det bliver et PCI-E eller et AGP kort. Det kommer jo lidt an på prisen også. Men ellers bliver computeren det nævnte bundkort, grafikkort med min.256 mb, 1 gb ram, en SATA HD. AMD 3500+. Så skulle jeg nok være nogenlunde dækket ind - et lille stykke tid endnu. Men hvor kommer fordelen ind ved så at købe PCI-E. Er det fordi intet understøtter kortet nu?
På forhåne tak
Goof
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. september 2004 - 00:23 #6
Jeg ser den store fordel i fremtiden hvor man har en fælles standard hvor du kan plugge alle mulige forskellige kort ind, der alle har masser af båndbredde. Tænk på hvor let det er at gå ned i en computerforretning og bede om et netværkskort til pci. Det er en standard og alting passer, men gå så ned og bed om et scsi320 kort, og så render du ind i problemer, da pci bussen kun kan overføre ca 120-130 mb/sek mens kortet kan afleverer 320 mb/sekundet.
Altså den store fordel er en standardiseret høj hastigheds bus, men det varer mange år før AGP-bussen forsvinder og til den tid er dit kort alligevel forældet og du skal ud og købe et nyt.
Avatar billede goof Nybegynder
01. september 2004 - 14:36 #7
Ja ,det er meget rigtig det du skriver... Har også selv været inde på tanken, mht. det at til den tid er kortet forældet. Så nu vil jeg købe mig en ny comp, med et godt AGP kort!
1000 tak for ordene
- Goof
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. september 2004 - 14:38 #8
Velbekomme *s*

Du lukker spørgsmålet ved at markere mit navn nede til venstre og trykke accepter.
(i fald du ikke vidste det)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. september 2004 - 14:40 #9
Ok, det vidste du godt *s*

Takker for point :)