Avatar billede jetsetter Nybegynder
27. februar 2001 - 14:02 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

DNS: Hvilken, hvordan?

Jeg har to servere, én Linux (486/andrake 7.2) og én Windows (Pentium/NT4 Server) og jeg vil sætte én DNS server op så jeg kan hoste domainer (Ved godt jeg skal have to DNS\'er, den anden får jeg ude i byen)

Mit spørgsmål er: Hvilket DNS software skal jeg installere og hvilken server skal jeg bruge til det? Hvordan sætter jeg DNS op?

Det er vel nemmeste at sætte en DNS op i windows NT fremfor Linux (jeg har ikke X på linux maskinen), men tilgengæld er Linux vel mere stabil?

Nå det jeg søger er faktisk en let, hurtig og smærtefri løsning.. nogle som kan hjælpe??
Avatar billede beaviz Nybegynder
27. februar 2001 - 14:04 #1
Brug bind på linuxen. - kører upåklageligt og hurtigt.
Avatar billede jetsetter Nybegynder
27. februar 2001 - 14:16 #2
Ja har hørt at jeg skal bruge bind, men hvordan??
Avatar billede jetsetter Nybegynder
27. februar 2001 - 14:17 #3
Hvordan opretter jeg nye ip\'er hvordan sætter jeg gateway og øvrige navneserver? ...
Avatar billede beaviz Nybegynder
27. februar 2001 - 14:22 #4
Det er jo et kæmpeområde, at administrere en domainserver, er ikke noget du bare lærer på 3 timer en tilfældig eftermiddag.
Køb en god bog om DNS drift, fx Oreillys \"DNS and BIND\":
http://www.oreilly.com/catalog/dns3/

- Og hvis det skal være på NT, OGSÅ denne:
http://www.oreilly.com/catalog/dnswinnt/
Avatar billede jetsetter Nybegynder
27. februar 2001 - 14:37 #5
HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE????

Selvfølgelig kan man sætte en DNS op på en eftermiddag, det har jeg da hørt andre gøre... men ok du vil gøre alting svært ;-)

Nu har jeg hentet NTmail6 og et andet dns program til NT... så prøver jeg dem... er der ikke nogen der har erfaringer med DNS på NT eller Linux????
Avatar billede chruker Nybegynder
27. februar 2001 - 14:51 #6
Windows NT har selv en DNS service som du kan installerer
Avatar billede beaviz Nybegynder
27. februar 2001 - 14:52 #7
Jeg har erfaringer med begge (microsofts og bind), vedligeholder 5 bind dns\'ere i forbindelse med mit arbejde ... og jeg må skynde mig at sige, at det er ikke så let som blandt andre microsoft vil have det til at se ud som.

Og ja, du kan sagtens sætte en dns op på en eftermiddag, også på kortere tid, men det giver dig ingen forståelse for det, overhovedet. Og efter min mening er det top level dns adminer uden forståelse for principperne og ideerne der ødelægger dns systemet! (flamebait!)

(Jeg har et shellscript til at sætte en bind op, den henter, compiler, installerer på ca. 15 minutter - det er IKKE opsætningen der tar tid, det er forståelsen!)
Avatar billede jetsetter Nybegynder
27. februar 2001 - 15:06 #8
Beavitz<<< Vi er helt enige om at det tager tid at forstå komplicerede systemer

Imidlertid søger jeg ikke at forstå DNS, men at få en DNS server til at virke - efter devisen \"DET SKAL BARE VIRKE!\" - jeg er ligeglad med om jeg forstår det... jeg har andet jeg skal forstår... forstår du? *G*
Avatar billede jetsetter Nybegynder
27. februar 2001 - 15:08 #9
Derfor er det jeg søger en nem og hurtig løsning...
Avatar billede beaviz Nybegynder
27. februar 2001 - 15:09 #10
Så er det bare at installere, og så skide på hvordan/hvor godt det virker :)
Avatar billede bw82 Nybegynder
18. marts 2001 - 21:10 #11
jeg vil godt tage udfordringen op på 15 min.

hvis din linux skal give service til din dns skal du lave en service record lige som a-record og ptr-record.

ellers her goes...

Hvordan virker DNS

DNS bruger 3 hoved komponenter ”Resolvers (Klient)”, Name Servers” og ”Domain Name Space”. I basis DNS kommunikation vil en Klient (Resolver) sende en forespørgsel til en Name Server, der returnere enten den forespurgte information, eller adressen på en anden Name Server, der kan også sendes en fejlmeddelelse hvis ikke forespørglsen giver noget resultat.

Installering og konfigurering af DNS

Installationen af DNS i Windows NT er meget nemt, men at konfigurere den kan være svært. Det første du skal gøre, er at installere DNS servicen. Inden du installere DNS Server, skal du huske at have tildelt maskinen en IP adresse.

Start med at logge på som administrator, gå ind i kontrol panelet og dobbeltklik på netværk, klik på service og add, her skal du vælge Microsoft DNS Server og OK. Klik OK. Gå ind i Protocol fanebladet, marker TCP/IP Protocol, tryk Properties, Tryk på DNS, i Domain skriver du Firma.dk og tryk OK. Genstart maskinen.

Konfigurere DNS Server

Log på som Administrator, dobbelt klik på Network i kontrolpanelet, tryk på Protocols og dobbeltklik på TCP/IP Protocol, tryk på DNS, og i DNS Service Search Order trykker du på Add. Skriv den IP adresse du har tildelt Maskinen (den du arbejder på nu).

1. Klik på \"Start + Programs + Administrative Tools + DNS Manager\".
2. Klik på \"DNS menuen\", Klik på \"New Server\".
3. Skriv IP Adressen på din DNS Server (192.168.58.15), og klik OK.

NOTE: Det er ikke nødvendigt at genstarte DNS Serveren for at Zone informationen træder i kraft, opdateringen gøres således: I DNS Manageren skal du Højreklikke på din DNS Server, og klikke \"Update Server Data Files\"

Reverse Lookup Zone

Nogle programmer bruger det der hedder en \"Reverse Query\" forspørgsel, en \"Reverse Query\" bruges når når der forspørges på en IP adresse og Host Navnet skal findes. Det er en meget god ide at konfigurere en \"Reverse Lookup Zone\". f.eks hvis du ikke har konfigureret \"Reverse Lookup\" vil du ikke være istand til at bruge \"NSLOOKUP\".

Konfigurere Reverse Lookup

1. I DNS Manageren skal du højre klikke på din DNS Server, og derefter klikke på \"New Zone\".
2. Klik på \"Primary\" i Dialog boksen, og derefter på \"Next\".
3. I \"Zone Name\" skriver du din IP Adresse baglens. I mit eksempel skriver jeg \"58.168.192.in-addr.arpa\". Her er nogle eksempler:

10.0.0.0 10.in-addr.arpa
130.20.0.0 20.130.in-addr.arpa
250.30.203.0 203.30.250.in-addr.arpa
4. Efter at du har skrevet din \"reverse lookup zone\" navn, trykker du på \"TAB\" og \"reverse lookup zonen\" udfylder selv næste felt med \".dns\" efter.
5. Klik \"Next\", og derefter \"Finish\".

Konfigurering af Forward Lookup Zone

1. I DNS Manageren skal du højre klikke på din Server, og klik på \"New Zone\".
2. Klik på \"Primary Zone\", og klik \"Next\".
3. Skriv Zone Navnet for dit DNS domæne. Dette er det domæne du bruger på Internettet f.eks Domain.com (eller i mit tilfælde \"hanno.dk\").
4. Tryk på \"TAB\", og tryk Next + Finish.

Efter at du har oprettet din \"forward lookup zone\", skulle du nu se 3 Records der findes i din Zone: en NS Record, en SOA Record og en A Record. En A Record bliver kun oprettet hvis \"Zone Navnet\" stemmer overens med Domæne Navnet\".

Tilføj en Host Record til din Forward Lookup Zone

Når du tilføjer en \"Host Record, bliver der automatisk oprettet en \"A record\" på din DNS server, men, DNS Manageren opretter ikke automatisk en \"PTR Record\" i \"Reverse Zonen\". Den nemmeste måde at oprette den er at gøre følgende:

1. Højreklik på \"A record\" på din DNS server, og klik \"Delete Record\".
2. Klik \"Yes\", for at bekræfte dette valg.
3. Højreklik på din \"forward zone\", (Domain.com), og klik \"New Host\".
4. Skriv \"Host navnet\" på din DNS server og IP addressen.
5. Klik \"Create Associated PTR Record\" for at aktivere den og klik \"Add Host\".
6. Klik \"Done\".

HUSK: Gentag trin 3-5 for alle de Servere du vil tilføje dit DNS Domæne.

For at checke at din \"PTR records\" virker, skal du højreklikke på \"Reverse Lookup Zone 58.168.192.in-addr.arpa, og derefter klikker du på \"Refresh\".

En anden måde at checke Reverse Lookup, er at gå i en Dos prompt. Skriv nslookup (ENTER) og du får et > tegn frem, her skriver du IP adressen på din Server (ENTER). Du får nu et svar tilbage med navnet på IP adressen.

Andre Record typer:

CNAME Record

En CNAME record tillader at du har flere navne tilknyttet en IP adresse. På denne måde kan den samme Server bruges til f.eks ftp.Domain.com og www.Domain.com. Kort sagt, kan du bruge én IP adresse til flere hjemmesider og flere typer roller. Før du kan oprette en \"CNAME Record\", skal du have lavet en \"A Record\" som er beskrevet tidligere.

Opret en CNAME record

1. Højreklik på din \"forward zone\", (Domain.com), og klik \"New Record\".
2. Vælg \"CNAME Record\" fra \"Record Type\" listen.
3. Skriv et alternativt navn for denne maskine f.eks WWW som bliver et andet navn for ftp.domain.com.
4. Skriv det rigtige Host navn i \"For Host DNS Name.\" f.eks (ftp.domain.com).
5. Klik OK.

Det der sker nu hvis en bruger forspørger (ftp.domain.com), så vil DNS Serveren returnere IP adressen 192.168.50.12.

MX Record

En \"MX Record\" er en Exchange Record der peger dine Mail til din Mail Server.

1. Højreklik på din \"forward lookup zone\", (Domain.com) og klik på \"New Record\".
2. Vælg MX Record i \"Record Type\" list boksen.
3. I \"Host Name\" (Valgfri) bliver brugt til Host navnet til din Mail server. Men HVIS du ønsker at bruge formatet \"Bruger@Domain.com\", skal du lade dette felt være blank.
4. Skriv f.eks Mail.domain.com i \"Mail Exchange Server DNS Name\".
5. Under \"Preference Number\" skriver du en nummer mellem 0 til 65535. Dette nummer bruges hvis du har flere Mail Servere, og vil sætte prioritet på hvilken Mail Server der har den højeste Prioritet.

6. Klik OK.

HUSK: at Mail Exchange Server skal være oprettet med en \"A Record\" hvis ikke det er den samme Server som DNS er installeret på.

Avatar billede jetsetter Nybegynder
27. marts 2001 - 14:43 #12
Har oprettet nyt spørgsmål
Avatar billede beaviz Nybegynder
27. marts 2001 - 14:58 #13
hvor?
Avatar billede jetsetter Nybegynder
27. marts 2001 - 15:33 #14