Avatar billede food_life Nybegynder
17. august 2004 - 21:53 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Passer linserne?

Jeg har et traditionelt kamera Canon T90 spejlreflekx - passer disse linser til Canons spejlreflex digitalkamera?
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
17. august 2004 - 23:35 #1
En søgning på google:

http://www.google.com/search?q=FD+compatible+with+EF&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8

Kigger man i sammenfatningen af de forskellige hits, ser det ikke lovende ud, og læser man efterfølgende på nogle af siderne, står der tydeligt, at objektiver fra T90 IKKE passer til kameraer i EOS-serien.

Hvis du ikke helt stoler på resultatet af søgningen, kan jeg kun anbefale dig at tage ind i en fotobutik og spørge.

:o)
Avatar billede Beach Mester
18. august 2004 - 01:17 #2
Og så kommer svaret fra en der en gang har stået et sådan en butik:-)

Nej, du kan ikke bruge en Canon optik fra dit T90 til et Canon D SLR kamera.

De digitale SLR kameraer fra canon bruger en EF bajonet, dit T90 bruger en FD bajonet.
Så det er desværre slet ikke muligt at mose dine gamle optikker på et nyt kamera i dag:-(

//Beach
Avatar billede jespertage Nybegynder
18. august 2004 - 18:10 #3
det er da enlig noget ged jeg bruger selv Nikon og har digital spejlrefleks og der passer alle obktiver sammen, selv det første nikon obktiv der er blevet lavet passer på mit digital, så skal man selvfølig lave manaule instilling det er smart syndes jeg
Avatar billede Beach Mester
18. august 2004 - 22:14 #4
Ja for forbrugerne er det på den ene side noget rigtigt bøv. Men på den anden side må man jo fra tid til anden droppe en teknik der ikke kan bruges til noget hvis der er kommet bedere systemet på market.
Sådan er det jo også inden for IT i dag. Der er ikke ret mange bundkort i dag som har en VESA grafikkort-slot da systemet ikke kan bruges med de hastighedder der køres på med i dag.

Inden for foto er der sket rigtig meget, og Nikon er da også med sådan... Alt hvad de kan:-) Men tror de har (den må du ikke misforstå den her*S*) haft lidt for lille kapital til at ture sige stop for et gammelt system og gå over til et nyt. Nikon er stadig en meget lille spiller WorldWide i forhold til Canon. Og det er jo noget nemmere at holde på "forbrugerne" hvis de kan bruge alle deres gamle optikker på de nye huse:-)

Men alt ny teknik er god til noget, andet er ikke. Hvis jeg skal lave et "rigtigt" billede bliver jeg stadig nød til at ty til mit gamle flashmeter / løse lysmåler da en indirekte lysmåling aldrig kan måle sig med den gode gamle metode.

Sådan er der så meget, hurra for teknikken og hurra for gode gamle gennemprøvede teknikker der virker hver gang!

//Beach