Avatar billede skra Nybegynder
17. august 2004 - 15:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Printer står af linux server "af og til"

På min Suse boks har jeg tilsluttet en Brother HL-1430 laser printer, som linuxmaskinen deler på netværket. Det går helt fint, og andre maskiner kan printe...

Problemet er at af og til står printeren af, så den ikke kan printe mere. Det sker "aldrig" midt i et printjob, men derimod når der skal skiftes til et nyt. Når fejlen sker er Printer-state-messege:
Unable to open USB device "usb://Brother/HL-1430%20series": No such device

Fejlen kan løses ved at hive printer-USB-kablet ud, sætte det i igen og starte printeren på linux boksen igen?

Hvad kan denne fejl skyldes, og hvordan kan den løses?
Avatar billede strych9 Praktikant
17. august 2004 - 16:05 #1
lyder som en kernel/driver fejl. Feks i usb driveren.
Skriv uname -a
Hvad er din kernel version? Har du mulighed for at afprøve en nyere?
Avatar billede skra Nybegynder
17. august 2004 - 16:21 #2
Det lader til du har ret strych9 - jeg ændrede kernen fra 2.6.5-7.104-default til
2.6.4-52-default - hvilket SUSE iøvrigt anbefaler - og en hurtig test tegner lovende... jeg har i hvert tilfælde ikke været i stand til at få printeren til at gå ned endnu.

Så mange tak - overraskende simpel løsning :)
Avatar billede skra Nybegynder
17. august 2004 - 16:21 #3
svar?
Avatar billede strych9 Praktikant
17. august 2004 - 16:24 #4
ok, det var jo en hurtig løsning så.
usb og acpi giver desværre sommetider problemer i linux..
Avatar billede strych9 Praktikant
17. august 2004 - 16:26 #5
og i øvrigt synes jeg ikke at du skal benytte v2.6.x kernel til virkeligt vigtige servere endnu. Vent til de er oppe omkring 2.6.15 eller 2.6.20 eller lignende og hold dig til 2.4.x indtil da. =)