Avatar billede jmc Nybegynder
17. august 2004 - 13:01 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

flytning af CMS

Er der nogle der har noget erfaring med hvad man gør hvis man skal flytte et CSM system man selv har lavet (ejendoms og reproduktionsret) til en anden server hos en kunde (som har brugsretten)

Man kan sikre sig igennem nogle dokumenter at softwaren ikke falder i andres hænder.

Spørgsmål: Kan man tage sig ekstra betalt når systemet skal ud at ligge på anden server?
Avatar billede bacardil Nybegynder
17. august 2004 - 13:20 #1
Man bør lave noget kontrakt på at koden ikke må gives/læses af andre, så kan koden hurtige komme ud i den store verden.

Du bør nemt kunne tage lidt mere, da du jo har en chance for at miste en masse tiders arbejde hvis den ryger i de forkerte hænder. Plus du har mere arbejde i at holde den opdateret ved at skulle opdatere på flere servere.
Avatar billede fagerholt Nybegynder
18. august 2004 - 08:43 #2
Jeg har været ude i de samme tanker som dig. Jeg har et CMS, som oprindeligt var skrevet i asp. For at andre ikke skulle få fat i min kode, var det et krav at der skulle hostes på min server. Der lå jo trods at mange timers arbejde bag, som hurtigt kunne kopieres og videresælges. Det kan godt være at man kan lave noget kontraktligt, men det er jo svært at se om en del af systemet er genbrugt andre steder.

Nu er hele systemet omskrevet til .net og det kan hostes ude i byen. En kunde har valgt en billigere hosting ude i byen. Jeg har så lavet en speciel version af dll-filen, hvor domænenavnet checkes. Dette er for at sikre at løsningen ikke genbruges til andre sites. Desuden er dll-filen "obfuskeret", så man ikke kan lave reverse-engineering og stjæle min kode den vej.

Svar: Hvis det er en eksisterende kunde, må I vel forholde jeg til kontrakten. Hvis der ikke står noget, kan du vel kun tage betaling for at pakke filer og evt lægge dem på den anden server. Evt. sikring af koden, er jo ikke for kundes skyld, men for din.
Hvis det er en ny kunde, kan du jo godt skrive at de skal betale et engangsbeløb for at undvære din hosting.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2004 - 09:49 #3
Du kan krypterer ASP koden, microsoft har lavet en krypterings ting så du kan gøre sådan at koden ikke kan læses, kan desværre ikke huske hvad det hedder.

Det gør at hvis man henter siden ned akn man ikke læse hvad der står i den, man får bare nogen tegn og mærkelige ting og sager.