Avatar billede Slettet bruger
15. august 2004 - 16:07 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Opstart af e-forretning uden idé

Jeg vil meget gerne lave en webshop og drive den i min fritid som tilskud til SU'en. Problemet ligger i at jeg ikke i forvejen handler med noget, spørgsmålet er derfor:

1) Findes der fora hvor man kan møde nogen som har en idé men mangler en shop?
2) Nogle idéer til hvilken shop jeg evt. kunne starte?

Det jeg KAN er altså at drive shoppen, ordrer forsendelse, den slags. Det jeg ikke har så stor erfaring med er handel - hvor skal jeg starte?
Avatar billede til_dkmaster Nybegynder
15. august 2004 - 16:33 #1
Du skal nok starte med, at finde ud af hvad du vil sægle :)

Ellers skal du tjekke om der er kundegrundlag for butikken!
Du skal tjekke om du kan få kunder til at handle
Du skal tjekke om der er andrer STORE på nettet som SLAGTER dig, dvs. at kunderne ikke vælger dig men dem!
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2004 - 16:55 #2
Det er nok svært. Meget svært endda.

Spørgsmålet er: hvad kan du eller hvad ved du, som gør at du kan
levere en bedre/hurtigere/billigere vare end eksisterende eller
kommende firmaer ?

ingenting => du bliver udkonkurreret

Der skal ikke så meget til - nogle gode forbindelser til nogle producenter, en
original ide, talent for at sælge, stor viden om varen, nogle gode forbindelser
til nogle købere etc.. Men et eller andet skal der være.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2004 - 16:58 #3
Jeg tegner meget og har god æstetisk sans. Har overvejet at designe t-shirts, er bare lidt i tvivl om tøj og internet er en god coctail...
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2004 - 17:02 #4
Der har været nogle ret kendte fiaskoer indenfor tøj og internet.

Men hvorfor ikke ?

De føromtalte fiaskoer satsede så vidt jeg ved på dyrt mode tøj. Og det vil
folk nok prøve.

T-Shirts er nok nemmere at sælge over nettet. Man kan se mønstret. Der er
5 størrelser. Og det er det.

Og de alders grupper som er til T-shirts bruger internettet.

Så jeg vil ikke udelukke det som en mulighed.

Men der er meget som skal undersøges !
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2004 - 17:05 #5
Vær opmærksom på at der er 2 del markeder:

1)  private som vil købe 1-2-3 eksmeplarer med forskellige mønstre

2)  firmaer/klubber som skal have 10-20-30-mange med samme mønster og
    noget tekst/logo
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2004 - 17:07 #6
Ja. Det bliver svært at have så stort udvalg som http://www.smartguy.dk/Butik/VisEfterType.asp?typeID=62&mid=56 :-)

Men jeg synes jeg har nogle ideer der er bedre...
Avatar billede triple-x Nybegynder
15. august 2004 - 17:09 #7
en anden ting du skal tænke over er betalingsmetode, for der koster penge at kunne bruge dankort visakort og lign
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2004 - 17:09 #8
Ved marked nr 2 tror jeg mange går direkte til trykkeriet og står og laver designet på 5 minutter, de er jo som regel grimme - meeen det kan der måske ændres på :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2004 - 17:10 #9
trip > dankort er ikke ret dyrt hvis du bruger fx wannafinds betalingsgateway.
Avatar billede triple-x Nybegynder
15. august 2004 - 17:13 #10
muta - det er 149 i måneden, og så er det 1000 kroner til PBS om året, det er alligevel noget der svarer til  2 t-shirts om måneden. hvis vi lægger hosting oveni også
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2004 - 17:14 #11
trip > du har nok ret. Har ikke undersøgt det bare hørt at det var billigt :-)
Avatar billede triple-x Nybegynder
15. august 2004 - 17:16 #12
Muta - okay det var også bare en reminder så du huskede at ha det med i dine overvejelser for 2 t-shirt hver måned er alligevel en del i starten hvis du ikke har 50.000 til markedsførring fra starten.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2004 - 17:16 #13
Jeg synes det er et problem på smartguy at der er så mange varer at man skal klikke så mange gange for at finde det rigtige.
Avatar billede triple-x Nybegynder
15. august 2004 - 17:18 #14
muta - hvis du vælger at lave sådan en shop kunne du måske også ha en service hvor du designede logoer efter kundens ønsker, hvis jeg f.eks. ringede og sagde jeg havde brug for en t-shirt der stod Triple-X på og der var en stor drage på bagsiden, at du så lavede den special designet til mig.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2004 - 17:22 #15
Ja god idé... Men ville det ikke forvirre folk hvis siden ligsom "ville to ting" ?
Avatar billede triple-x Nybegynder
15. august 2004 - 17:26 #16
nej det tror jeg bestemt ikke, det har noget at gøre med information og opstilling og sådan, mange sider tilbyder jo mange flere ting end 2 ting.
En anden ekstra feature kunne være når man kommer ind på en bestmt t-shirt kunne aktivere et felt hvor man kunne skrive en "titel" som også skulle stå på blusen. hvis jeg f.eks. ville ha mit navn på den t-shirt du havde lavet med et vildt fedt logo. så kunne jeg gøre det i bestillingen af t-shirten
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2004 - 17:28 #17
Nu er der jo tale om tekstiltryk, så hvis trykket (evt m navn) kun skal laves i 1 stk stiger prisen desværre en del. God idé ellers.
Avatar billede triple-x Nybegynder
15. august 2004 - 17:32 #18
muta - det forstår jeg ikke helt, for du vil vel ikke ha et lager?, for så skal t-shirten jo alligevel trykkes, og om det er et logo OG en tekst, eller om det bare er et logo kan vel ikke gøre prisen så forfærdelig meget højere?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2004 - 22:47 #19
Det er ikke så relevant om prisen på 1 stk. er højere end prisen på 100 stk..

Det relevant er:
  - hvad vil din pris være for 1 stk. og hvad er andres pris for 1 stk.
  - hvad vil din pris være for 100 stk. og hvad er andres pris for 100 stk.

Det kan meget vel være at du er mest konkurrence dygtig i små produktioner.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2004 - 09:31 #20
tak for hjælpen begge to. i ka jo lægge et svar... :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2004 - 09:48 #21
ok
Avatar billede triple-x Nybegynder
16. august 2004 - 11:30 #22
ønsker ikke point
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2004 - 08:57 #23
Det er også muligt at lave en partner aftale med nogen, så du sækger andres varer og får en del af salget, men uden at skal stå for forsendelse, fakturering osv. osv.

Du kan sagtens opbygge din egen shop, som præsenterer varerene som du vil og sælge mange forskellige varer eller nogen få enkelte.

Jeg er ved at lave sådan en shop, så du med tiden kunne blive forhandler for mig, men ellers er der lige nu mulighed hos bl.a. amazon, hvor man kan vælge hvilke produkter eller produktkategorier man vil sælge.

Det er faktisk rigtig smart, jeg kan godt skrive lidt mere til dig om hvordan man gør hvis du er interesseret.
Avatar billede sorenbs Nybegynder
27. august 2004 - 14:26 #24
spacemaninc => Det lyder meget interessant, da man så ikke risikere at brænde inde med noget. Kan du lige hurtigt fortælle hvordan man kommer igang
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2004 - 11:44 #25
muta>

Tid at få afsluttet spørgsmålet ?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2004 - 21:58 #26
??
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2004 - 22:11 #27
Ja det kommer jo lidt an på hvad man vil sælge og om det skal være fra en distributør eller en producent eller hvad det nu skal være.

Man kan enten lave en aftale med en distributør om at de sender varen direkte til kunden og du bare fakturerer, derved skal varen ikke sendes hjem til dig og så videre til kunden.

Man kan også gøre andre ting, men som sagt kommer det helt an på hvad man vil sælge og så skal man skaffe sig nogen gode aftaler med distributører eller lign.

Du kan skrive til mig hvis det har interesse, så kan vi evt. finde ud af et samarbejde, jeg er selv distributør på nogen ting og har ellers et rimelig netværk.

Det vigtigste er jo at finde en løsning hvor alle kan tjene liddt penge uden alt for meget besvær.

Skriv gerne til mig på osj@device.dk

Mvh
Ole Jørgensen
Avatar billede sorenbs Nybegynder
18. september 2004 - 13:17 #28
ok spacemaninc, det er nu ikke fordi jeg selv vil starte en butik (lige nu i hvert fald)
Jeg synes bare det lød som en interressant mulighed, og det kan da være jeg vender tilbage en anden gang :)