Avatar billede annettef Nybegynder
11. august 2004 - 12:44 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Iframe i en netbutik - er det en dårlig ide??

Hej

Jeg er ved at fremstille en netbutik, og så er jeg kommet til at tænke på om det er en dårlig ide at bruge iframes i opbygningen af netbutikken. Det er meningen at jeg vil bruge en iframe til at vise indkøbsvognen, en til at vise varerne i butikken og en til menuen.

Kan det give problemer når jeg skal til at lave min indkøbsvogn at jeg benytter iframes??

/Annette
Avatar billede andersdp Nybegynder
11. august 2004 - 12:54 #1
Nah.
Browsermæssigt så fatter IE 5.0(fra juni ´99) ikke iframes.

Brugervenlighedsmæssigt synes jeg personligt, at det er godt at benytte iframes - det giver overblik og sparer brugeren for en masse sideskift.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. august 2004 - 13:01 #2
Søgemaskine mæssigt giver Iframes også lidt udfordringer, og helt generelt kan de fleste søgemaskiner ikke lide iframes i nu. Hvis du vil markedsføre din shop gennem søgemaskinerne, bør du undgå iframes, frames og flash
Avatar billede andersdp Nybegynder
11. august 2004 - 13:17 #3
Næh da.
Det kan man sagtens klare alligevel - det vil muligvis kræve at man lige sætter sig ind i tingene og bruger lidt tid på det, men man kan sagtens klare at få en god placering alligevel.

Det primære er stadig links der peger på ens site - vel at mærke links fra relevante sites, som allerede er vurderet som værende gode at eksempelvis google.

Dernæst kommer ens indhold og hvilke keywords man benytter i ens tekster på sitet, og hvilke title man bruger på ens site. En god idé, er at få tilføjet en title svarende til ens title på index filen, på de links der peger på ens site (eller alt tekst hvis det er et billede).
Altså:
<a href="http://www.site.dk" target="_blank" title="site.dk - produkt 1, produkt 2, bla bla...">site.dk</a>

Det er min erfaring.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. august 2004 - 15:58 #4
"Du kan sagtens få en god placering,"

Ja da, det er let, bare vælg nogle søgeord, som ingen andre bruger eller et marked hvor der ingen konkurence er, så er det let, men ovenståend vil ikke hjælpe dig hvis du er oppe imod folk der ved hvad de gør
Avatar billede andersdp Nybegynder
11. august 2004 - 16:28 #5
De to ting med relevante links og indhold er det primære i søgemaskine optimering, så hvis bare man er på højde med konkurrenterne på de områder kan jeg ikke se en grund til at det ikke kan lykkedes.

Det kan meget vel være, at ens konkurrenter er langt foran på de områder men så må man bare arbejde for det - der findes ingen lette omveje til en god placering (med mindre man betaler for at blive vist øverst i en periode ved forskellige keywords).

"Folk der ved hvad de gør".
Ja, det er rigtigt, at der findes mange tricks til at optimere koden ifht. søgemaskinerne, Men de betyder meget lidt i forhold til ovenstående.
Avatar billede triple-x Nybegynder
11. august 2004 - 20:20 #6
jeg er enig med Bufferzone, hold dig fra iframes frames og (flash), som andersdp rigitg nok siger kan det godt lade sig gøre at få en ordenlig placering, men man kan ikke forlange at alle der køber denne shop(hvis det er en shop til videresalg) skal have forstand på søgemaskine optimering, da det ikke lige er noget man lærer i løbet af 2-3 dage.
Avatar billede andersdp Nybegynder
11. august 2004 - 20:35 #7
For lige at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, så giver en evt. brug af iframes ikke ingen problemer i forhold til programmeringen af sitet.

Iframen får et name og id, som man kan target'e...
Du skal under alle omstændigheder kende til et serverside scriptsprog som eksempelvis php (+ f.eks. en MySQL db), så du kan benytte sessions til at lagre hvad folk ligger i indkøbskurven...
Avatar billede annettef Nybegynder
12. august 2004 - 10:06 #8
Jeg tror jeg lukker spørgsmålet nu. Jeg har valgt at lave min shop i almindelige frames. Tak for kommentarerne - så lærte jeg også lige lidt om søgemaskiner!
Avatar billede andersdp Nybegynder
12. august 2004 - 10:19 #9
Eksperten fungerer således, at man giver de folk som besvarer ens spørgsmål point.

Kutymen er sådan, at man ligger kommentarer indtil spørgsmålsstilleren beder om et svar når man har løst deres problem/besvaret deres spørgsmål.

Ikke at pointene rigtig har nogen værdi, men det er nu engang grundlaget for eksperten og så bør man indrette sig efter det.
Avatar billede annettef Nybegynder
12. august 2004 - 12:07 #10
Okay, jeg er godt klar over at jeg skal give dem som besvarer mit spørgsmål point, men jeg synes bare at jeg til sidst kun fik svar på alt muligt andet om søgemaskiner i stedet for.

Kan jeg oprette et nyt spørgsmål som I kan svare på så I kan dele pointene??
Hvordan gør jeg det??

Beklager meget at jeg ikke lige helt har fundet ud af hvordan det fungerer her på Eksperten...

/Annette :O)
Avatar billede annettef Nybegynder
12. august 2004 - 12:13 #11
Her er et spørgsmål som I kan lægge et svar på, så I kan få point

http://www.eksperten.dk/spm/528571

Håber det virker!

/Annette
Avatar billede andersdp Nybegynder
12. august 2004 - 12:20 #12
Nu var det jo også et ret bredt spørgsmål du stillede, så du fik svar på lidt af hvert - men også om hvorvidt det kunne give programmeringsmæssige problemer, som formentlig var det du spurgte om.

Det var ikke ment som et surt opstød blot en forklaring...
Avatar billede annettef Nybegynder
12. august 2004 - 12:26 #13
Det regnede jeg heller ikke med at det var (altså et surt opstød). Jeg lærer jo blandt andet hvordan tingene foregår på Eksperten når der er nogen der fortæller mig det, så derfor tak for forklaringen.

Så jeg vil nu alligevel gerne have at du lægger et svar på det andet spørgsmål, så du kan få nogle point.

/Annette