Avatar billede -hyber- Nybegynder
02. august 2004 - 20:22 Der er 23 kommentarer og
4 løsninger

Hjælp til skoleopgave

Jeg har skoleopgave for! :) Læs denne:

http://www.stalkerzone.dk/upload/HTX.JPG

Vil gerne ha idéér til hvad jeg kan skrive om, eftersom jeg er temmelig flad for ideér :( ! (Har lige haft ferie ;) )

ALLE seriøse foreslag godtages! :)
Avatar billede gil-galad Nybegynder
02. august 2004 - 20:25 #1
Atom-kraftværk    der er da både for- og bagsider!
Avatar billede Spotgun Seniormester
02. august 2004 - 20:25 #2
Umiddelbart virker det ret oplagt at skrive om atomkraft. Kom ind på noget med atomkraftværker vs. atombomben.

Der skulle være rigeligt med stof at hente om det emne...
Avatar billede webcreator Nybegynder
02. august 2004 - 20:26 #3
Du kan jo tjekke E-Study.DK - der kan du måske finde noget. Jeg faldt over denne post : http://e-study.dk/hentpost.php?id=170
Ved dog ikke om det er noget du kan bruge :)
Avatar billede -hyber- Nybegynder
02. august 2004 - 20:27 #4
Jeg må ikke bruge tekster der er lavet (Ønsker egentlig oss selv at lave den)

Mangler bare inspiration, da jeg er flad efter en lang sommerferie :)
Avatar billede -hyber- Nybegynder
02. august 2004 - 20:32 #5
Kom nu :) Flere ting
Avatar billede webcreator Nybegynder
02. august 2004 - 20:35 #6
Det var bestemt heller ikke en opfordring til at kopiere den. Kan ikke fordrage når den slags finder sted. Men E-Study.DK er jo et glimrende sted at finde inspiration :)
Avatar billede -hyber- Nybegynder
02. august 2004 - 20:48 #7
Kom nu da ! 2 svar er ikke nok!
Avatar billede mireigi Novice
02. august 2004 - 20:54 #8
Ellers kan du jo prøve at søge på google.dk efter fx (husk anførelsestegn):
1. "fordele og ulemper" + opfindelser
2. opfindelser + bivirkninger
3. opfindelser og miljøet

Der er sikkert mange emner som vil give én eller flere kildetekster hvori du kan hente inspiration og/eller den fornødne teoretiske viden der danner baggrund for opfindelsens positive og negative sider.

I opgaveoplægget nævnes magnetismens opdagelse der danner grundlag for at generatoren blev opfundet/fremstillet. Her kan generatorens og diverse kraftværker jo have både positive og negative sider. Fx leverer et oliekraftværk strøm til al nærliggende bebyggelse, men samtidig forurener det miljøet i enten Danmark og/eller nabolandende afhængigt af højden på skorstenen(e). Dermed er der jo lagt op til en diskussion om globalforurening, og hvilke opfindelser der tages i brug i kampen mod forureningen.

Som jeg ser det er det et meget nemt emne at gå til, men kender godt den fornemmelse man får af at man ved absolut intet, og har ingen idéer til emner lige før et projekt.

/MiReiGi
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. august 2004 - 20:54 #9
der er da masser af muligheder:

Stigbøjlen: betydningen for datidens samfund og krigere (Særlig mongolerne. Stigbøjlen kan siges at være grunden til deres bemærkelsesværdige succes på slagmarken, og da det var dem der opfandt pengene som betalingsmiddel og spredte denne ud over europa sammen med meget andet, kan man faktisk argumentere for at stigbøjlen har haft afgørende betydning for det europæiske økonomiske system og meget mere.

Dampmaskinen, der iværksatte den industrielle revulition

Karentænen (hvis du må medtage ikketeknologiske begreber) denne standsede pesten uden at man viste hvad den faktisk gjorde.

Insulin hvis opdagelseshistorie er ret fantastisk og betød overlevelse for milioner af sukkersygepatienter i verden

Pensilin (sikkert stavet forkert) der havde enorm betydning på slagmarken.

Landbrugsredskaber og opdagelsen f korn (de såkaldte gode græsser) der betød opståelsen af aggrar samfundet
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. august 2004 - 20:58 #10
Raket teknologi der bragte os til månen og havde enorm s ymbolsk betydning for vores opfattelse af vores egen planet

Mikoprocessoren der iværksatte informationssamfundet og allerede nu har haft enorm betydning for vores samfund (Ja det er svært at se for os der står lige i det, men det har det faktisk og der sker endnu mere i de næste 10 til 15 år)

Opdagelsen af mikroorganismer og deres betydning for folkesundheden

Trykkeri maskiner og dens betydning for udbredelsen af informationer, viden og dermed magt

Jeg kunne blive ved
Avatar billede -hyber- Nybegynder
02. august 2004 - 21:23 #11
bufferzone >> Raket ( Problemet er at jeg ikke tror på det)
Avatar billede mireigi Novice
02. august 2004 - 21:30 #12
-hyber- -> Det er sikkert pga. den udsendelse der var på TV for noget tid siden... Den skal du ikke tro på, den er lavet af skeptikere og kan dermed ikke dokumenteres som værende et gyldigt bevismateriale i sagen om hvorvidt menneskeden har sat deres præg på andre planeter...

Selv tror (læs: håber) jeg da at vi virkelig har været på månen, men vil da ikke sige at jeg ikke er åben for en diskussion omkring emnet... Men skal jeg overbevises om at vi ikke har sat foden på fremmede planeter, så skal jeg høre det direkte fra kilden (NASA)...

Men en sådan diskussion bør ikke finde sted i dette spm. da det ikke var derpå spm.'et gik...

/MiReiGi
Avatar billede gil-galad Nybegynder
02. august 2004 - 21:30 #13
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. august 2004 - 21:33 #14
Du tror ikke vi har været på månen. Er det tilfældet, så tænker du dig ikke om. Hvor let toro du det er at retningsbestemme om kommunikationen kommer fra månen eller fra jorden. Hvis russerne kunne bare sandsyneliggøre at amerikanerne ikke var på månen, så havde de gjort det for meget længe siden. Det probagands scoop USA opnåede med at sende den første mand på månen havde der været så stor interesse i at afsløre at det var sket.

Du tror måske også at elvis stadig lever, at de har små grønne mænd i Roswell, og at jorden kun er 5000 år gammel
Avatar billede -hyber- Nybegynder
02. august 2004 - 21:36 #15
Tja :) Jeg tror ik på det efter jeg har set en dokumenter på TV2 :)
Avatar billede -hyber- Nybegynder
02. august 2004 - 21:40 #16
Dokumentar
Avatar billede gil-galad Nybegynder
02. august 2004 - 21:42 #17
Hvilket et af "beviserne" mener du beviser de ikke var på månen?
Avatar billede -hyber- Nybegynder
02. august 2004 - 21:47 #18
Se dokumentaren! :) Den hedder "Månefup" :)Derfor jeg ikke tror på det!
Avatar billede gil-galad Nybegynder
02. august 2004 - 21:48 #19
Har set den, og den er latterlig...
Avatar billede gil-galad Nybegynder
02. august 2004 - 21:49 #20
Bare det fysik man lærer i 8. klasse i folkeskolen er nok til at modbevise det hele.
Avatar billede -hyber- Nybegynder
02. august 2004 - 21:50 #21
:] Som man ser det! Jeg tror ik på det! Men hver sin mening ! ik? :)
Avatar billede -hyber- Nybegynder
02. august 2004 - 21:50 #22
Andre ideér ? :D
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. august 2004 - 22:02 #23
vil give bufferzone helt ret og jeg tror skam også vi har været på månen.

men vil gerne lige kommentere mireigi's kommentar "så skal jeg høre det direkte fra kilden (NASA)..."

Vil det svare til at hver eneste forbryder skulle erklære sig skyldig, for så tror jeg godt vi kunne løslade en del af de folk der sidder på dødsgangen i USA :)
Avatar billede -hyber- Nybegynder
02. august 2004 - 23:03 #24
Jeg lukker imorgen! Håber der når at komme flere ideér :)
Avatar billede -hyber- Nybegynder
03. august 2004 - 07:31 #25
andre ideér? :)
Avatar billede -hyber- Nybegynder
03. august 2004 - 13:42 #26
up up
Avatar billede mireigi Novice
12. august 2004 - 15:37 #27
triple-x -> Nu skal du jo ikke virke dum vel??? Det jeg mener, er at for at jeg kan blive overbevist om at vi virkelig ikke har været på månen, skal jeg høre det fra dem der gjorde det (NASA), eller fra et upartisk uafhængigt organ med stor dømmekraft og anerkendelse indenfor rumforksning...

Lidt ligesom en domstol der dømmer fanger til døden... Der har domstolene stor dømmekraft og anerkendelse indenfor de etiske, morale og lovmæssige værdier der former vores samfund...

/MiReiGi