Avatar billede keldo Nybegynder
28. juli 2004 - 11:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Røde øjne med et Canon Digital IXUS I, hvorfor?

Jeg har et Canon Digital IXUS I, som generelt tager gode billeder, men når jeg tager aften billieder med blitz indendørs, får personerne altid røde øjne. Hvorfor?? Jeg har slået anti rød øjne til. Kan jeg sætte andet anderledes op?? Evt. iso eller noget andet??
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. juli 2004 - 12:04 #1
De røde øjne kommer når lyset fra blitzen rammer øjets nethinde. Der er to forhold der har betydning: Afstanden på kameraet mellem blitz og linse, og afstanden til motivet.

Jo tættere du er på motivet, jo bedre.

Jo større afstand mellem blitz og linse, jo bedre.

Det sidste kan du jo nok ikke gøre noget ved.

Anti rød øjne skal fyre et ekstra blink af inden billedet tages, for at pupillen skal trække sig sammen. Gør den det?
Avatar billede keldo Nybegynder
28. juli 2004 - 12:15 #2
hmmm, det har jeg ikke lagt mærke til om den gør. Men der kan godt være noget om snakken, at det mest er på de billeder hvor afstanden er mere end 3-4 meter. Men skal jeg så bare leve med det? Jeg syntes nemlig ikke det var så slemt i starten, men det er blevet værre på det sidste, og derfor tænkte jeg om jeg måske har sat en indstilling forkert.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2004 - 15:42 #3
Jeg har tlsvarende camera og kender rød-øje problemet.

Når det er alt for slemt bruger jeg freeware programmet Irfan View til at rette det med. Efter billedet er overført til harddisken.
www.irfanview.com
Avatar billede le_bon Nybegynder
30. juli 2004 - 11:47 #4
En lille sidekommentar: Funktionen på kameraet hedder ikke ANTI-rødøjne, men rødøje-REDUKTION. På kompaktkameraer som IXUS o.lign. kan det ikke undgås at der på nogle billeder kommer røde øjne, men funktionen kan i de fleste tilfælde reducere effekten, så det ikke bliver alt for grelt. Børns øjne bliver altid meget røde, da deres pupiller ikke kan trække sig hurtigt nok sammen.
Avatar billede keldo Nybegynder
12. august 2004 - 14:01 #5
Hailfax....jeg bruger det program du henviste til. Tak
Avatar billede halifax Nybegynder
12. august 2004 - 16:08 #6
Selv tak! Su kunne du bede mig lægge et svar istedet selv at tage pointene retur.Nå, pyt.