Avatar billede noid Nybegynder
22. juli 2004 - 14:14 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Bedste bærbar mærke

Jeg leder efter en god og stabil bærbar til max 12.000 kr.
Jeg sværger mest til P4 3.0 ghz eller større. Har en ven der ikke har haft alt for meget held med den nye centrino processor, og vil derfor have en p4 der er større end 3 ghz.
Jeg er så ude efter det mest stabile mærke, da jeg skal til England næste år, og har ikke de store muligheder for evt. reperationer i DK.
Jeg er interesseret i at i poster nogle links til de bærbare, som i mener er de bedste og mest stabile

mvh Dion
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
22. juli 2004 - 14:21 #1
Hos DELL kan du kondfigurere den bærbare, som du gerne vil have til (synes jeg) en fornuftig pris...

www.dell.dk

Derudover mener jeg at Dell også reparerer i England, hvis det skulle gå galt alligevel.
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. juli 2004 - 14:24 #2
Du kan roligt købe en centrino - de fungerer upåklageligt, og du får en mere fornuftig batteritid.

HP, IBM, Acer, DELL og ASUS er alle fornuftige maskienr.

HUSK at skelnme mellem en "consumer notebook" og en "business notebook". Der er både kvalitet, features og pris til forskel.
Ex. hos DELL er Inspiron consumer notebooks og Lattitude er Business...

Typisk er en consumer notebook "full featured" og koster mindre (du kan så selv gætte på, om kvaliteten er den samme :-o).
Avatar billede draco999 Nybegynder
22. juli 2004 - 14:41 #3
Centrino er det bedste du kan købe til en bærbar da den jo er spicelt designet til at side i en bærbar du får højere betteri tid osv osv
Avatar billede noid Nybegynder
22. juli 2004 - 14:54 #4
Jeg kan se på EDB-priser og diverse sites at man næsten kun kan købe med centrino.. hvis ejg skal vælge sådan en, så vil jeg gerne have et forslag til hvilken en bærbar jeg skal købe.. maxpris. 12.000 - 13.000

nogen der vil linke... er ikke så meget inde i det med bærbar og ydeevne... den skulle også gerne kunne køre noget massivt grafik!

på forhånd tak..
Dion
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
22. juli 2004 - 15:28 #5
Avatar billede noid Nybegynder
22. juli 2004 - 16:17 #6
jeg er ikke så emget for dell... bliver sindsygt dyrt hvis man abre skal have basis tingene, plus at ekstradele er en stor omkostning!!! ram osv.
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
22. juli 2004 - 16:32 #7
Hos Dell kan man nøjes med at købe basis configurationen (minimum ram), og så købe rammen herhjemme, det kan man da spare lidt ved...

Du bad om god og stabil bærbar, og det er nok det Dell er bedst kendt for ;-) MHT prisen, så er det ikke meget dyere end en PC med samme configuration og kvalitet købt herhjemme, og så har de afhentnings-garanti!!
Avatar billede mini-me Nybegynder
22. juli 2004 - 16:48 #8
Helt klart asus check www.laptop4u.dk de har en kanon søgefunktion.. ASUS har også world wide garanti.
Avatar billede freehelp Praktikant
22. juli 2004 - 20:01 #9
Snakker man bærbare og 64bits tech kan man udlede at farten på Athlon64 først for alvor sat op, når Microsoft frigiver den nye 64-bit
På dette tidspunkt vil alle de 32-bit computere, der er på markedet ikke kunne anvende denne Windows-version eller de programmer der kommer til denne Windows.

Athlon64 er derfor aktuel i flere år frem end computere med normale processorer.

Skal du have en til spil - skal du have et af de store kort fra ATI. Det store 9600 er nok - men du kan i dag også få et 9700. Fremtiden lover at vi snart kan skifte VGA chippen på maskinen - men lad os nu se :-)

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=VegaPROZ7

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

Faktisk samme maskine - men mit valg er og bliver Asus 6800 :-)

Har testet utallige af 6800 modellen - og ikke en har fejlet.

Kommer selvfølgelig an på hvad du skal bruge den til.
VEGA Z7 PRO, er også en fed sag. Det er faktisk det samme som  ASUS M6800N bare med forskellig indpakning.
http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1
Overvej også Asus M6800N-modellen hvis det er noget du evt vil spille på eller grafisk arbejde og andre krævende programmer (systemkravene stiger jo konstant!).
Den er med 15" skærm vejer 2,7 kg
Den har noget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som de fleste andre - bl.a. nogle af dem du har fundet!)
Personligt syntes jeg du skal gå efter en maskine med centrino teknologi. Mindre MHZ men samme ydelse som en større P4 - man kan grundlæggende sammenligne en Pentium M 1.3 (cpu´en i centrino) med en 2.2 GHz P4 i ydelse - 1.4 med en 2.4 - 1.5 med en 2.6 og 1.7 med en 2.8 GHz P4.
Deet du her skal lægge mærke til er ydelse kontra MHz - altså færre MHz men bedre ydelse - det vil igen sige mindre varmeudledning og dermed mindre køling - dermed en ret så støjsvag maskine.

Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg finder vigtige ved en bærbar er vægt, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Denne er ligenu på tilbud
http://www.prc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=473

Du kan læse en test af den her
http://www.edbpriser.dk/Review.asp?Kind=0&ID=2396

Bed dog lige mærke i dette:

Zepto Znote 4200 høre ikke til de billigste notebooks, men det er så også umuligt med den form for ydelse. Uden diverse tilbud koster denne som min.>>>>>>> 15.547 kr. inkl. moms.<<<<<<<<<<<

Efter min mening da jeg har testet den er at den er en ganske nice maskine. Dog ikke den jeg selv ville tage pt.

Snakker vi banias kontra den nyeste dothan.

Til at starte med skal Pentium M fremstilles med 90 nanometer teknologi. Denne processor med kodenavnet Dothan skulle faktisk have været på markedet i dette kvartal, men Intel fandt nogle problemer med designet, så teknikerne måtte tilbage til tegnebrættet. Derfor er Dothan forsinket til andet kvartal.

I forhold til første generation Pentium M med kodenavnet Banias vil Dothan byde på højere ydelse, blandt andet på grund af højere clockfrekvens og en 533 MHz systembus, men ellers er der ikke den store forskel.

Dothan er at foretrække fremfor Banais kernen .... Da Dothan er lavet til 400 Mhz FSB og derfor giver ekstra ydelse - men det er ikke en stor forskel - og slet ikke noget jeg selv ville give mere for. Dothan skulle udvikle en smule mindre varme Jeg mener forskellen er mellem ca 21w (Banais) og ca 24,5w (Dothan), men når Dothan så har 1mb større l2 cache giver det også lidt ekstra power.

Banias fåes pt også kun til 1.7GHZ hvorimod dothan hopper på 1,6-1,7-1,8 og 2,0Ghz

Har endnu ikke fået testet mere end 2 med den CPU og tror heller ikke det er noget jeg vil smide flere penge efter.

Man kan jo så også vælge amitech's 64bit tech, men det yder ikke mere end de andre vi snakker om her.

en lang smørre :-)

ER der andet du vil have belyst siger du bare til :-)
Har skrevet denne du måske kan få glæde af
http://www.eksperten.dk/artikler/365

//Freehelp

PS. Ønsker ikke point for det her
Avatar billede noid Nybegynder
23. juli 2004 - 10:12 #10
står lidt og overvejer den her

http://www.prc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=473

eller den her

http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21788

Spiller en del forskellige spil som den gerne skulle kunne klare.
kan derfor se at znote 4200 har dobbelt så mange ram, også på grafik chippen.. er den så ikke helt klart at foretrække i forhold til asus?
Avatar billede freehelp Praktikant
23. juli 2004 - 10:17 #11
1. http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21788 er med widescreen husk lige det :-)

Ja tilbudet er godt pt men ville stadig vælge Asus fordi jeg personligt selv har mange gode erfaringer med den model.

Den anden kan ikke rakkes ned det ber ikke det.

Med om VGA delen har 64 eller 128 mærker du ikke
Avatar billede noid Nybegynder
23. juli 2004 - 10:21 #12
hvad med de 512 kontra 1024 ram? ... har det en stor effekt hvis man sammenholder det med at der også er dobbelt op på ram i forhold til asus.
Havde faktisk også luret på M6800N modellen, men umiddelbart ser snote ud til at give en større ydelse! eller..?
Avatar billede freehelp Praktikant
23. juli 2004 - 10:23 #13
Ja - selvfølgelig er 1024 RAM dejligt at have, men igen hvad kræver så mange RAM i dag??

Kan kun sige jeg har testet over 50 Asus maskiner - og ikke en har fejlet
Avatar billede noid Nybegynder
23. juli 2004 - 10:25 #14
vil derfor tage dit gode råd, kan se efter megen surfen rundt at du har forstand på tingene. Mange tak for hjælpen, du er din vægt værd i guld! :)
Avatar billede freehelp Praktikant
23. juli 2004 - 10:26 #15
Skulle det være en anden gang :-)

Ønsker ikke point for denne hjælp så del dem mellem de andre brugere

Ha en god dag

//Freehelp aka IRD