Avatar billede onkelmor Nybegynder
16. juli 2004 - 18:23 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Realistisks materiale?

http://android8.spymac.net/slides/Plates.html

Hej...

Er der nogen der kan forklare mig specifikt, hvordan jeg kan lave et materiale som det på billedet. Også hvordan lyset skal sættes op?

På forhånd tak

Lasse K
Avatar billede mismis Nybegynder
16. juli 2004 - 19:33 #1
ja det der billede som du linker til er jo kun farvede plader
der er der ikke mange ben i og så en glas plade
heller ikke mange ben

og så belysningen

det er det der hedder Radiosity

det bruger du 3dsmax skal du bruge en render der hedder enten
Mental Ray, Brasill, final render eller vray til at beregne lyset

så laver du baggrunden i billedet lys og den vil så belyse hele billedet fra alel vinkler lige som i det naturlige udendørs liv

derfor får du de bløde skygger og det naturlige lys.

MVh

Mis
Avatar billede i11uzion Nybegynder
16. juli 2004 - 22:15 #2
*detalje* mismis>>> Det er ikke nødevendigvis radiosity. Det ligner bare et skylight uden nogen form for GI. *detalje*
Avatar billede mismis Nybegynder
16. juli 2004 - 23:03 #3
det kan da godt være
nu er jeg jo ikke lige max bruger
men umiddelbart vil jeg sige det ligner radiosity
men det kan da også laves hvis du laver en light dome eller en ordentlig arealight

men stadig :)

mis
Avatar billede onkelmor Nybegynder
17. juli 2004 - 08:01 #4
Tak for hjælpen mismis :)
Avatar billede onkelmor Nybegynder
19. juli 2004 - 12:38 #5
http://onkelmor.dk/radiosity.jpg

Det virker fint med det her, men er der mere man kan gøre, med lyset eller materialet. Jeg vil gerne prøve at lave det så virkeligt som muligt, eller ja, hvad min skills nu kan :)
Avatar billede mismis Nybegynder
19. juli 2004 - 16:10 #6
ja det der er ikke radiosity, du har ikke det rigtigt sat op
derer noget galt

du har bla en lampe over dine ting som har en shadow map på
der skal ikke være nogen lampe som kaster skygge
deter det din lyse baggrund skal gøre for dig, den laver alt lys og skygge

om igen du

misme
Avatar billede onkelmor Nybegynder
19. juli 2004 - 17:31 #7
Jeg prøvede også først uden lampe, men jeg kunne ikke få nogle skygger frem. Heller ikke hvis jeg gør baggrunden helt hvid.
Avatar billede mismis Nybegynder
19. juli 2004 - 17:37 #8
ja nu kan jeg e det er max du gør det i
men nu er det ikke lige max jeg bruger
men
så vidt jeg husker er det noget med at du skal lave en omni light og disable den
og så skal du sette i envirements at din bg skal være lys ller hvid
og så skal du skifte din render fra den default scanline render deri til
hvad render du nu har installeret, vray, eller brazill eler hvad nu en.

havde d nu være lightwave kune jeg have fortalt dig det på 3 musse klik
men det er det jo ikke

misme
Avatar billede onkelmor Nybegynder
19. juli 2004 - 17:41 #9
hehe, det er så også 3D Studio Max kategorien jeg oprettede spm'et i :)

Prøver lige igen så
Avatar billede onkelmor Nybegynder
19. juli 2004 - 17:48 #10
jeg har ingen af de render installeret, kan det lade sig gøre med default eller mental ray renderer eller VUE File Renderer? Hvis jeg disabler omni lyset, så bliver det altså helt sort...
Avatar billede mismis Nybegynder
19. juli 2004 - 17:59 #11
mental ray kan vue ved jeg ikke hvad jeg er

hvis det biver helt sort når du disabler omni er det fordi du enten ikke har defineret dit envirement det rigtige sted eler ikke enablet dit radiosity
Avatar billede mismis Nybegynder
19. juli 2004 - 18:45 #12
se
lavede lige en hurtig test i lw med det

http://www.trhlogos.dk/plader_test_lw_mis_.jpg

misme
Avatar billede onkelmor Nybegynder
20. juli 2004 - 12:44 #13
Nice!!! Rigtig lækkert!
Avatar billede onkelmor Nybegynder
22. juli 2004 - 11:49 #14
Hej igen, jeg spurgte inde på 3dmaxer.dk og fik at vide, at jeg kunne bruge skylight og light tracer i stedet for. Jeg fik dette resultat: http://www.onkelmor.dk/radiosity2.jpg det er betydeligt bedre