Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2004 - 00:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

valg af objektiv til canon10d

hvilket objektiv vil i anbefale så det udnytter de 6,33 mega pixel optimalt ?

canon/sigma/tamrom

hvordan er kvaliteten på tamron

kører sigma fejlfrit på canon autofocus problem ?

det skal kunne :

1 vidvinkel dvs omkring de 17mm x 1,6 = 28mm

hvis man vil tage makro er makro mellem ringe så gode nok ?

jeg har stillet spørgsmålet på foto kritik.dk men de sværger jo kun til org canon som om de fik penge for og sige det
Avatar billede mattbaker Nybegynder
14. juli 2004 - 22:26 #1
Sigma er et fint produkt til pengene! Det viker unden nogen problemer!
-Matt
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2004 - 12:52 #2
udnytter de også de 6 mega pixel fuldt ud

hvad svarer til l serien i sigma

skal man gå efter dg serien der er lavet til digital kameraer ?
Avatar billede le_bon Nybegynder
16. juli 2004 - 13:49 #3
Tamron: Hold dig væk!
Sigma: Ganske udmærkede objektiver. Her kan du sagtes finde et objektiv der opfylder dine krav mht. brændevidde og lysstyrke. Sigma er dog ikke nødvendigvis meget billigere end Canon's egen objektivserie. Enkelte brændevidder er endog dyrere.
Canon: Det optimale, Canon har den lækreste "objektiv-park" af alle!

Nu skriver du ikke noget om prisniveau'et, men eftersom du har et 10D, lyder det ikke som om der bliver sparet på noget. (Eller har du måske brugt alle pengene på huset? ;o) Og du skriver ikke om du vil have et objektiv med fast brændevidde eller zoom.

Obj. m. fast brændevidde er oftest de dyreste, da der ikke bliver sparet på noget, og er minded på proffessionel fotografering.
Zoomobj. er klart de mest praktiske, men har aldrig samme maksimalblænde som faste brændevidder.

Så snart du kommer under 28mm stiger prisen drastisk. Og, hvis vi taler zoom, syntes jeg ikke samme objektiv skal gå højere end 105mm. Ellers begynder det at gå ud over billedkvaliteten, medmindre du betaler for meget dyre objektiver.

Så umiddelbart vil jeg anbefale et 28-105mm Canon eller Sigma. Men det er MEGET svært at rådvige dig præcist, når jeg ikke kender mere til dine behov.

Hvad er prisintervallet? Hvad fotograferer du mest? Hvad VIL du gerne fotografere? Hvad har du ellers af udstyr til dit kamera?

Hvis du kan uddybe dit behov lidt mere, så skal jeg med glæde give dig nogle gode råd og konkrete forslag til objektiver.

Mvh. le_bon

P.S. Hold dig fra mellemringe hvis hvis din kvalitetsbevidsthed matcher dit kamerahus ;o)
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2004 - 18:59 #4
jeg svarer inde i dit indlæg :

Tamron: Hold dig væk!

>>Er kvalitet for dårlig ?

Sigma: Ganske udmærkede objektiver. Her kan du sagtes finde et objektiv der opfylder dine krav mht. brændevidde og lysstyrke. Sigma er dog ikke nødvendigvis meget billigere end Canon's egen objektivserie. Enkelte brændevidder er endog dyrere.
Canon: Det optimale, Canon har den lækreste "objektiv-park" af alle!

Nu skriver du ikke noget om prisniveau'et, men eftersom du har et 10D, lyder det ikke som om der bliver sparet på noget. (Eller har du måske brugt alle pengene på huset? ;o) Og du skriver ikke om du vil have et objektiv med fast brændevidde eller zoom.

>>DEt skal være med tele , jeg bruger flg pt 28-80 / 75-300mm ultrasonic begge obj

pris inden for rimelighedens grænser uden det er noget bras du ved

Obj. m. fast brændevidde er oftest de dyreste, da der ikke bliver sparet på noget, og er minded på proffessionel fotografering.
Zoomobj. er klart de mest praktiske, men har aldrig samme maksimalblænde som faste brændevidder.

>>det skal helst være med tele da det er varieret det jeg laver

Så snart du kommer under 28mm stiger prisen drastisk. Og, hvis vi taler zoom, syntes jeg ikke samme objektiv skal gå højere end 105mm. Ellers begynder det at gå ud over billedkvaliteten, medmindre du betaler for meget dyre objektiver.

Så umiddelbart vil jeg anbefale et 28-105mm Canon eller Sigma. Men det er MEGET svært at rådvige dig præcist, når jeg ikke kender mere til dine behov.

Hvad er prisintervallet? Hvad fotograferer du mest? Hvad VIL du gerne fotografere? Hvad har du ellers af udstyr til dit kamera?

Hvis du kan uddybe dit behov lidt mere, så skal jeg med glæde give dig nogle gode råd og konkrete forslag til objektiver.

jeg har det problem med 28mm som bliver til 35mm at det er svært og få store bygninger med på billedet

Mvh. le_bon

P.S. Hold dig fra mellemringe hvis hvis din kvalitetsbevidsthed matcher dit kamerahus ;o)
Avatar billede mattbaker Nybegynder
17. juli 2004 - 19:34 #5
Okay, her er lidt nørderi ;)

Ja, Tamron er ikke et seriøst produkt... Det er fint til hobby og familie billeder, men seriøse projekter er det simpelthen bare ikke godt nok.

Sigma's EX serie er god, rigtig god... Det er klart at Canon's originale obj. er bedre, men også dyrere, og hvis du køber Sigma's EX serie er de også bedre end Canon's billigere serier (som jeg ikke lige kan huske hvad hedder) men den dyre Canon obj. serie er den med en RØD ring på...

Canon's obj. er de bedste ingen tvivl om det... Så hvis du har pengene så køb dem... Jeg bruger selv Sigma's EX serie...

Altså Jeg ville nok foreslå dig at købe en ordenlig vidvinkel... F.eks. denne Sigma: http://www.dpreview.com/news/0311/sigma1735.jpg

Eller Canon's udgave: http://www.dpreview.com/news/0302/03022709canonef1740.asp

Hvis du har en god vidvinkel kan du godt bruge den tele du har... Hvis du også vil have ny tele har Sigma denne: http://www.cyberphoto.se/sigma/70-200_28.jpg (som jeg ikke lige kunne finde på dpreview) ;)

Canon: http://www.dpreview.com/news/0108/01080101canonef70200f28.asp

Det er hvad jeg bruger, altså en vidvinkel og en tele... Jeg har så også bare en 50mm fast oven i hatten...

-Matt
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2004 - 00:47 #6
sigmaes 17-35 HSM  står faktisk på min liste som vidvinkel obj ,jeg går ud fra den kører 100% fejlfri med canon d10 da jeg har hørt d10 og sigma kan have problemer med focus ?

Sigmaes makro obj hvordan er de jeg tænker på apo makro 180mm

jeg går ud fra man skal holde sig fra alle tamrons modeller også makro ?

da de osgå har en af180mm makro
Avatar billede mattbaker Nybegynder
18. juli 2004 - 02:32 #7
Ja det vil jeg mene... Altså som regl får du hvad du betaler for... Et obj. til 70.000 er bare ikke dårligt.
Hold dig fra Tamron, også Macro...

Sigma og Canon fungere 166% sammen. Det skal du i hvert fald ikke være nervøs for.

Sigma's Macro er ganske udemærket! Der er ikke rigtigt noget at sætte en finger på... Men igen, hvis du har råd skal du købe Canon.
-Matt
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2004 - 14:39 #8
de obj fra canon der har ultrasonic hedder de stadig usm ?

hvilke af sigmaes udnytter canons ccd optimalt ?
Avatar billede le_bon Nybegynder
18. juli 2004 - 20:43 #9
Jeg kan kun tilslutte mig mattbakers forslag til objektivvalg.
"Altså som regl får du hvad du betaler for" - Præcis - kunsten er at sammensætte brændevidderne på en meningsfyldt måde. Jeg vil desuden anbefale et objektiv med fast brændevidde 50mm eller 85mm. Det er et par super brændevidder og få's med bedste lysstyrke. Meget anvendelige til mange formål.

http://www.cyberphoto.se/sigma/70-200_28.jpg ved jeg tilfældigvis er kanon god!